Citroën C1 1.0i Ambiance (2007)

autoreview

Citroën C1 1.0i Ambiance (2007)

Signalement

UitvoeringC1 1.0i Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hij is er en ik ben er heel blij mee! Mijn vet coole gele scheurijzertje.

Na uitgebreide vergelijkingen van zowel folders als auto’s bij de dealer ging ik in eerste instantie voor de Toyota Aygo, i.v.m. de 3 jaar garantie en het iets uitgebreidere standaardpakket (o.a. radio en 6 speakers). Na een hele dag onderhandelen (met alle drie de merken) en nog een proefrit gemaakt te hebben in een C1 uiteindelijk voor deze auto gekozen. Vanwege het feit dat hij in mijn favoriete kleur, geel/groen, te krijgen was en omdat de dealer waar ik hem uiteindelijk heb gekocht - notabene niet eens een Citroendealer, maar de Mazdadealer waar mijn man zijn auto heeft gekocht - de hoogste inruil voor mijn Panda uit 2005 gaf. Het verschil tussen het laagste en het hoogste bod was uiteindelijk 2400 euro! Bovendien was er het Cool Tech actiepakket (radio/ cdspeler,airco, toerenteller) met 100 euro korting en een TomTom One Benelux kado.
Als levertijd werd de productie van juli 2007 genoemd, maar na krap 4 weken kreeg ik een telefoontje van de dealer dat de auto er al was (eind juni). Ik had nog wat extra opties besteld, zoals andere wieldoppen, de aluminium pookknop en de aluminiumset om de versnellingspookbak, om het bakje op het dashbord en om de raambedieningspanelen. Dit was allemaal keurig verzorgd door de dealer en bovendien kreeg ik bij aflevering meteen de beloofde TomTom mee.
Mijn man heeft zelf nog andere boxen voor en in de hoedenplank gemaakt, we hadden o.a. op deze site gelezen over de slechte geluidskwaliteit van de radio en boxen.
Tevens hebben we inmiddels de auto met citroen dorpellijsten, portierhandvatkombeschermschelpen (leuk woord voor galgje), parkeersensoren, zilverkleurige knippelichten in koplampunits, middenarmsteun en een uitlaatsierstuk gepimpt. En o ja, we hebben ook nog een dashbordklepkastje bevestigd, zodat mijn spullen niet zo te kijk liggen.
De auto rijdt heerlijk, hij is veel feller dan de Panda waarin ik reed, hij voelt veel ruimer van binnen en ook op de snelweg heb je geen problemen om mee te komen.
Ik wist van de kleine kofferbak, daarom heb ik ook bewust gekozen voor de 5-deurs uitvoering, maar omdat ik meestal alleen in de auto zit en hooguit met 2 personen, is dit geen probleem. De wekelijkse boodschappen passen er prima in, als ik iets groters wil vervoeren klap ik gewoon de achterbank geheel of in gedeeltes neer.
Het comfort vind ik prima, de Panda die ik reed was, voor die klasse, heel luxe en compleet uitgevoerd, met alles er op en er aan. Geen rammeltje,kraakje, piepje, niks. Ik vind de vering en de stoelen van de C1 beter, gelukkig maar, want ik heb een lastige rug, maar daar heb ik tot nu toe helemaal geen last van.
Minder vind ik het zicht schuin naar achteren, ik zet de bijrijdersstoel altijd zo dat ik het zij-achterraam nog goed kan zien. Wel fijn zijn de grote buitenspiegels.
Tevens is de toegankelijkheid van de kofferruimte minder (hoedenplank zit snel in de weg). Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen. We zijn hem nog aan het inrijden. De eerste keer dat ik weer moest tanken had ik ong. 511 km. gereden, dat is niet slecht, als je bedenkt dat inrijden bij ons ook betekent met airco aan en zo hard als kan (tot 4000 toeren). Nu we de 1000 km. gepasseerd zijn heeft mijn man geprobeerd hoe hard hij eigenlijk echt gaat, en inderdaad, (veel) harder dan de fabrieksopgave is mogelijk, de snelheidsmeter vloog voorbij de 170.
Nu hij zo voor de deur staat te glimmen vind ik de C1 eigenlijk de mooiste van de 3 zusjes. De koplampen vind ik guitig, de achterkant gewoon mooi. Ik krijg veel positief commentaar van mensen, ik denk ook vanwege de kleur.

Update 1-8-2007, 2100 km. Nou mijn Citroentje heeft de garantieinspectie gehad. In een maand tijd hebben we er 2100 km mee gereden en het moet gezegd het waren heel ’plezante’ km’s. De auto begint goed los te geraken (top 174 op teller, 167 vlgs gps.). Het gemiddelde verbruik was in deze inrijperiode met veelal hogere gemiddelden ca. 6,0 liter, iets wat we met onze laatste Panda niet eens haalden met netjes rijden. Het rammeltje links achter is verdwenen en goed de hoedenplank rammelt wel soms, maar die heeft ook een fixering van niets, maar dat zie en weet je indien je de auto koopt en een uitgebreide proefrit vooraf maakt. De auto is de afgelopen maand dus heel goed bevallen, mijn man is er bijna niet meer uit weg te slaan, hij vind hem helemaal geweldig. Hij heeft er ook nog parkeersensoren ingebouwd, op internet gekocht voor 74 euro rn ze werken ook nog goed!
Oh wat betreft de stoelen, gezien de tijd die we er in 1 maand in verbracht hebben, helemaal super (dit in tegenstelling wat sommige anderen op autoweek schrijven).

Update 20-9-2007, 3600 km. Mijn autootje houd zich voorbeeldig. Brandstofverbruik ligt zo rond de 5,7 liter/100 km, maar dat is voornamenlijk stadsverkeer met veel stoplichten. Mijn man heeft overigens gelijk, dit autootje nodigt uit tot doorrijden. We zijn er nog steeds heel erg mee in onze nopjes. Het enige wat zich heeft voorgedaan is dat we een wieldop zijn verloren. Het is niet de af fabriek wieldop maar de bij Citroen gekochten. Deze drukte met zijn rand in de bandwang...Op een bosweggetje waar de vering echt aangesproken werd hebben we er een waarschijnlijk verloren. Mijn man heeft nu de orginele wieldoppen gemonteerd, deze zien er ook goed uit.
Oh ja, hij heeft ook het olieverbruik bijgehouden en dit is nihil, dus nog niet meetbaar.
De redenen waarom hij overigens zo goed bevalt zijn de kleur, de zuinigheid, de vlotheid (de motor is zeer soepel onderin zijn toeren maar trekt ook met graagte door naar hoge toerentallen, wat dan weer, vlgs mijn man, een gaaf ronkend boxerachtig geluid oplevert). Overigens is hij op de snelweg ook opvallend vlot en kan dus gemakkelijk meekomen. De auto is tevens mooi koersvast en op hogere kruissnelheden opvallend relaxt te berijden. Het aircootje deed het de afgelopen maanden ook tot volle tevredenheid, ik ben benieuwd of dat de komende maanden ook voor de verwarming geldt.
Dankzij het nieuws op prinsjesdag weet ik daarbij ook nog eens dat ik volgend jaar maar de helft aan wegenbelasting ga betalen!!

Update 22-10-2007, 4670 km:
Ik heb nieuwe foto’s geplaatst. We hebben andere velgen met Uniroyal winterbanden op Marktplaats gekocht, overigens in de standaard maat. Ik vind de auto nu echt stoer.
Mijn man heeft ze er vandaag op gezet daar het er op lijkt dat het de komende weken toch niet meer veel warmer wordt dan 10 graden. Ik kan nog niet veel zeggen over de eigenschappen van de bandjes, tijdens het ritje van 20 km merkten we niet veel verschil in geluid, confort enz.. Overigens hebben de voorbanden nog 7,2 mm en de achterbanden 7,5 mm.

Update 9-8-2008, 13000 km:
Bijna 1 jaar later maar weer eens een update geplaatst. Recentelijk heeft de C1 zijn eerste 15000 km beurt gehad (149 euro, eigenlik wel duur!), daarbij had ik niets te melden daar er simpelweg geen irritaties of storingen aan de auto zijn. Hij of zij (?) bevalt super, we denken er zelfs over om indien we hem langer willen houden, dus geen garantie bij te kopen.
Het is onze tweede auto, maar we rijden er toch nog zo’n 12000 km per jaar mee, dat komt omdat we ook regelmatig naar ver wonende vrienden met de C1 gaan, dat is dan zo’n 520 km op 1 dag, maar de auto geeft geen krimp. Het gemiddelde verbruik zit ergens rond de 1:16,5, maar dat komt omdat ik er korte stadsritjes mee rijd en mijn man heeft een pittige rijstijl op de autoweg, waar de auto regelmatig vertoeft. Zo zijn we bij ons laatste bezoek aan onze vrienden in 2 uur naar huis gereden(nachtrit van 260 km).

Wat bevalt mij na ruim 1 jaar gebruik:
+Fijne stoelen
+Voorin lekker ruim, maar achterin kunnen volwassenen ook goed zitten, recentelijk met zijn 4-en weg geweest met resplengte’s, 193, 181, 168 en 170 cm. Als je man/vrouw zit is er zowel voor als achterin voldoende ruimte.
+Lekker vlot handelbaar en geweldig goede wegligging met de Michelin bandjes (moest ik er van mijn man bijzetten :-)
+Het uiterlijk en innerlijk maakt me vrolijk!

Wat me minder bevalt na 1 jaar (reeds eerder genoemd)
-Zicht schuin naar achteren langs bijrijdersstoel is matig.
-Toegankelijkheid kofferbak slecht maar dat wist ik reeds en heb daarom de 5 deurs gekocht, zodat spullen op de achterbank gezet kunnen worden.

Wat is er verder nog te melden. Mijn man blijft er maar mee bezig. Recentelijk heeft hij Citroen logo’s op de naafdopjes gemonteerd en de achterspeakers vervangen door JBL speaker’s. Ik vind de std radio nu echt fijn klinken.
Ik houd u op de hoogte van de ontwikkelingen.

PROBLEMEN

Rammeltje linksachter en hoedenplank die rammelt.

Fotografisch probleem: Met niet één camera is het tot nu toe gelukt de kleur goed weer te geven. De auto is nl geel groen en echt vele malen sprankelender dan op de foto’s. :-)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.