DS DS5 BlueHDi 150 Business Executive (2015)

autoreview

DS DS5 BlueHDi 150 Business Executive (2015)

Signalement

UitvoeringDS5 BlueHDi 150 Business Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van een DS3 naar een DS5

  • 83.000 km

Sinds de DS5 Hyrbid's bij bosjes rondrijden in NL vind ik het een van de gaafste auto's die ook praktisch inzetbaar is.

Had graag al eerder een DS5 gekocht, maar de spoeling op de tweedehands markt was heel beperkt. Tot grofweg 2015 zijn er vrijwel alleen Hybrids en 1.6HDi's met die gare robotbak verkocht. De andere modellen hadden een hogere bijtelling in de lease. Een handgeschakelde diesel is pas vanaf de BlueHDI's beschikbaar, die zaten boven mijn budget.
Benzine heb ik niet overwogen, te veel horror verhalen over de THP motor.

Inmiddels zijn die BlueHDI's wat gebruikelijker, en is mijn budget wat gestegen. Eerst een proefrit gemaakt in een Citroen BlueHDI 120, met bijna 2 ton ervaring. Auto zag er nog heel netjes uit, maar dreunde vervelend bij bepaalde snelheden. De verkoper deed hier heel laconiek over, wat me een slecht gevoel gaf. Daarna doorgezocht naar een DS5 met wat minder ervaring. Deze trof ik in het midden van het land. Auto zat iets boven m'n budget van 20k, maar was wel een DS ipv een Citroen. Vooral het verbeterde comfort sprak me wel aan.

Het is een DS5 in inktblauw, op de foto's zit dit tegen zwart aan, maar in het echt is het duidelijk blauw. Vooral in de zon een hele mooie kleur.

Behalve de stoelen met horloge-band motief zit eigenlijk alles op deze auto tot aan massage stoelen toe. Helaas zijn de meeste "extra" opties vrij waardeloos. Ben nog geen telefoon tegen gekomen die het eens is met Mirror Link van de radio. Het naar voren/achteren laten gaan van de onderrug zou je geen "massage" mogen noemen, de lane-departure waarschuwing gaat continu af bij bewuste rijstrookwisselingen, het automatisch grootlicht herkend elke lantaarnpaal als tegenligger, en gaat pas na vele minuten weer terug naar groot licht en de "web" functionaliteit van de radio is volkomen zinloos. Buiten een extreem gare browser kan je er niets mee.

Gelukkig zitten er ook fancy dingen op die wel werken: de Heads-up-display is heel duidelijk, automatische airco werkt goed, achteruitrij camera geeft duidelijk beeld, zelfs in het donker, parkeersensoren rondom werken goed, en de DAB radio heeft een goed geluid en ontvangst (op DAB, niet zo op FM), stoelen zijn uitgebreid verstelbaar, inclusief geheugen. Ook de meedraaiende xenon verlichting is heel erg fijn, flinke bak licht, en het draaien voegt echt wat toe.

Ik heb flink getwijfeld over de 2.0 150pk tov de 1.6 120pk. De laatste is 100kg lichter, wat flink scheelt in de belasting. Uiteindelijk wel voor de 150pk versie gegaan, deze heeft duidelijk meer reserve, en pakt soepel op vanaf elk toerental. Na een paar duizend km nog niet helemaal tevreden over deze keuze. De 2.0 versie is idd extreem soepel, maar ook best rauw. Hij klinkt veel meer als een diesel dan de 1.6, en boven de 2000 toeren hoor je 'm ook duidelijk. De 2.0 staat wel te boek als zeer degelijk, dus wie weet verdien ik de extra kosten terug door lagere onderhoudskosten. Wat brandstofverbruikt maakt het niet zo veel, zo'n 1:17 a 1:18 vind ik heel netjes voor dit formaat auto.

Ten opzichte van de Citroen DS5 is het comfort echt beter, de auto is nooit stoterig, en blijft stabiel op slecht wegdek. Voor zo ver ik kan beoordelen is dit niet ten kosten gegaan van de wegligging. Sportief kan je de DS5 niet noemen, maar sturen gaat met veel meer gevoel dan in de technisch verwante C4 Picasso. Ten opzichte van m'n DS3 valt me op dat de auto vrij zijwindgevoelig is, en je ook snel de richting moet corrigeren als de weg niet waterpas ligt.

Stilte aan boord valt me iets tegen, natuurlijk is ie veel stiller dan m'n DS3, maar op de snelweg rumoeriger dan bv een BMW 1 serie of nieuwe Golf. Windgeruis is minimaal, maar de banden maken op slecht wegdek best geluid, en zoals al aangegeven hoor je de motor duidelijk bij 130 km/h. De banden zijn een aardig end op (3mm), misschien dat nieuwe banden flink helpen.

Grootste nadeel van de DS5 is wat mij betreft de SMEG+ Mirror Link navigatie. Dit systeem is geïntroduceerd op de Cactus, en daar al als ondermaats beoordeeld, in een auto die nieuwer en zowat 2x zo duur is, is het gewoon niet acceptabel. Het ding loopt regelmatig vast, waarna ie reboot. De GPS positie klopt vaak niet, waardoor ie denkt dat je op de parallelweg zit, instructies zijn dan natuurlijk ook onbruikbaar. Het scherm is klein, en zit te ver weg om vanuit de stoel te bedienen. Mirrorlink geeft niet thuis, de WEB functionaliteit is een lachertje, de MyDS app crashed bij het starten, wisselen tussen bronnen gaat heel traag, automatisch volume bij snelheid werkt niet goed (gaat in grote stappen, en staat altijd te zacht op de snelweg of te hard in de stad.) Toetsenbord kan niet op QWERTY. FM ontvangst is matig.

Ik zou heel graag het RNEG systeem uit 2011 van m'n DS3 terug hebben.

De "connected" Navi die vanaf 2016 in de DS5 zit, heeft niets met dit systeem te maken, eventueel zou ik die ook nog om kunnen bouwen, maar dat gaat veel geld kosten....


Ondanks de punten hierboven is het een enorm relaxete auto om in te rijden. Zodra je instapt heb je ineens geen haast meer. Kilometers vliegen onder je door, en je stapt uitgerust uit :) Wat dat betreft is de DS5 pas na het verliezen van de chevron pas een "echte" Citroen geworden, Comfort met een hoofdletter C.


Pluspunten:

- Uiterlijk, zowel binnen als buiten
- Prachtig afgewerkt, chic klokje enzo.
- Soepele motor
- Grote kofferruimte / bank kan helemaal plat
- Relaxed / comfortabel

Nadelen:

- Best zwaar voor een C/D klasse auto
- Onhandig gevormde bergruimte voorin
- Touchscreen Navi zit te ver weg en is klein
- Dingen als adaptieve cruise control zijn niet beschikbaar
- Navi positie zit er vaak een meter of 100 naast
- Koppelingspedaal trilt met ongeveer 100Hz (defect in mijn auto?)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens