Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI Exclusive (2004)

Aantrekkelijk alternatief

Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI Exclusive
De Citroën Xsara Picasso is vernieuwd. Onder de kap het belangrijkste nieuws: de 1.6 liter 16 V HDI dieselmotor. Is het daarmee nog steeds een aantrekkelijk MPV-alternatief?

Als gezegd ligt onder de kap een nieuwe 1.6 liter 16 V HDI dieselmotor. Nou ja, nieuw? We kennen hem al van Ford en Peugeot. Op zich is dat trouwens goed nieuws, want daar staat de zestienklepper met zijn hightech inspuitsysteem uitstekend bekend. Over het verdere nieuws rond de MPV van Citroën kunnen we kort zijn. Hij is er nu een jaartje of vier en de nieuwste uitvoering verschilt alleen in details van zijn voorganger. Andere koplampen, bekleding, een gemoderniseerde elektronica (en bedrading) en uitrustingssnufjes als cruise-control zijn enkele voorbeelden. Helaas doet de Picasso vanwege zijn middelbare leeftijd nog niet mee met andere nieuwe veiligheidstrends. Zo ontbreken gordijnairbags. Om diezelfde reden zie je tegenwoordig ook andere mensen in de Picasso rijden. De leaserijders hebben hem weer massaal ingeleverd en zijn inmiddels een deurtje verder getrokken naar auto's als de 307 SW. De Xsara Picasso wordt vooral aan particuliere rijders verkocht. Mensen met een gezin die zich als het even kan van de buurman willen onderscheiden.
De Fransoos was destijds een van de eerste MPV modellen met uitneembare achterstoelen en zo. Inmiddels kijkt niemand daar meer van op, natuurlijk. Van de nieuwe motor natuurlijk wel. De 1.6 liter HDI zestienklepper is immers hèt nieuwtje aan deze auto. Laten we maar met de deur in huis vallen: de nieuwe motor verdient absoluut een pluim. Bijzonder aangenaam, het is bijna ongelooflijk dat het 'slechts' een 1.6 is. Meer motor heb je beslist niet nodig. Tel daar een keurig testverbruik van 1 op 15, 9 bij op en het zal duidelijk zijn dat de nieuwe 1.6 HDI een aanwinst is.


Vertrouwde verschijning
De autokoper kent de Picasso inmiddels goed, maar laten we als geheugensteuntje toch nog even door de Xsara ruimtewagen heen wandelen en meteen wat noviteiten optekenen. Achter zijn grote achterklep (die in twee standen omhoog kan worden gezet) vind je een werkelijk fenomenaal grote bagageruimte. Bijna 60 centimeter hoog. Zelfs met de stoelen in hun achterste stand geschoven is het imposant. Overigens sluit het flexibele deel van de hoedenplank niet meer aan zo gauw je een stoel ver naar voren schuift. Om inkijk in geparkeerde toestand te voorkomen, moet je de rugleuning verzetten. We vonden trouwens wel een zonneschermpje in die hoedenplank. Achterin is veelzijdigheid troef. Je kunt de meubels omklappen, verschuiven en uitnemen. Bovendien zijn er bergbakjes in de vloer verwerkt en vind je klaptafeltjes tegen de rug van de voorstoelen. De achterstoelen hebben een behoorlijk formaat en de been- en hoofdruimte zijn uitstekend. Zelfs in hun voorste positie kun je met wat inschikkelijkheid nog wel zitten. Terwijl er dan nog een stapeltje extra bagage mee kan.
Voorin vind je prachtig grote fauteuils met een goede vorm en een vulling die vrij zacht aanvoelt. Armsteuntjes, bergbakjes onder stoel en console, legvakken op het dashboard, flessenhouders rondom, het past er allemaal bij. Van zo'n centraal digitaal dashboard moet je alleen wel houden en gek genoeg is de stuurkolom maar over een heel klein stukje verstelbaar gemaakt. Om dat goed te maken, is het stelbereik van de stoel op zijn beurt juist opvallend groot. Hoe dan ook, je zit prima en hebt goed overzicht op het dashboard.

Signalement

Merk Citroen
Model Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk Exclusive
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.560

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.276 mm / 1.751 mm / 1.637 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.288 kg
Laadvermogen 562 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 690 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,8 s / 7,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 131 g/km