Daihatsu Trevis 1.0 (2007)
Woekeren met ruimte
Onderhuids is de Trevis identiek aan de Cuore, slechts de koets is anders. En juist die guitige carrosserie moet klanten lokken. Herinneringen aan de originele Mini dringen zich op door de klassieke bolle vormen. Ook bij het vormgeven van het dashboard hebben de ontwerpers zich duidelijk laten inspireren door de Mini. Het Japanse dashboard kent dezelfde ronde lijnen. In tegenstelling tot dat van de Britse icoon staart het instrumenta-rium van de Trevis je aan van achter het stuurwiel. Het dashboardkastje is erg bescheiden, maar de Trevis maakt dit enigszins goed door de brede bergplank, onder het dashboard over de gehele breedte van de auto. Het interieur biedt tal van bergvakken. Zwart en grijstinten domineren het interieur, maar de vorm-geving ziet er toch leuk uit.
De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Ook in de laagste stand zit je echter tamelijk hoog, wat het zicht rondom bevordert. Vanwege het hoge dak staan de A-stijlen vrijwel rechtop, waardoor er nauwelijks sprake is van dode hoeken. Er is voldoende hoofdruimte, voor de benen van mensen met een gemiddeld postuur is eveneens ruimte te over. Sterker nog, het interieur herbergt gemakkelijk vier volwassenen van zo'n 1,85 meter en da's een prestatie. De reis moet dan niet te lang duren, omdat de afmetingen van het zitmeubilair bescheiden zijn. Je ontbeert al snel steun aan je bovenbenen.
De kofferruimte heeft maar 176 liter bergruimte te bieden. De achterbank is met een lusje eenvoudig in delen neer te klappen, waardoor een mooi vlakke laadvloer ontstaat. Dan staat je 826 liter ter beschikking.
De standaarduitrusting geeft weinig reden tot klagen. Je krijgt onder meer stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare buitenspiegels en portierruiten vóór en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Ook ABS met EBD en twee airbags ontbreken niet.
Hulpeloos
De eenliter driepitter, die ook de Cuore aandrijft, levert 58 pk en 91 newtonmeter. Toch weet het motortje raad met de Trevis. Lustig roffelt ie erop los; het geeft je een onverwachte snelheidssensatie. In de eerste drie versnellingen houd je het overige verkeer gemakkelijk bij. De Trevis versnelt soepel en ook op de snelweg klinkt de motor allerminst amechtig. In het vierde en vijfde verzet smelt de voorwaartse drang van de Daihatsu als sneeuw voor de zon. In de hoogste verzetten heeft hij weinig puf. Een tussensprint in vijf kan gewoonweg gevaarlijk zijn, zo lang neemt deze exercitie in beslag. Die vijf heeft vooral nut omdat hij het verbruik, dat opmerkelijk bescheiden is, omlaag brengt. Schakelen gaat van een leien dakje met de lange versnellingspook. Het koppelingspedaal werkt stug en ook nog eens in een kort bereik.
Het licht gemodificeerde onderstel stamt van de Cuore. Het veercomfort doorstaat de toets der kritiek totdat korte oneffenheden opdoemen. Die worden nadrukkelijk doorgegeven. In bochten helt de kleine Japanner behoorlijk over en zoekt hij de buitenkant van de bocht op. Het binnenste voorwiel verliest bij 'n enthousiast
geattaqueerde curve snel contact met het asfalt.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Trevis |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.699 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 989 cc |
Maximaal vermogen | 43 kW / 58 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 91 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.400 mm / 1.475 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.375 mm |
Massa leeg | 790 kg |
Laadvermogen | 410 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 250 kg |
Banden | 145/80R13Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 11,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,6 s / 24,4 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |