Test: Citroen C1 1.4 HDi Ambiance (2006)

Lekker, maar overbodig

Citroen C1 1.4 HDi Ambiance
AutoWeek 14 2016
AutoWeek 14 2016

Je leest het in AutoWeek 14 2016

Hij staat te boek als het zuinigste dieseltje van Nederland. Maar is het wel reeel om 15 mille te investeren in zo'n klein dieseltje dat pas bij 100.000 kilometer per jaar rendabel wordt?

Onze test-C1 was nog niet ingereden, waardoor het onmogelijk was om dat beloofde, prachtige verbruikscijfer van 1 op 24,4 te evenaren. Wanneer we 't gemiddelde verbruik calculeren, blijkt dat we elke 100 kilometer 5,9 liter dieselolie verstookt hebben. 1 op 16,9 is 'n keurige score, maar tegenover de fabrieksopgave niet indrukwekkend. Als de C1 is ingereden, trekt het verbruik ongetwijfeld bij, maar om die 1 op 24,4 te halen is een fluwelen rechtervoet nodig.
Bij de koude start klinkt het common-rail dieseltje rauw. Daarna ratelt hij er vrolijk op los; pas als de olie op temperatuur is, vermindert het rumoer. Eenmaal op de snelweg nemen de rolgeluiden het stokje over. Verwacht geen wereldprestaties van 55 pk en 130 Nm, maar boven de 100 km/h is de fut eruit. Het vierde en vooral het vijfde verzet dienen meer als overdrive.
Voor het sprintje van 80 naar 120 km/h moet de C1 alle registers opentrekken;
je bent er minimaal 17 seconden zoet mee. Van 50 naar 80 km/h is relatief vlot achter de rug met 6,2 tellen in 3 en 8,7 seconden in 4. Belangrijker dan de prestaties is dat de C1 een fijne combinatie vormt met deze HDi-motor. De bak schakelt redelijk soepel, hoewel soms een beetje hakerig.

Bijzonder ruim
Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar deze C1 is een vijfdeurs-versie, ondanks de driedeursvorm van de klapzijruitjes achter. De achterportieren lopen bijna helemaal door tot de achterkant.
Achter het glazen achterklepje passen met moeite twee kleine tassen. De inhoud van 139 liter kun je vergroten naar 712 door de achterbank in twee gelijke delen neer te klappen. Achterin kun je als volwassene redelijk zitten. De hoofdruimte is goed, maar de knieën moeten naast in plaats van achter de rugleuning – er is simpelweg te weinig ruimte. Door de ver naar voren geplaatste voorruit en de minimale dikte van de portierbekleding komt de cockpit bijzonder ruim over. De binnenhuisarchitecten hebben zich uitgeleefd op het dashboard. De kunststof is hard, maar oogt niet goedkoop, dankzij verschillende soorten reliëf. In het centrale gedeelte vinden we een geïntegreerde radio/cd-speler met de mogelijkheid om je mp3-speler in te pluggen. Dan schroeft Citroën overigens ook die geinige toerenteller op de snelheidsmeter. De bediening voor verwarming en ventilatie heeft een vrij hoog Fisher Price-gehalte, met grote draaiknoppen. Voor airco moet je bij-betalen, maar dan krijg je ook eerder-genoemde radio/cd/mp3-speler en toerenteller. Een water- of olie-temperatuurmeter ontbreekt.
De zittingen van de zachte voorstoelen zijn kort en de leuningen smal. Toch bieden ze voldoende zijdelingse steun, maar niet voor een relaxte rit van een paar honderd kilometer. De zitpositie is in orde en het is leuk sturen met deze kleine rakker. De reacties op stuur-bewegingen zijn scherp. De C1 is veilig, betrouwbaar en voorspelbaar onderstuurd. Vering en demping zijn keurig op elkaar afgestemd. Qua rij-eigenschappen is de C1 een prettig, mooi uitgebalanceerd autootje.
Een beetje rekenwerk leert dat je jaarlijks meer dan 'n ton moet rijden om de HDi te rechtvaardigen. We kunnen ons niet voorstellen dat iemand jaarlijks meer dan een ton op de teller van z'n C1 zet.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Fijne rijeigenschappen
  • +Relatief ruim
  • -Duur
  • -Motor wat rauw

Signalement

Merk Citroen
Model C1 1.4 HDi Ambiance
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.790

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.398 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 55 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 130 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.435 mm / 1.630 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 890 kg
Laadvermogen 355 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 154 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,6 s (fabrieksopgave: 15,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,2 s / 8,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,6 s / 27,5 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km (fabrieksopgave: 4,1 l/100km)
CO2-uitstoot 109 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.