Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • XM

Citroen XM V6 Exclusive (1998)

Grand Cru

1
Citroen XM V6 Exclusive (1998)
  • Autotest
9 oktober 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ze zijn weer terug: de mensen die de wijn in Frankrijk tóch beter vinden smaken dan hier, de Ricard op een Frans terras wél lekker vinden en alleen in Marseille bouillabaisse eten. Zou dat met een XM V6 nou net zo zijn?

Wat nou XM? Die auto is er toch al járen? Jazeker, klopt helemaal. Maar u drinkt toch ook elk jaar een goed wijntje in dat schattige dorpje in de Provence? En zo is het ook met de XM: van buiten is er nauwelijks iets veranderd, maar binnenin kunnen we sinds vorig jaar wel degelijk spreken van een nieuwe oogst.
Zo vinden we in de kelder van de XM een andere V6. Maar die motor is niet de enige verandering: in onze Exclusive was die motor ook nog eens gekoppeld aan een nieuwe 4HP20-automaat van ZF, uit eh... Duitsland.
We zijn op weg naar Frankrijk, dus rijden we eerst over onze innig geliefde A2, waar ook niet-ijdeltuiten veelvuldig worden gefotografeerd. Op die weg, maar vooral onder die omstandigheden bevalt natuurlijk geen enkele auto en alleen daarom al weten we zeker dat onze XM in Frankrijk beter zal smaken. Wat vooral opvalt is het soepele karakter van de 190 pk sterke drieliter 24-klepper. Hij pakt al bij lage toerentallen (dik 2.000 tpm op de klok) mooi op en sleurt vervolgens mooi door tot het eind van de schaal. De 0-100 klokten we op 10 seconden rond en de 80-120 in "D" (sportstand) was in 9,5 seconden gepiept. Ach, de sensatie van pure snelheid krijg je niet, maar deze auto is er om kilometers te vreten en daarbij kun je een nerveus gedrag missen als kiespijn. Asfalt verslinden: daarin blinkt de combinatie Franse motor-Duitse bak uit. De vierbak schakelt bijna onmerkbaar én op het juiste moment. Een waardige bak voor de beste V6 die Frankrijk ooit voortbracht.
De nieuwe V6 laat zich niet zo nadrukkelijk horen als zijn voorganger - bij 100 km/h wees de dB-meter 65 aan en bij 120 kwamen we tot 67 dB.
Kunnen we allebei indelen in de categorie: zeer netjes. Waar de Douvrin-motor nog bekend stond als een op hol geslagen tempelier, weet de V6 zich redelijk in te houden: wij kwamen op een gemiddeld verbruik van 1:8,0 (12,5 l/100 km), wat gezien de omstandigheden gedurende de testperiode (behalve op de A2 hoge snelheden, veelvuldig gebruik van de airco...) netjes mag heten. Een heerlijkheid is de enorme tank: 80 liter. Dáár heb je wat aan.
Tot vorig jaar werd de XM V6 uitgerust met een variabele stuurbekrachtiging waarvan het zelfcentrerende effect bijna angstaanjagend en het gevoel zo"n beetje nul was. Die bekrachtiging is overboord gezet, de huidige versies hebben voortaan een "standaard" bekrachtiging, die overigens altijd al wel leverbaar was.
Misschien verliest Citroën er weer iets van "dat eigenwijze" mee, maar eigenwijs is niet altijd wijs. Deze bekrachtiging is dat wel. Het gevoel is nog steeds niet 100%, maar zeker op de snelweg - hét domein van de XM - voldoet de installatie prima. Op binnenwegen met veel kort bochtenwerk is de XM wat minder op zijn gemak. Het gáát allemaal wel, maar echt van harte is anders. Hij houdt er gewoon niet van om snel over bochtige binnenwegen te worden gesleurd. In het uiterste geval begint de XM wat over zijn voorwielen te schuiven, maar zelfs dat gaat niet van harte.

Comfort

Maar er is een veel belangrijker, bijna alles overheersend gevoel dat deze XM je geeft. We gaan het dus over comfort hebben. En wat dat betreft, is eigenwijs soms wel wijs. Heel erg wijs zelfs, want de hydractieve vering is ongeëvenaard comfortabel. We hebben de XM over wegen gejaagd waar de dempers van een normale auto door de verschrikkelijke gaten tegen de aanslag aankomen, maar de XM slikt ze alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en op snelwegen ga je gewoon verder met het grote genieten. Echt top! Nu wordt dat gevoel ook nog eens wat extra aangezet door de buitengewoon riante uitrusting van deze Exclusive-uitvoering. Een paar opmerkelijke standaardzaken: elektrisch verstelbare stoelen die bekleed zijn met een combinatie van leer en alcantara, sidebags, een elektrisch in hoogte verstelbare midden-armsteun, een prettige automatische airco en nog veel meer.
De XM draait al sinds 1989 mee en da"s lang voor een auto. Sinds die tijd heeft de Citroën kunnen rijpen en daar is deze XM uitgekomen. We durven het vanaf nu aan: de XM is een klassieker van de toekomst. Wie daar gevoelig voor is,
willen we juist deze uitvoering adviseren: de XM V6 Exclusive "98 is de Grand Cru van Château Citroën.

Signalement

Merk Citroen
Model XM V6 Exclusive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 46.544

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 143 kW / 194 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 267 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.708 mm / 1.794 mm / 1.389 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.566 kg
Laadvermogen 559 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/65VR15Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,5s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 284 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën XM
Citroën Citroën XM

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën XM specificaties
  • Citroën XM occasions
  • Citroën XM video's
Advies en informatie
  • Citroën XM tests
  • Citroën XM gebruikersreviews
  • Citroën XM index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen XM Break V6 VSX (1996)

    Citroen XM Break V6 VSX (1996)

    9
    • 8 november 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen XM V6 Exclusive (1999)

    Citroen XM V6 Exclusive (1999)

    7
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën XM (1990)

    Citroën XM (1990)

    7
    • 4 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    3
    • 8 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen XM V6 Exclusive (1993)

    Citroen XM V6 Exclusive (1993)

    14
    • 29 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen XM V6 Exclusive (1991)

    Citroen XM V6 Exclusive (1991)

    14
    • 5 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    11
    • 9 maart 2019
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW XM zorgt niet voor scheve gezichten bij Citroën

    BMW XM zorgt niet voor scheve gezichten...

    45
    • 25 november 2021
  • Citroën XM V6 (1991) - Klokje Rond Klassiek

    Citroën XM V6 (1991) - Klokje Rond Klassiek

    59
    • 18 maart 2020
  • Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6 - Classics dubbeltest

    Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6...

    94
    • 19 januari 2020
  • Citroën XM V6 - Op de Rollenbank

    Citroën XM V6 - Op de Rollenbank

    40
    • 20 juli 2017
  • Nieuws
    Citroën XM 25 jaar

    Citroën XM 25 jaar

    • 23 mei 2014
  • Klokje rond Citroën XM

    Klokje rond Citroën XM

    1
    • 9 juli 2008
  • Opel Omega 2.5 TD CDX (1999) - Citroen...

    • 17 april 2001
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden