Citroen C3 1.4 HDi Ligne Prestige (2006)

Fijn dieseltje

Citroën C3 1.4 HDi Ligne Prestige
Citroën stuurde de C3 voor een milde facelift terug naar de ontwerpstudio's. Nieuw is de stoerder vormgegeven bumper; de koplampen en grille zijn eveneens gewijzigd, net als de achterlichten en het dashboard.

Een van de wijzigingen aan de C3 betreft ook de zachte stoelen, die nu wat meer zijdelingse steun bieden, maar veel ondersteuning in bochten geven ze nog steeds niet. Citroën ging bij het moderniseren van het interieur net zo subtiel te werk als bij de buitenzijde. Het dashboard is er qua materiaal op vooruitgegaan, de ventilatieroosters zijn omrand met chromen ringen en het digitale display is gewijzigd. De watertemperatuur en de tankinhoud worden weergegeven met duidelijke digitale streepjes. Het middendeel van het dashboard kreeg eveneens een chromen omlijsting. Bovendien zien we nieuwe knoppen voor de nog altijd laag geplaatste bediening van de ventilatie.

In de C3 ligt het prettig dikke stuur dankzij axiale verstelbaarheid van de kolom lekker binnen handbereik van de bestuurder. Achter in de C3 gaat het er voor de benen krap aan toe. Gaat het om de kofferbakinhoud, dan scoort de Citroën weer punten want hij kan 305 liter bagage verstouwen.


Turbogat
Voor dieselaars valt er bij de Citroën C3 in Nederland maar weinig te kiezen. Slechts de 70 pk sterke 1.4 HDi wordt hier aangeboden. 'n Bescheiden zelfontbrander om van verkeerslicht naar verkeerslicht te sprinten? Nee, wat hij klaarspeelt op de tussensprints vinden we belangrijker en op dat onderdeel doet hij het gewoon goed. De C3 nodigt niet uit tot doortrekken, de 1.4 HDi trekt eerder geleidelijk op. Voor het gevoel is hij sneller, maar dat komt door het klassieke turbogat. Onder de 2.000 tpm gebeurt er niet veel, maar daarboven zet de krachtbron opeens een inhaalsprint in. Alsof de 1,4-liter even wakker gemaakt moest worden door de turbo. Door die voelbare push lijkt hij dus sneller. Het gemiddelde verbruik van de Citroën C3 1.4 HDi is 1 op 17,9.


Mes door boter
De C3 geeft maar weinig info over de stand van de voorwielen aan de bestuurder door, al stuurt 'ie wel vrij direct. Dat communicatieprobleem van de besturing komt heel vaak voor in dit segment. Niet vreemd, want dergelijke auto's rijden vaker in de stad dan de gemiddelde leasebak uit de middenklasse. En in stadsverkeer is een lichte besturing juist wel zo prettig. In de C3 flitst de pook als 't spreekwoordelijke mes door de boter.

Net als bij de besturing gaat het zonder gevoel, maar wel heel licht. Dat wordt blijkbaar door de kopers in dit segment op prijs gesteld. In de Citroën moet je met de rechterarm enorme slagen maken. Overigens heeft de C3 een bijzonder gehorige carrosserie, rijgeluiden van buitenaf lijken door het koetswerk versterkt te worden en door het interieur te zingen. Hierdoor scoort 'ie slecht bij de geluidsmeting. Aan de diesel ligt het niet, want de motor doet z'n werk in redelijke rust. Een fijne motor, die HDi!

Omdat in 't B-segment de ontwikkelingen snel gaan en auto's meer componenten van hun grotere broers lenen, maakt ook de wegligging een positieve ontwikkeling door. De Citroën C3 heeft een zachte afstelling van het onderstel. Hij helt in bochten dus behoorlijk over, bovendien treedt onderstuur wel erg snel op.

Wij testten de Citroën C3 1.4 HDi Ligne Prestige en aan comfortverhogende zaken is geen gebrek. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar en de zijruiten zijn elektrisch bedienbaar. De C3 Ligne Prestige heeft verder drie hoofdsteunen achter, mistlampen voor en zijairbags standaard aan boord.

Signalement

Merk Citroen
Model C3 1.4 HDi Ligne Prestige
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.350

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.398 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 70 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.850 mm / 1.670 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 997 kg
Laadvermogen 504 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.175 kg / 548 kg
Banden175/60R14Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,5 s (fabrieksopgave: 14,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 7,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,2 s / 17,9 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 115 g/km

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum