Citroen C3 Pluriel 1.6 16V (2006)
Ontwapenend
De Citroën C3 Pluriel heeft een roldak dat over de dakstijlen naar achteren kan worden gevouwen. Eigenlijk net als de aloude Deux Chevaux. En net als de Eend heeft de Pluriel iets vriendelijks, zelfs ontwapenends over zich. Dezelfde ronde, bolle vorm en dezelfde vriendelijke oogopslag.
Maar natuurlijk wel aan de eisen van onze tijd aangepast. Binnenin wachten
ons stevige, met leer beklede zetels. De zijdelingse steun daarvan schiet tekort en het gladde leer maakt het er in de bochten allemaal niet beter op.
Met alleen het stoffen dak naar achteren is het prima toeren tot zo'n
100 km/h. Maar daarboven gaat de rijwind eraan trekken en begint het geheel dermate te resoneren dat niet alleen de lol er wel af is, maar je bovendien
vreest dat de boel stuk gaat.
Aan het werk!
De C3 Pluriel is in dichte toestand weinig meer dan een tweedeurs C3 met Eenden-dak. Dus beginnen we met de auto open te maken. Je moet eerst de stoffen kap helemaal naar achteren doen. Alleen de knop op zijn uiterste stand zetten volstaat
niet, het dak moet helemaal over de achterruit vallen. Dat doe je door de knop ingedrukt te houden. Voordat je dat doet moet je echter eerst het onderste deel van de laadklep open zetten, iets wat pas gaat wanneer je het bovenste deel (de achterruit) eerst hebt open-gedaan. Wel weer dichtdoen, die achterruit!
Het dakje kan nu over de ruit heen zakken. Je stapt weer uit, loopt terug naar de achterkant van de auto, drukt een verborgen knop onder de achterruit in en met een wonderbaarlijke beweging draait het geheel zo de bodem van de kofferruimte
(die je van tevoren wel moet hebben leeggemaakt) in.
Maar dan de dakbeugels nog. Eerst de zijruiten omlaag. Aan de achterkant van elke boog zit een soort hendel die je met veel kracht moet uittrekken en omzetten, wat bijna onmogelijk is zonder pijnlijk klem te komen zitten met je vingers. Is dat gelukt, dan doe je aan de voorkant een klem los, loop je weer naar de achterkant, til je daar de beugel eerst op om hem vervolgens achterwaarts uit de voorruitstijl te trekken. En daar sta je dan met tien kilo auto in je armen. Dezelfde exercitie aan de andere kant van de auto en de Pluriel is een lekker open cabrio geworden. Maar de beugels passen niet in de auto. Thuislaten is de enige optie en u voelt hem aankomen; je kunt alleen open op pad gaan als het heel stabiel en droog weer is. Voor een kort open ritje zal menigeen deze operatie echter niet over hebben.
Wokkel
Er is trouwens nog een andere goede reden om die bogen niet te verwijderen. De Pluriel heeft ze namelijk hard nodig voor de stijfheid. In gesloten toestand tordeert de Pluriel al meer dan ons lief is, topless is het een ware wokkel. Het resultaat is een erg zoekerig weggedrag.
De Pluriel 1.6 is standaard uitgerust met die vermaledijde SensoDrive-half-automaat met vijf versnellingen. De SensoDrive schakelt op de meest on-logische momenten. Bij elke gangwissel lijkt het wel of de remmen worden geactiveerd,
zó sterk houdt hij in. Gelukkig kan de SensoDrive ook handmatig worden bediend, naar keuze met flippers aan het stuur of door het pookje naar voren of naar achteren te drukken. En dan ontdek je weer dat de 1,6-liter van PSA een prima motor is, die de Pluriel vlot door het verkeer loodst. En het stevige, dikke stuurwiel ligt erg fijn in de hand. Dankzij de ingenieuze dakconstructie is het achter
in deze auto prima uit te houden. En ook de kofferruimte is alleszins redelijk.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 Pluriel 1.6 16V |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.934 mm / 1.700 mm / 1.563 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.177 kg |
Laadvermogen | 366 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 850 kg / 600 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C3
Lees ook
C3 Pluriël en C6: zo wild waren de jaren nul bij Citroën
Wij houden van oranje, toch? Daarom drie passende occasions voor minder dan €2.000
Citroën C3 Pluriel 1.6i 16V (2005)
Test: Nissan Micra C+C - Opel Tigra TwinTop - Peugeot 206 CC - Citroën C3 Pluriel
Test: Citroen C3 Pluriel 1.6i 16V SensoDrive (2003)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.