Citroen C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive (2004)

Luxe-pakezel

Citroën C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive
Citroën C5 Break 2.2 HDi 16V ExclusiveCitroën C5 Break 2.2 HDi 16V ExclusiveCitroën C5 Break 2.2 HDi 16V ExclusiveCitroën C5 Break 2.2 HDi 16V ExclusiveCitroën C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive
De tijd dat stationwagons uitsluitend als pakezels werden gezien is voorbij, tegenwoordig zijn het lifestyle-auto's. Maar bij de Citroën C5 Break zit onder het hedendaagse, goedgelijnde koetswerk nog steeds zo'n vertrouwd lastdier verborgen.

De Citroën C5 Break is ontworpen om veel binnenruimte te bieden. De constructeurs hebben de C5 Break voorzien van een laadvloer van 1,10 m lengte. Citroën meldt dat de 'standaard' kofferruimte van de C5 Break een volume van 563 liter heeft. Daar kan een respectabele hoeveelheid koffers, trolleys en tasjes in. De hoeveelheid laadruimte die de C5 maximaal kan bieden, bedraagt 1.658 liter. De laadvloer is vlak, maar sluit niet helemaal op de bumper aan; de spullen moeten over een richeltje getild worden. Maar het hydropneumatische veersysteem maakt het mogelijk de C5 hoger of lager te zetten om de laadhoogte aan te passen. Het spreekt vanzelf dat je de toch al lange laadvloer nog verder kunt verlengen; de rugleuning laat zich in twee ongelijke delen voorover klappen. Een 'handigheidje' van de C5 Break is dat de achterruit apart geopend kan worden. Daardoor kun je bij je spullen achterin zonder dat de hele klep open hoeft; handig als je krap geparkeerd staat.
In het dashboard zien we gewone klokken en meters onder een soort overkapping die tot en met de middenconsole doorloopt. Geheel in stijl met de carrosserie is het dashboard enigszins welvend uitgevoerd. De zetels zien er huiselijk uit en zijn echt als comfortabel zitmeubilair ontworpen. Maar week zijn ze niet. In de voorportieren vinden we twee vakken; een redelijk fors open vak en een kleiner, uitklapbaar vakje. Op de achterbank van de C5 kunnen alle drie de hoofdsteunen zo ver naar beneden dat ze niet in de weg zitten wanneer de bestuurder het achteropkomende verkeer in de gaten wil houden. De drie driepuntsrolgordels ontbreken niet. Waar het de mensen achter in de C5 Break ook niet aan ontbreekt, is ruimte voor hoofd en benen. En dankzij de portiervakken hebben ze zelfs redelijk wat bergruimte.


Souplesse
De besturing werkt licht, maar zeker niet vaag of onnauwkeurig. En de hydractieve vering biedt veel souplesse zonder te ontaarden in weekheid. En vind je de vering te slap, dan kun je voor de hardere demping van de sportstand kiezen. Maar ook dan zal de Citroën z'n inzittenden comfortabel vervoeren. Hij ligt hij betrouwbaar op de weg en laat zich in fors tempo door langere bochten dirigeren, al gaat de koets dan wel een beetje hangen.

Op de sprint van nul naar honderd klokten we de C5 op 11,2 seconden. Op de tussenacceleratie van 50 naar 80 km/h noteerden we in de derde versnelling een tijd van 5,0 seconden. Optrekken van 80 naar 120 km/h kostte de Citroën C5 in het vierde verzet 9,6 seconden. En in de vijfde versnelling had hij daar 11,2 tellen voor nodig. In de C5 is de zes pas de spaarversnelling. Alle zes versnellingen laten zich heel vlot en probleemloos inleggen. Als de moderne commonraildiesel van de C5 Break er stevig aan moet trekken, is af en toe 'n paar onvervalste dieselgeluiden uit het vooronder waarneembaar.

Citroën levert de 2,2-literdiesel alleen in combinatie met het hoogste uitrustingsniveau 'Exclusive'. De C5 heeft natuurlijk ABS, 'remassistent' heeft 'ie ook. Tractiecontrole is ook standaard, net als een stabiliteitssysteem dat onderstuur en overstuur tegengaat. Vanzelfsprekend is de auto voorzien van airbags voor bestuurder en bijrijder. Zij- en hoofdairbags vóór zijn standaard. Zaken als automatische klimaatregeling, een audio-installatie met cd-speler, een boordcomputer en cruise control zijn ook bij de prijs inbegrepen, net als een regensensor.

Signalement

Merk Citroen
Model C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 98 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 317 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.760 mm / 1.770 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.493 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,0 s / 7,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum