Cupra Formentor vs. Opel Grandland - Vergelijkende Test

Twee kanten van dezelfde munt

Cupra Formentor vs. Opel Grandland
AutoWeek 42 2022
AutoWeek 42 2022

Je leest het in AutoWeek 42 2022

Tegenwoordig bouwt Opel dan wel SUV’s, maar het blijven wel Opels: verstandig, ruim en praktisch. Dat is precies het tegenovergestelde van wat Cupra bouwt. Twee zijden van dezelfde munt zogezegd. Toch staan deze twee vandaag tegenover elkaar.

Hoewel Opel met de Mokka een hippe cross-over in het gamma heeft, speelt het Duitse merk binnen het gigantische Stellantis-concern toch vooral de rol van een lekker nuchter merk. Dezelfde techniek als de andere merken, maar verpakt in een praktische koets en met een minder frivool, praktischer interieur.

Eigenlijk precies het tegenovergestelde van de rol die Cupra moet spelen binnen de Volkswagen Group. Nog meer dan het Seat waar het merk uit is ontstaan, richt Cupra zich op de op uiterlijk gerichte, sportievere koper. In die zin zijn de Formentor en de Grandland twee kanten van dezelfde crossover-munt. Uiteindelijk zijn het namelijk allebei relatief compacte cross-overs, die ook nog eens met een plug-in hybride aandrijflijn zijn uitgerust.

Het maakt het extra leuk om kop en munt eens tegenover elkaar te zetten, zeker omdat de Grandland onlangs werd vernieuwd, waarbij deze SUV de neus van de Mokka en de Astra kreeg. Het maakt hem ontegenzeggelijk opvallender dan voorheen. Of het ook werkt op de Grandland blijft een twistpunt, want niet iedereen is ervan overtuigd, zo merken we. Minder in elk geval dan het uiterlijk van de Cupra, die zelfs de aandacht van carspotters weet te trekken. Goed, je moet die tribal op de neus steeds aan iedereen uitleggen en de vraag waarom het niet gewoon een Seat is, is gedurende de testweek ook meerdere malen aan ons gesteld, maar het uiterlijk valt in de smaak. Geholpen door de matte lak staat er in elk geval een opvallende verschijning, die veel meer cross-over is dan de hogere Grandland. Uiteraard heeft dat wel gevolgen voor het ruimteaanbod van de Formentor, al valt het in de praktijk heel erg mee. Door de lange wielbasis is er op de achterbank zoveel beenruimte dat je best een beetje onderuit kunt zakken zonder in een rare houding te belanden en dat maakt de dalende daklijn minder problematisch. In de bagageruimte past 345 liter en dat valt voor dit segment wel een beetje tegen, zeker wanneer je het afzet tegen de Grandland, waar 45 liter meer in past. Dat scheelt een slok op een borrel.

Op de achterbank zit je als volwassene bovendien ruimer. Vooral de hoofdruimte is behoorlijk groter. Voorin bleef alles bij de facelift grotendeels gelijk en eigenlijk is daar helemaal niet zoveel mis mee. Naar moderne maatstaven zijn er vrij veel fysieke knoppen, waardoor alles vanzelfsprekend werkt. Het nieuwe digitale instrumentarium zal weliswaar geen prijzen winnen voor grafische rekenkracht, maar het is in elk geval gemakkelijk in te stellen en biedt alle informatie die je als bestuurder zou kunnen wensen. Het infotainmentsysteem is inmiddels wat ouderwets met zijn kleine scherm en trage responstijd, dus het is maar goed dat veel essentiële functies van Opel gewoon een eigen knop in de fysieke wereld krijgen. De stoelen ondersteunen goed en zijn ruim verstelbaar en het geheel oogt oerdegelijk, zij het wat sober.

MULTIMEDIASPEKTAKEL

Sober is het zeker in vergelijking met het multimediaspektakel waar de Formentor je bij het instappen op trakteert. Dat moet ook wel, want fysieke knoppen zijn er bijna niet meer. Vrijwel alles regel je via het touchscreen en met de touch-sliders eronder. We zijn nog altijd van mening dat het meer aandacht kost dan noodzakelijk en je moet soms net even te veel stappen doorlopen om ogenschijnlijk simpele dingen zoals de stoelverwarming aan te passen. Positief is wel dat het systeem in de Cupra aanzienlijk stabieler en sneller werkt dan we in andere auto’s met dit systeem hebben meegemaakt. Het lijkt erop dat de kinderziektes er nu eindelijk een beetje uit zijn. Ook in de fysieke wereld oogt de Formentor frivoler dan de Grandland.

Positieve uitschieter zijn de sportstoelen, die erg goed ondersteunen en waarin je lekker diep kunt wegzakken als je dat wilt. Dat past goed bij het onderstel, want voor een auto die relatief hoog op de poten staat, rijdt de Cupra opvallend vermakelijk. Alle VZ-varianten, dus met de 245 pk in plaats van de 204 pk sterke aandrijflijn, krijgen standaard adaptieve schokdempers en die werken in de praktijk heel prettig. Verwacht geen zweverig comfort, maar wel een heel mooi gecontroleerde demping, waardoor het onderstel stevig aanvoelt zonder dat het vervelend is. Zelfs op slecht wegdek rijdt de auto mooi gecontroleerd en dat is gezien het vrij forse gewicht zeker geen vanzelfsprekendheid. Bij sneller bochtenwerk ligt de Cupra bovendien erg stabiel en voelt hij zeker aan. Desgewenst kun je er serieus hard mee en het onderstel en de besturing communiceren dan heel mooi met je. Het zal de gemiddelde koper misschien minder interesseren dan het comfort, maar het feit dat ook dat in orde is, geeft wel aan hoe veelzijdig het onderstel precies is.

NIET ZO COMFORTABEL

De Grandland rijdt in elk geval een stuk |anders. De Opel is stevig en vooral gericht op comfort, maar door het nog hogere gewicht rijdt hij op echt slecht wegdek niet zo comfortabel als de Cupra, terwijl de hoeveelheid grip ook minder goed is. Toch bedoelen we het niet als een sneer naar Opel, maar meer als een compliment aan Cupra. In de praktijk zal de Opel voor de meeste mensen goed genoeg rijden en eenmaal op glad asfalt merk je van het hogere gewicht niet zoveel meer. Tenzij je hard gaat, maar daar nodigt de Grandland nu niet echt toe uit.

Wel zie je het hogere gewicht terug in het verbruik. Ondanks een groter accupakket komt de Grandland op een volle lading net geen 50 kilometer ver, terwijl de Cupra net over de 50 kilometer gaat. Wel blijkt de 109 pk sterke elektromotor lekker pittig. Zolang je niet altijd als eerste weg moet zijn bij het verkeerslicht, rijdt de Grandland eigenlijk prima als elektrische auto en hoewel je de achttraps automaat af en toe wel voelt schakelen, is de aandrijflijn dan meestal onmerkbaar bezig. Is het accupakket eenmaal leeg, dan gaat de Grandland verder als gewone hybride en springt de 180 pk sterke 1.6-turbomotor bij. Zoals wel vaker werkt de auto dan het beste als je niet al te veel vermogen tegelijk vraagt. Dan kan de elektromotor mooi de vermogensdipjes van de 1.6 opvangen en gaat het allemaal naadloos. Wil je wel in één keer hard, dan moet de Opel echt even nadenken voordat de automaat tot actie overgaat en dan hakt die er behoorlijk onsubtiel in.

Eigenlijk is het natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk elektrisch te rijden en dus na elke rit op te laden. Dat gaat opmerkelijk genoeg standaard met 3,3 kW en niet met de volle 3,7 kW van een hele fase. Wel kun je als optie kiezen voor een lader die met 32 ampère kan omgaan en dan kan de Grandland bij een daarvoor geschikte paal met 6,6 kW laden.

ALTIJD 16 AMPÈRE

Die keuze heb je bij de Formentor niet. Die laadt gewoon altijd op 16 ampère, maar dan wel op een volle fase en dus met 3,7 kW. Zoals gezegd is de capaciteit van het accupakket minder groot, maar komt de Cupra er net wat verder mee. Net als in de Grandland voel je de zestraps automaat met dubbele koppeling af en toe schakelen als je de volle 115 pk wil benutten, maar verder eigenlijk nooit. Na dik 50 kilometer moet de 1.4 TSI bijstand bieden. Wel rij je in de stad vaker elektrisch weg dan in de Grandland, waardoor de Cupra met name in de stad minder brandstof nodig heeft. Wel doet de auto het met twee verzetten minder en dat zorgt er op de snelweg voor dat de motor net wat meer toeren draait. Als geheel maakt het voor de beleving trouwens niet veel uit, want beide zijn op hun best als je maar een deel van het maximale vermogen vraagt. Daar noteren we wel bij dat áls je een keer haast hebt, de Cupra aanzienlijk sneller is op de sprints.

Wie in de markt is voor een van beide auto’s zal hoe dan ook een flink bedrag moeten neertellen. De Opel gaat niet voor minder dan € 46.999 op kenteken, terwijl de luxere Ultimate die wij hier testen minimaal € 51.299 moet opleveren. Dan komen er nog opties bij zoals Night Vision, metallic lak, 19-inch wielen, leren bekleding, een elektrisch bedienbare achterklep en nog wat snuisterijen, waardoor het testexemplaar op € 56.391 uitkomt.

Dat is nog iets meer dan de Formentor, die inclusief opties € 55.535 kost. Of eigenlijk: inclusief optie, want behalve metallic-lak valt er niet zoveel te kiezen. Je kunt de VZ-versie in drie varianten krijgen, waarvan deze € 52.990 kostende Performance de goedkoopste is. De snelle rekenaar heeft dan door dat de bijzondere matte lak maar liefst € 2.545 kost. Verder is de uitrusting helemaal niet verkeerd, maar je mist ten opzichte van de Opel wel leren bekleding, elektrische stoelverstelling, Night Vision en een 360-graden-parkeercamera, terwijl
je daar eigenlijk alleen adaptieve dempers voor terugkrijgt. Bij Cupra krijg je dus wat minder waar voor je geld, al verdien je hem daarna muntje voor muntje terug

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Beide auto’s scoren op verschillende onderdelen sterk. De Grandland is duidelijk praktischer en gebruiksvriendelijker, terwijl de Cupra een veelzijdiger onderstel heeft en moderner aandoet. Daarbij gaat hij wat spaarzamer om met stroom en benzine en zijn de prestaties beter. Onder de streep levert hem dat met een minimaal verschil toch de overwinning op.

PRIVATE LEASE Opel Grandland

Praat verder op het forum