Citroën C3 Pluriel 1.6i 16V (2005)
Openlijke verleiding
De Citroën C3 Pluriel heeft een stoffen dak dat met enige moeite kan worden verwijderd. Het duurt zeker tien minuten om de auto af te tuigen en dan ben je een 'geoefend strijder'. Dat Citroën zich de moeite getroost er een geplastificeerde handleiding bij te leveren, is veelzeggend. Eerst moet elektrisch het stoffen dak helemaal geopend worden en vervolgens moet je die samen met de achterruit in de bagageruimte wegklappen. De dakstijlen moeten van de carrosserie worden losgeklikt en verwijderd. De Pluriel biedt geen plaats aan de bogen, die moet je dus thuis laten. Je maakt de Citroën alleen helemaal open als je er zeker van bent dat het niet gaat regenen.
Het opbouwen van de dakconstructie is, zeker als je het voor het eerst doet, een nog lastiger karwei dan het afbreken. Gelukkig kun je met de bogen geïnstalleerd ook lekker open rijden; gewoon het vouwdak zich laten oprollen tot aan de achterruit, waar het zich als een harmonica overheen schuift. Neem de moeite om even uit te stappen om de ruit, inclusief vouwdak om te klappen voor de achterklep, en je hebt toch een fraaie open hemel.
Het rijden mét de dakbogen heeft een belangrijk voordeel. De carrosserie van de Pluriel is dan stijver dan zonder. De bogen kwijten zich uitstekend van hun taak. Helemaal open is de Citroën vrij slap. De koets wiebelt en de voor- en achterzijde lijken beide een eigen leven te leiden. Maar ook met de dakstijlen op hun plaats kraakt en rammelt de C3.
SensoDrive
Citroën levert de Pluriel 1.6 alleen met de SensoDrive-transmissie. Deze gerobotiseerde halfautomaat kent geen koppeling en wordt bediend met de pook of via peddels aan de stuurkolom. De bak werkt trager dan je zou willen. Accelereren vanuit stilstand in stand Drive gaat met enige vertraging; je geeft gas, de motor begint te loeien en na een kleine bedenktijd zet de Citroën zich in beweging. In het begin wekt de transmissie wat irritatie, maar na enige gewenning en met wat geduld
kunnen we best met de SensoDrive leven.
De sprint van 0 naar 100 km/h gaat gepaard met een hels kabaal vanuit het vooronder. In 12,2 seconden bereikt de C3 de 100 km/h. Als de gang er eenmaal in zit, doet de Pluriel het 'n stuk beter; voor de tussensprint van 50 naar 80 km/h heeft 'ie 5,3 seconden nodig en voor de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h noteren we 9,7 seconden.
Een bochtenridder is de Pluriel niet. Vooral als de dakbogen niet gemonteerd zijn, komt de carrosserie van de Citroën meer tot leven dan we zouden wensen. De reacties van de Pluriel zijn vaag; je hebt weinig gevoel in het stuurwiel en mist het contact met het wegdek.
't Interieur van de Pluriel stamt uit de C3. De gebruikte materialen doen voldoende degelijk aan en de vormgeving ontstijgt die van de grauwe massa. Citroën heeft vloeiende en ronde vormen toegepast en de speelse ventilatieroosters vormen een verfrissend detail. Het gedeeltelijk digitale instrumentarium kan ons minder bekoren. De zittingen van de voorstoelen zijn vrij vlak, ook de rugleuningen geven onvoldoende steun. De Citroën heeft een in twee richtingen verstelbaar stuurwiel en dat doet echt wonderen voor de zitpositie.
Dat vooral vrouwen voor de lijnen van deze modellen vallen, is gezien de hoge 'aaibaarheid' niet verwonderlijk. Open of dicht, hij blijft even betoverend.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 Pluriel 1.6 16V |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.934 mm / 1.700 mm / 1.563 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.177 kg |
Laadvermogen | 366 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 850 kg / 600 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 157 g/km |