Test: Dacia Spring (2021)
Alleen tweedehands is een EV goedkoper
148 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met de volledig elektrische Spring geeft Dacia de rest van de auto-industrie het nakijken. Althans, wanneer het om de aanschafprijs gaat. Het mini-SUV’tje is ontdaan van alle voorzieningen waar je best zonder kunt. En het resultaat van deze masterclass kostenreductie? De EV in zijn meest elementaire vorm.
In 2022 grijs kenteken
Met de Spring mikt Dacia op verschillende doelgroepen. Afgetrapt wordt met de op de consumentenmarkt gerichte Comfort en Comfort Plus-uitvoeringen. Daarna volgt de Business-versie. Hoewel de naam van die laatste anders doet vermoeden is hij niet bedoeld voor de verwende leaserijder, maar bedacht voor deelautoprogramma’s. Vandaar dat bijvoorbeeld de stoelen zijn bekleed met makkelijk te reinigen kunstleer in plaats van een stoffen bekleding zoals bij de Comfort-versies. Verder is de Business voorzien van rubber matten, extra beschermlijsten op de dorpels en op de tildrempel van de kofferbak. Ook is de elektronica voorbereid om samen te werken met software van autodeel-organisaties, zodat de Spring ontgrendeld kan worden via een telefoonapp. En om het plaatje compleet te maken verschijnt voor stadsdistributie begin 2022 ook nog de Spring Cargo, een grijskentekenvariant waarbij de achterbank ingeruild wordt voor 1.100 liter bagageruimte.
Knalhard
Met stoere zwarte randen rond de wielkasten en enigszins hoog op de poten gezet lijkt het heel wat, in werkelijkheid is de Spring niet meer dan een heel klein SUV’je. Hij is weliswaar een paar centimeter langer dan de Twingo, maar daarentegen ook een paar centimeter smaller en lager. Dit in combinatie met zijn compacte draaicirkel van 9,6 m maakt de auto overigens wel uitermate geschikt voor gebruik in krappe binnensteden.
De vormgeving van het interieur loopt keurig in de pas met wat we kennen van andere Dacia’s en Renaults. De gebruikte materialen in stemmig grijs met blauwe accenten laten er geen twijfel over bestaan dat de kosten zo laag mogelijk gehouden moeten worden: het plastic is knalhard (of zou het bakeliet zijn?) en naden en kieren zijn hier en daar best breed. Maar goed, alle waar is naar zijn geld.
De stoelen zitten niet onaardig, evengoed melden ze bij Dacia dat we nu kennismaken met een voorseriemodel en dat de definitieve versie die straks onze kant uitkomt verbeterde stoelen krijgt. Het stuur is niet verstelbaar, maar het lukt vrij aardig om een fatsoenlijke zitpositie te creëren. Bestuurder en bijrijder hebben genoeg ruimte. Achterin is het anders; daar heb je alleen iets te zoeken wanneer je een kind in een zitje wilt gespen of er een paar tassen wilt neerzetten.
Navigatie
Tussen de voorstoelen zit geen pook maar een draaiknop met de standen D, N en R. Een P-stand ontbreekt, parkeren doe je in N met een aangetrokken handrem. Dat is eigenlijk het enige opmerkelijke aan de verder kinderlijk eenvoudige bediening. Het instrumentarium geeft keurig alle noodzakelijke informatie. De aankleding is lekker basic, standaard heeft de Spring een radio die je bedient met grote knoppen naast een klein display. Een multimediasysteem met 7 inch touchscreen inclusief navigatiesysteem en achteruitrijcamera is voorbehouden aan de Comfort Plus- en Business-uitvoering.
Praktijk
Een blik op de specificatielijst leert nog eens dat de auto echt niet is bedacht voor verre reizen, hooguit om af en toe een klein stukje over de gemeentegrens te gaan. Het onder de achterbank weggewerkte accupakket heeft een capaciteit van slechts 27,4 kWh en daarmee komt de Spring volgens WLTP 230 kilometer ver. Reken in de praktijk op 180 tot 190 kilometer, dan houdt het wel op. Met de standaard 1-fase wisselstroomlader piekt het aan de laadpaal of wallbox bij 7,4 kW. Tegen bijbetaling van € 495 krijg je een snellaadmogelijkheid voor maximaal 30 kW gelijkstroom. Het zijn allemaal bescheiden waarden en daar lopen de prestaties van het motortje keurig bij in de pas: 44 pk en 125 Nm. Tot snelheden van pak ’m beet 60 km/h is dat meer dan genoeg om lekker vlot met het verkeer mee te komen. Daarboven zit er niet veel pit meer in. Als het je om de laatste kilometers gaat die je uit de accu wilt persen, heb je de beschikking over een Eco-modus waarbij het maximumvermogen van de motor wordt begrensd tot 31 pk en de topsnelheid tot 100 km/h.
Simpel maar prima
Afremmen op de motor doet de auto nauwelijks en er zijn ook geen knoppen of schakelaars waarmee je dat zou kunnen regelen: vertragen doe je gewoon met het rempedaal. Opmerkelijk trouwens dat de auto een conventioneel remsysteem heeft met vacuümbekrachtiging, dat zien we eigenlijk niet meer bij EV’s. Maar in al zijn eenvoud werkt het prima. Er is nauwelijks een overgang te bemerken tussen regeneratief en mechanisch remmen.
Met zijn compacte accupakket weegt de auto nog geen 1.000 kg. Het is absoluut een vedergewicht onder de EV’s. De stabiliteit die we bij veel andere elektrische auto’s ervaren als gevolg van een accupakket dat onder de hele vloer zit, heeft de Spring duidelijk niet. Daarbij staat hij vrij hoog op zijn pootjes, waardoor de carrosserie vrij beweeglijk is. Toch is het allemaal best comfortabel. Hobbels neemt de Spring zonder morren; goedmoedig lijkt het karretje door het verkeer te dartelen.
Geen elektronische hulpsystemen
Behalve ABS, ESP en een snelheidsbegrenzer heeft de Spring geen elektronische hulpsystemen. Deze auto is zo basic dat in het uitrustingsstaatje zelfs de mistachterlichten worden genoemd om er toch nog wat van te maken. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Daarentegen is er wel de MY Dacia-app voor de telefoon, onder meer om het interieur te preconditioneren en het laadproces te starten of te stoppen.
Wanneer je je verwachtingen weet te temperen heb je aan de Spring een prima no-nonsense elektrisch vervoermiddel voor stedelijk gebruik.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (148) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.