Test: Citroen C1 1.0i Ambiance (2007)
Heer en meester
De Citroën C1 bewijst dat het wél kan in het A-segment: een volwassen kleine auto. Hij weet ons te overtuigen als het om rijkwaliteiten gaat: een stabiel onderstel en een kwieke driepitter geven de doorslag, maar de bagageruimte is beperkt.
De Citroën C1 valt in het A-segment, de kleinste categorie voertuigen waarvoor je een B-rijbewijs nodig hebt – kleintjes die doorgaans als boodschappenauto worden gebruikt. De C1 is grotendeels gelijk aan de Toyota Aygo en de Peugeot 107 en wordt in Tsjechië geproduceerd. De C1 is er met drie en vijf deuren. Om die laatste te herkennen heb je niet veel meer aanknopingspunten dan de portiergrepen. Het plaatwerk van de achterportieren loopt namelijk van de voorportieren tot aan de grijze achterlichtunits, waardoor kieren en naden tot een minimum beperkt blijven. In de vijfdeurs zitten er in de achterportieren geen ruiten die je naar beneden kunt draaien, maar uitzetruiten. Zoals in driedeursauto's.
Krap bakkie
De Citroën C1 heeft 137 liter laadvolume; de weekendboodschappen passen nauwelijks achterin. Misschien is het beter om de achterbank te reserveren voor tassen en koffers, want in het kleine achterbakje met z'n vrij krappe toegang en hoge tildrempel is amper plaats voor een zak aardappels, laat staan voor een kinderwagen. De achterbankleuning (bij de hier geteste Ambiance-uitvoering bestaand uit twee delen) neerklappen kan natuurlijk ook. Voor kleine spulletjes is er opvallend veel ruimte in het interieur. Een afsluitbaar dashboardkastje ontbreekt, maar dat gemis wordt ruimschoots goedgemaakt door de grote vakken onder aan het dashboard en op de middenconsole, allemaal onder handbereik.
Hoewel de C1 vanbinnen niet de grootste is, ervaar je dat mede dankzij het royale glasoppervlak niet zo. Ook het meubilair is aan de kleine kant. Iets meer steun en verstelmogelijkheid zou wenselijk zijn, maar toch is het redelijk uit te houden, ook als je wat langer onderweg bent. Het dashboard is simpel maar doeltreffend van opzet. Geen klokken midden op het dashboard, maar alles boven op de stuurkolom. De snelheidsmeter is zichtbaar door het stuurwiel; de toerenteller steekt net boven het stuur uit. Allemaal helder afleesbaar, op de brandstofmeter na. Dat komt doordat de hoeveelheid benzine in de tank digitaal wordt weergegeven met blokjes. Dat is geen probleem zolang de tank nog redelijk vol zit, maar wanneer hij bijna leeg is, willen wij graag weten hoeveel 'bijna' is. Op de middenconsole zitten de bedieningsknoppen van de audio-installatie en die van de optionele airco vrij hoog en daardoor goed in beeld – helemaal zoals het hoort.
Volwassen rijgenot
Voor de dieselmotoren van de C1 (en de Aygo en 107) zijn de Fransen verantwoordelijk, de benzinemotor komt bij Toyota vandaan. Het driepittertje heeft er weinig moeite mee om de Citroën op gang te brengen en te houden. Als het gaat om rijgenot is de Citroën heer en meester in zijn klasse. Hij is niet te soft (zoals je van een Franse auto zou verwachten), maar juist mooi in balans en lekker stabiel. Slecht wegdek neemt hij zonder overmatig stoten of deinen en in bochten helt hij slechts beperkt over. Op de snelweg toont het onderstel zich van een volwassen kant. Als het op de lange afstand aankomt, wekt het stabiele onderstel van de uitgebalanceerde Citroën C1 vertrouwen.
- +Originele vormgeving
- +Doeltreffend opgezet dashboard
- +Volwassen onderstel
- -Weinig bagageruimte
- -Brandstofmeter met blokjes
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C1 1.0i Ambiance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.435 mm / 1.630 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.340 mm |
Massa leeg | 775 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Banden | 155/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s (fabrieksopgave: 13,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 10,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,7 s / 17,4 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km (fabrieksopgave: 4,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 109 g/km |