Citroën Saxo 1.6i VTS - Op de Rollenbank

Aan de achtklepper voorlopig genoeg

45 reacties

Video

Davey Buitenhuis is net achttien en heeft zijn eerste auto al in de pocket, een mooie blauwe Citroën Saxo 1.6 VTS. Het is een achtklepper (er is ook een gretige zestienklepper), maar dat deert de jongeman uit Almere niet. Op de rollenbank ermee!

Dit is al de vijfde Citroën Saxo

Een achtklepper in plaats van een zestienklepper? Hoe zit dat Davey Buitenhuis, je bent achttien? “Deze is al vlot zat”, zegt hij. Daarin heeft hij gelijk, want met een top van 193 km/h is deze Franse B-segmenter uitermate goed bedeeld. Maar wat is er nog over na 400.000 km en 22 jaar? En wat is dat trouwens met de familie Buitenhuis en al hun Saxo’s? “Mijn vader Jeffrey heeft al vier Saxo’s gehad, dit is de vijfde, maar die is dus voor mij”, vertelt Davey. Hij haalde als zeventienjarige zijn rijbewijs en de beloning loog er niet om: een eigen Saxo! “Voor een prikkie gekocht. We noemden het thuis een project-auto, want er moest wel heel veel aan gebeuren. Dat hebben mijn vader en ik samen gedaan. Zo leer ik meteen hoe de auto in elkaar zit. Stap voor stap hebben we hem aangepakt en daarna ben ik ermee gaan rijden. Vorige week hebben we hem officieel op mijn naam gezet.”

Davey zat vroeger op achterbank Saxo

Behalve de noodzakelijke dingen is er ook een verfraaiingsslag gemaakt met deze auto. Davey is er heel blij mee. “Ik ben met de Saxo opgegroeid., want ik zat altijd op de achterbank, dus ik heb er wel wat mee. Het leuke van een Saxo is dat hij feitelijk heel betaalbaar is, maar toch leuk om te rijden”, stelt hij vast. Dat kun je wel zeggen. Als je het hebt over een top drie van leuke compacte Franse auto’s, dan hoort de Citroën Saxo daar wel in thuis. Menig AutoWeek-collega zal dat beamen.

1.6 VTS ook al 98 pk

Wat hebben we voor vlees in de kuip? Het is een 1.6 VTS, dus een leuke, speelse uitvoering met 98 pk. Helemaal niet verkeerd voor je eerste auto. Davey heeft toen hij begon te rijden met de Saxo ook een rijvaardigheidstraining gedaan. “Ik heb geen ambities om coureur te worden, maar behalve dat zo'n training leuker is dan de kermis leer je je auto nog beter kennen. Als je voelt wat er gebeurt als je de grens opzoekt, lijkt me dat heel nuttig voor als je een keer in die situatie terecht komt”, zegt hij. We vermoeden dat we er een verstandige automobilist bij hebben in Nederland.

Stevige rookpluim

Vier ton op de klok, 98 pk aan boord, de Saxo mag zich bewijzen op de rollenbank in de residentie. De Saxo van Davey is niet de eerste in deze rubriek. Het compacte model van Citroën kent nog altijd een vaste schare van trouwe liefhebbers. Niet zo omvangrijk als fans van bijvoorbeeld een 205 GTI of een 106 Rallye, maar toch. De Saxo mag er wezen.

Eerst proefdraaien, kalibreren en dan gaan alle bijna honderd paarden helemaal los. En … de kleine Fransman slaagt met vlag en wimpel. Hij haalt bijna het opgegeven vermogen en doet dat zonder veel gekerm of gekreun. Wel blaast hij een setje stevige rookpluimen uit op het einde. Is dat zorgelijk, vragen we Ghisbert van Ginhoven. “Welnee, dat heet gewoon even lekker schoonblazen”, zegt de rollenbankchef. Davey is tevreden. Hij gaat voorlopig enthousiast verder met deze dappere Gallische rakker. Die 16V komt wellicht in de toekomst nog eens. Tenslotte heeft Davey nog een hele autotoekomst voor zich.

Signalement

Merk Citroen
Model Saxo 1.6i VTS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.969

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 135 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.718 mm / 1.620 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 895 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 460 kg
Banden185/55HR14Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 184 g/km

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.