Citroen Xantia V6 Activa (1997)

Actieveling

Citroen Xantia V6 Activa
Goed beschouwd is de Xantia V6 Activa op dit moment Citroëns topmodel. Hij heeft een gloednieuwe zescilinder en het beste wat Citroën op dit moment aan ondersteltechniek te bieden heeft. AutoWeek in actie met de Activa.

't Is de combinatie van drieliter-V6 24V en Activa die deze Xantia aantrekkelijk maakt. In de eerste plaats heb je vermogen zát: 194 pk. Alsjeblieft. De 24-klepper sleurt er lekker aan. Citroën geeft een top op van 230 km/h en in een ver land hebben we de teller over die waarde heen zien gaan en in datzelfde land klokten we de 0-100 op acht tellen rond. Ook op de tussensprints fraaie waarden voor de Activa: van 80-120 in vier nam slechts 7,2 seconden in beslag en in vijf bleven we onder de 10: 9,6 om precies te zijn. Al met al betere waarden dan voor de gelijk gemotoriseerde 406 die bovendien nog eens een paar kilo lichter is. Actief als hij is, verbruikt de Xantia natuurlijk wel wat. Tijdens een flinke tippel in dat eerder genoemde verre land konden we even goed onze gang gaan. Tijdens een rit kwamen we op ons maximale verbruik van 1:7,1. Over de hele testperiode waarin we meer dan 2000 kilometer aflegden, kwam er een gemiddelde van 1:8,5 uit de bus en dat is gezien het uitnodigende karakter van de V6 zeer acceptabel. Het geluidsniveau is uitermate fraai: bij 100 km/h lazen we 65 dB af en bij 120 67 dB. Die decibellen komen voornamelijk op het conto van de wind die een stevig deuntje meeblaast; bij constante tempi hoor je de V6 nauwelijks, maar bij flink doorhalen in de versnellingen word je getrakteerd op een diepzinnige zescilinderbrom.
Over naar Activa-attractie nummer 2: de actieve vering. Die zorgt ervoor dat de Xantia onder alle omstandigheden horizontaal blijft: overhellen is verleden tijd. Over de zin van niet overhellen kun je twisten, maar de Xantia ligt wel heel erg goed op de weg. Hij heeft echter wel zo zijn voorkeuren. Langere bochten liggen 'm het best; het is simpelweg een groots gevoel om die zó vlak en zó snel te nemen. Iets anders wordt het bij het kortere werk. Volgen twee korte curves elkaar snel op, dan krijgt de besturing van de Xantia moeite om het allemaal bij te houden. In plaats van bekrachtiging te verlenen, word je opeens tegengewerkt; het is net alsof je ergens tegenaan stuurt. Dat gevoel duurt maar even, maar lang genoeg om een onprettige sensatie bij de bestuurder te veroorzaken en dat kunnen we niet gebruiken. Bega dan ook niet de fout deze Xantia als een sportwagen te zien. Hij bedwingt bochten weliswaar met enorme snelheden, maar hij is zeker niet van het type Gooien & Smijten.

Kedeng, kedeng

Qua comfort moet er wat deze Xantia aangaat toch echt even een vooroordeel overboord worden gezet. Zó stug hebben we nog geen Citroën meegemaakt. De nadruk ligt in deze auto wel heel erg op wegligging en niet op comfort. De elektronisch geregelde hydropneumatische vering kent twee standen: normaal en sport. Neem van ons aan dat zelfs normaal al erg stug is. Sport staat voor keihard. Guus Meeuwis heeft ons gevoel al eens bezongen: kedeng, kedeng... Lange oneffenheden worden wel met de spreekwoordelijke Citroën-souplesse genomen. Over de hoge bochtsnelheden hebben we het al gehad, maar nog niet over hoe je dan wordt vastgehouden in de stoelen. Goed dus. Vooral voorin. Daar vonden we twee prettige bijna-sportstoelen. In die van de bestuurder kun je jezelf bijna vastzetten door middel van de twee knoppen aan weerszijden van de rugleuning. Overigens: de Activa V6 is leverbaar met leren bekleding, maar die optie moeten we afraden; met leer op de stoelen raken de achterpassagiers te veel aan het schuiven.
Ook wat uitrusting betreft maakt de Xantia Activa zijn topmodelstatus waar. Wij noteerden: ABS, twee airbags, centrale vergrendeling, elektriek raamwerk, lichtmetalen wielen (zouden één inch groter mogen zijn), metallic lak, een zonnegordijn voor de achterruit, een heel handig bagagenet in de kofferruimte, een paar houten stripjes en nog heel veel meer. Mag ook wel voor zo'n 71 mille horen we velen al denken. Daar willen wij dan tegenover zetten dat een Peugeot 406 met diezelfde V6, maar zonder het Activa-onderstel al zo'n 79 mille kost. Die auto is wél nog luxueuzer dan de Activa, maar liefhebbers van bijzondere techniek hebben nu in meerdere opzichten weer een goede reden om de Citroën-dealer op te zoeken. Citrofielen zullen dat sowieso doen. Zij moeten wat comfort inleveren, maar krijgen in ieder geval weer eens iets eigenzinnigs van hun merk.

Signalement

Merk Citroen
Model Xantia V6 Activa
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.668

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 143 kW / 194 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 267 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.444 mm / 1.755 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.740 mm
Massa leeg 1.451 kg
Laadvermogen 569 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km