Citroën C3 Pluriel 1.6i 16V (2005)

Openlijke verleiding

Citroën C3 Pluriel 1.6 16V
De Citroën kun je op verschillende manieren open rijden en hij ziet er leuk uit. Maar het openen en sluiten van het dak is bewerkelijk, en op het gebied van praktische bruikbaarheid laat hij 'n steekje te veel vallen.

De Citroën C3 Pluriel heeft een stoffen dak dat met enige moeite kan worden verwijderd. Het duurt zeker tien minuten om de auto af te tuigen en dan ben je een 'geoefend strijder'. Dat Citroën zich de moeite getroost er een geplastificeerde handleiding bij te leveren, is veelzeggend. Eerst moet elektrisch het stoffen dak helemaal geopend worden en vervolgens moet je die samen met de achterruit in de bagageruimte wegklappen. De dakstijlen moeten van de carrosserie worden losgeklikt en verwijderd. De Pluriel biedt geen plaats aan de bogen, die moet je dus thuis laten. Je maakt de Citroën alleen helemaal open als je er zeker van bent dat het niet gaat regenen.

Het opbouwen van de dakconstructie is, zeker als je het voor het eerst doet, een nog lastiger karwei dan het afbreken. Gelukkig kun je met de bogen geïnstalleerd ook lekker open rijden; gewoon het vouwdak zich laten oprollen tot aan de achterruit, waar het zich als een harmonica overheen schuift. Neem de moeite om even uit te stappen om de ruit, inclusief vouwdak om te klappen voor de achterklep, en je hebt toch een fraaie open hemel.
Het rijden mét de dakbogen heeft een belangrijk voordeel. De carrosserie van de Pluriel is dan stijver dan zonder. De bogen kwijten zich uitstekend van hun taak. Helemaal open is de Citroën vrij slap. De koets wiebelt en de voor- en achterzijde lijken beide een eigen leven te leiden. Maar ook met de dakstijlen op hun plaats kraakt en rammelt de C3.


SensoDrive
Citroën levert de Pluriel 1.6 alleen met de SensoDrive-transmissie. Deze gerobotiseerde halfautomaat kent geen koppeling en wordt bediend met de pook of via peddels aan de stuurkolom. De bak werkt trager dan je zou willen. Accelereren vanuit stilstand in stand Drive gaat met enige vertraging; je geeft gas, de motor begint te loeien en na een kleine bedenktijd zet de Citroën zich in beweging. In het begin wekt de transmissie wat irritatie, maar na enige gewenning en met wat geduld
kunnen we best met de SensoDrive leven.

De sprint van 0 naar 100 km/h gaat gepaard met een hels kabaal vanuit het vooronder. In 12,2 seconden bereikt de C3 de 100 km/h. Als de gang er eenmaal in zit, doet de Pluriel het 'n stuk beter; voor de tussensprint van 50 naar 80 km/h heeft 'ie 5,3 seconden nodig en voor de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h noteren we 9,7 seconden.

Een bochtenridder is de Pluriel niet. Vooral als de dakbogen niet gemonteerd zijn, komt de carrosserie van de Citroën meer tot leven dan we zouden wensen. De reacties van de Pluriel zijn vaag; je hebt weinig gevoel in het stuurwiel en mist het contact met het wegdek.
't Interieur van de Pluriel stamt uit de C3. De gebruikte materialen doen voldoende degelijk aan en de vormgeving ontstijgt die van de grauwe massa. Citroën heeft vloeiende en ronde vormen toegepast en de speelse ventilatieroosters vormen een verfrissend detail. Het gedeeltelijk digitale instrumentarium kan ons minder bekoren. De zittingen van de voorstoelen zijn vrij vlak, ook de rugleuningen geven onvoldoende steun. De Citroën heeft een in twee richtingen verstelbaar stuurwiel en dat doet echt wonderen voor de zitpositie.
Dat vooral vrouwen voor de lijnen van deze modellen vallen, is gezien de hoge 'aaibaarheid' niet verwonderlijk. Open of dicht, hij blijft even betoverend.

Signalement

Merk Citroen
Model C3 Pluriel 1.6 16V
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, semi automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.934 mm / 1.700 mm / 1.563 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.177 kg
Laadvermogen 366 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 850 kg / 600 kg
Banden185/60R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,7s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 157 g/km

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum