DS 3 Crossback vs. Kia Stonic - Vergelijkende Test
Vorm of functie?
57 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De DS 3 Crossback onderscheidt zich met strak design en fraaie materialen, en dat mag wat kosten. Maar lopen vorm en functie nog wel met elkaar in de pas? Met de meer down to earth Kia Stonic zoeken we naar een antwoord.
Bij PSA zetten ze DS nét even iets hoger in de markt dan de andere merken van de groep. Je moet DS zien als een luxelabel met een bijpassende uitstraling en (eerlijk is eerlijk) een dito prijskaartje. Evengoed kent ook zo’n luxelabel een basismodel. Sinds de DS 3 uit de catalogus is verdwenen, start het gamma nu met de DS 3 Crossback, een cross-over met als basismotorisering een 100 pk driecilinder. Om een idee te krijgen of je bij zo’n upmarket instapper alleen maar de looks krijgt of dat er nog een andere meerwaarde is, hebben we er een op papier vergelijkbare auto bij gezocht van een meer mainstream merk: de Kia Stonic. De Stonic staat ook wat hoger op de poten en is eveneens voorzien van een 100 pk driecilinder, alleen is hij budgetvriendelijker. Bij de DS3 Crossback begint de prijslijst bij € 30.590 terwijl je al voor € 21.995 Kia Stonic rijdt. Doe je jezelf te kort met zo’n Kia of ben je dief van je eigen portemonnee met een DS?
SCHONE SCHIJN
Met deurgrepen die automatisch naar buiten schuiven, verleidt de DS ons tot instappen. Doe je dat, pas dan wel even op dat je je broekspijpen niet bevuilt aan de hoge dorpels. Eenmaal binnen is duidelijk dat design hét speerpunt van DS is. Het kan je smaak zijn of juist helemaal niet, maar er is absoluut werk van gemaakt. Hier en daar misschien zelfs wel een beetje te veel werk. De graphics van zowel het infotainmentsysteem als het digitale instrumentarium sluiten keurig aan bij de vormgeving van de ventilatieroosters en de verschillende knoppen en toetsen centraal op het dashboard. Het is een strakke stijl die ook is terug te vinden bij de knoppen op de middentunnel aan weerszijde van de versnellingspook. Het oogt harmonieus, alleen lijkt functie duidelijk ondergeschikt aan vormgeving.
Van een intuïtieve bediening is absoluut geen sprake. Knoppen voor de raambediening zitten bijvoorbeeld naast de pook en niet op het portier, daar waar je ze logischerwijs zoekt. Het PSA-multimediasysteem ziet er op het eerste gezicht netjes uit, maar het bevat te veel functies (zoals bijvoorbeeld de bediening van de airco) en werkt ook nog eens vrij traag, met menustructuren die voor verbetering vatbaar zijn. Het is ‘anders om het anders’ en dat is jammer. Dat kunnen de mooie materialen ook niet compenseren, hoe hoogwaardig de alcantara bekleding op het dashboard ook overkomt. Het kost weinig moeite om op de comfortabele stoelen de juiste zitpositie achter het stuur te vinden, daarbij is er ook ruimte genoeg. Althans, zolang je voorin mag zitten. Achterin vallen de hoofden beenruimte namelijk een beetje tegen. Je hoofd schuurt al snel langs de hemelbekleding en je knieën moet je om de rugleuning van de voorstoel heen vouwen. Hoe anders is dat in de Stonic, daar heb je achterin beduidend meer ruimte en zit je beter.
Voorin heb je in de Kia net zo veel plek als in de DS, alleen zijn de Koreaanse zittingen aan de korte kant. In de Stonic heb je een lagere zitpositie, net een paar centimeter hoger dan bij een Kia Rio. Daardoor is de instap net even makkelijker dan bij zijn Franse tegenstrever. Je zou het eerder andersom verwachten maar bij de 3 Crossback moet je nog even over de hoge dorpel. Als het je echt om een hoge zitpositie te doen is, dan ben je beter af met de DS 3 Crossback, maar wanneer het om de instap gaat, word je blijer van de Kia. Het Stonicinterieur is weliswaar voor een groot deel opgetrokken uit hard plastic, maar dat staat een nette afwerking niet in de weg: panelen sluiten keurig op elkaar aan met strakke naden en smalle kieren. Functionaliteit heeft bij de Stonic in alle opzichten voorop gestaan. Essentiële functies zoals klimaatbeheersing zijn snel en eenvoudig met fysieke knoppen te bedienen terwijl het infotainmentsysteem er één van het betere soort is. Hier kunnen de Fransen een voorbeeld aan nemen. Zo snel en logisch kan het dus werken! Het instrumentarium bestaat uit twee grote, goed afleesbare wijzerplaten voor toerental en snelheid.
Dit laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Beide auto’s kunnen vrijwel evenveel bagage meenemen: de DS kan 350 liter verstouwen, de Kia 352 liter. Alleen is die ruimte bij de 3 Crossback een beetje onhandig te bereiken. De knop moet je op de tast zoeken in de buurt van de kentekenplaatverlichting, waarna je vervolgens met je hand onder de onderkant van de klep grip moet zien te vinden om de klep omhoog te duwen. Alsof de designers waren vergeten dat de klep ook open moet kunnen. Dit vraagt ‘lekker premium’ om een automatisch openende achterklep, maar die is er niet, ook niet als optie. Bij Kia gaat het openen van de vijfde deur gemakkelijker. Aardig detail is dat de bodem van de Stonic-laadruimte in de hoogte verstelbaar is. In de hoogste stand heb je meer tilgemak en in de laagste stand meer laadvolume.
PRETTIG KARAKTER
De basismotor in de 3 Crossback is een 1,2 liter driecilinder. Dat is een fijne machine die niet al te veel lawaai maakt (of er is genoeg geluidisolerend materiaal gebruikt). De motor heeft een prettig karakter; doordat er al bij relatief lage toerentallen genoeg trekkracht is, hoeft er niet overdreven veel te worden geschakeld en dat draagt bij aan het rijcomfort. Het schakelen zelf zou wel iets strakker kunnen. Het systeem voelt soms net te flexibel aan, maar dat is niet meer dan een klein detail en sluit aan bij het soepele onderstel van de auto. Net als bij de DS komt er ook bij de Kia 100 pk uit een driecilinder, alleen is het slagvolume iets kleiner: het is een 1,0 liter-motor.
Het lijkt alsof de motor in de Stonic harder moet werken om hetzelfde te presteren, hij moet er meer voor op zijn tenen lopen. Dit brengt met zich mee dat er meer moet worden geschakeld om de motor op toeren te houden. Dat hoor je in het interieur; de Kiamotor klinkt wat rauwer en maakt een luidruchtige indruk. Het schakelen gaat wel iets prettiger dan bij de DS, het Zuid-Koreaanse mechaniek werkt strakker en gaat soepeler van de ene naar de andere versnelling.
Het onderstel van de 3 Crossback is enigszins soft en rubberig. Je zou dat een vorm van comfort kunnen noemen, dynamisch is het in elk geval niet. Het nodigt ook niet uit om er eens sportief de hoek mee om te gaan. Dat effect wordt versterkt door een afstandelijke stuurinrichting. De Kia heeft duidelijk een ander karakter. Ook bij de Stonic leidt het onderstel de aandrijfkrachten keurig in goede banen. Alleen mede dankzij een net iets stijvere afstemming van veren, dempers en rubbers ligt de auto strakker en stabieler op de weg dan de DS. En dat overigens zonder dat het ook maar een moment oncomfortabel wordt. Dat is ook helemaal in lijn met de stuurinrichting. Die is bij de Kia minder bekrachtigd, waardoor we meer communicatie ervaren tussen banden en stuurwiel.
WEINIG VOOR VEEL
Bij een auto die wat hoger in de markt staat, mag je de nodige vooruitstrevendheid verwachten, zeker als het om veiligheid gaat. Kijken we bij de 3 Crossback naar de elektronische hulpsystemen, dan is er van innovatie absoluut geen sprake. Het valt zelfs een beetje tegen. Met de systemen die aan boord zijn van de 3 Crossback lopen ze bij DS niet voor de troepen uit. Standaard is er verkeersbordherkenning, cruisecontrol, een rijbaanassistent en een actief remsysteem met voetgangersherkenning, maar daarna houdt het wel op. Alleen de rijkst uitgeruste versie krijgt nog een achteruitrijcamera mee, net als een dodehoekdetectiesysteem, bij de overige versies zijn die laatste twee als onderdeel van een optiepakket bij te bestellen. Stuk voor stuk zijn het voorzieningen die al jaren op een doorsnee middenklasser verkrijgbaar zijn en inmiddels bij een auto van ruim dertig mille gewoon bij de prijs inbegrepen horen te zijn.
Voor beduidend minder geld pakt Kia royaler uit. De Stonic heeft afhankelijk van de gekozen uitvoering (of als onderdeel van een optiepakket) cruisecontrol en snelheidsbegrenzer, actieve rijbaanassistentie, een autonome noodremassistent en daarnaast ook nog vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistentie en dodehoekdetectie.Pakken we de respectievelijke prijslijsten erbij, dan valt op dat er bij Kia amper fabrieksopties zijn, er kan een pakket met veiligheidsvoorzieningen worden besteld (als die systemen ten minste niet onderdeel uitmaken van één van de vier uitrustingsniveaus) en er kan metallic lak of two-tone lak worden aangevinkt. Je bent voor sommige voorzieningen zoals stoelen stuurverwarming dus afhankelijk van een bepaalde uitvoering. De Stonic op deze pagina’s is de € 25.995 kostende ExecutiveLine, en dat is meteen de meest complete versie die nog altijd beduidend goedkoper is dan de basisversie van de DS 3 Crossback, die vanaf € 30.590 in de prijslijst staat.
Die DS-prijslijst is heel anders opgebouwd dan die van de Kia. Bovenop de vijf uitrustingsvarianten kun je de 3 Crossback helemaal naar eigen inzicht aankleden en uitrusten. Naast een paar functionele extra’s zoals een head-up display, een massagestoel, uitgebreidere multimediasystemen of een pakket veiligheidsvoorzieningen, gaat het vooral om innerlijk en uiterlijk vertoon. Van hemelbekleding tot wielen en van dashboardafwerking tot DS-logo’s met een glinsterende textuur, alles is mogelijk om van je 3 Crossback iets unieks te maken. De kans is klein dat je nog een DS tegenkomt die exact zo is aangekleed als de DS 3 Cross-back Performance Line (vanaf € 33.590), zoals we die hier in de test hebben.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Hoewel beide auto’s zijn uitgerust met een 100 pk driecilinder, laat de motor in de DS de prettigste indruk achter. Dat is meteen één van de weinige troeven die de Fransen in handen hebben. Ze vragen namelijk een stevig bedrag voor een auto die het verder vooral van zijn styling moet hebben, met vormgeving die helaas voor functionaliteit gaat. Als je mee wilt spelen in het premium deel van de markt dan moet het plaatje op alle fronten kloppen. Dat doet het nu nét niet. Voor een beduidend lager bedrag en een iets minder uitgesproken design troeft Kia met de Stonic de DS 3 Crossback op de meeste punten vrij eenvoudig af. Puur rationeel gezien ben je dief van je eigen portemonnee wanneer je de Stonic laat staan.
Lezersreacties (57) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.