AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • C-Crosser

Franse softroader

Citroen C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive (2008)

Volgens de laatste trend is de C-Crosser voorzien van bedieningsknoppen op het stuur. Een handige achterklep voor gemakkelijk inladen én om de hoge opstaande rand op te heffen. Lekker gretige viercilinder dieselmotor met evengoed prima manieren.
  • Autotest
2 juli 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de opvallend vormgegeven C-Crosser stapt ook Citroën in de wereld die SUV heet. Bij Citrofielen draait de maag om nu het merk simpelweg de Mitsubishi Outlander heeft ge-rebadged.

Wat velen vér vinden gaan, is het gebrek aan eigen, Franse identiteit. Een stuur, een deel van het koetswerk, merkembleem en typeplaatje achterop. Voilà, de Franse input om een nieuwe auto te presenteren. Erg gemakzuchtig misschien, maar het resultaat telt.

Heerlijke powertrain
De nieuwste Citroën doet het met voorin een 2,2-liter viercilinder diesel uit eigen huis. Een uitstekende keuze. De HDiFdieselmotor met roetfilter stamt af van de 173 pk sterke motor van de C5 en C6. Dankzij de turbo met variabele geometrie levert hij zijn maximale 380 Nm al af bij 2.000 toeren per minuut. Het raffinement van deze krachtbron is groot, zijn trekkracht imposant en zijn bescheiden geluidsproductie ronduit heerlijk. Gekoppeld aan een ietwat zwaar en gevoelloos, maar wel precies schakelende zesbak heb je een prima aandrijflijn.

De C-Crosser is echt gretig en daardoor vlot te rijden. Combineer dat met een fijne zitpositie, een goed geplaatst stuurwiel van handzaam formaat, een zesbak die goed onder handbereik ligt en alle ingrediënten zijn present om een heerlijke partij onderweg te gaan.
Het onderstel van de C-Crosser is te bestempelen als stevig. Voor een SUV is dat feitelijk erg handig, omdat het aangenamer is in bochtenwerk bij zo'n hoogop-
de-poten-vierwielaandrijver. De lichtvoetigheid van de Citroën is opvallend; je zou niet zeggen dat je met meer dan anderhalve ton onderweg bent. Dat merk je pas als je te hard een niet al te ruime bocht induikt. Dan wordt de onderstuurreactie wel stevig doorgezet.
De C-Crosser heeft standaard een mooi systeem vierwielaandrijving aan boord. Met een simpele draai aan de knop op de middenconsole is de voorwielaandrijving om te zetten in vierwielaandrijving. De aandrijfkracht wordt elektronisch geregeld en er zijn drie mogelijkheden: voorwielaandrijving, vierwielaandrijving en Lock, waarin tot 50 procent van het koppel naar de achterwielen gaat.
De uitrusting is royaal. Standaard heeft de Exclusive al leren bekleding, parkeersensoren en 18-inch Sycomore-wielen, maar onze testauto is ook nog volgehangen met opties als metallic lak, een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, een elektrisch schuif/-kanteldak en een Rockford Fosgate hifi -installatie. Goed herkenbaar is de Exclusive aan het chroom op raamlijsten en dorpels, de aluminium look op portieren en middenconsole en het privacy glass om de prinsjes en prinsesjes op de achterbank af te schermen.


Praktisch
Een sterk punt van de C-Crosser is het praktische gemak. De achterbank is verschuifbaar en in ongelijke delen neerklapbaar en verder is er altijd (standaard) een tweede achterbankje dat je met veel spierkracht uit de bagageruimte moet trekken en als noodzitting kan fungeren. Voor kinderen dikke pret, maar voor volwassenen niet echt bruikbaar.

De C-Crosser heeft een achterklep waarbij het onderste deel nog eens vlakgelegd kan worden. Makkelijk, maar ook gewoon noodzaak, want de tildrempel is behoorlijk fors. Wel echt doordacht zijn de enorme opbergvakken in alle vier de portieren; dáár kun je wat mee!

Signalement

Merk Citroen
Model C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 54.150

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.646 mm / 1.806 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.725 kg
Laadvermogen 685 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 10,5 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Geraffineerde motor
  • +Prettig onderstel
  • +Royale uitrusting
  • -Zwaar en gevoelloos schakelende versnellingsbak
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C-Crosser
Citroën Citroën C-Crosser

Uitgelicht aanbod

    2.2 HDiF Dynamique 7p.

    Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Dynamique 7p.

    • 2007
    • 205.254 km

    € 4.275

    2.4-16V Exclusive 7p.

    Citroën C-Crosser 2.4-16V Exclusive 7p.

    • 2009
    • 231.452 km

    € 6.990

    2.2 HDiF Exclusive 7pers

    Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive 7p.

    • 2007
    • 247.333 km

    € 5.555

Meer Citroën C-Crosser occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C-Crosser specificaties
  • Citroën C-Crosser occasions
  • Citroën C-Crosser video's
Advies en informatie
  • Citroën C-Crosser tests
  • Citroën C-Crosser gebruikersreviews
  • Citroën C-Crosser index
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer
Rij-impressie - Citroën ë-C4

Rij-impressie - Citroën ë-C4

Na twee jaar afwezigheid heeft Citroën weer een C4 in het gamma. Die is niet alleen met een...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    De Tweeling: Mitsubishi Outlander - Peugeot 4007 - Citroën C-Crosser

    De Tweeling: Mitsubishi Outlander - Peugeot...

    38
    • 8 december 2019
  • Review
    Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive (2008)

    Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive (2008)

    • 23 maart 2013
  • Review
    Citroën C-Crosser 2.4i 16v Exclusive (2008)

    Citroën C-Crosser 2.4i 16v Exclusive (2008)

    1
    • 18 juli 2012
  • PREMIUM
    Kia Sorento - Citroën C-Crosser - Peugeot 4007

    Kia Sorento - Citroën C-Crosser - Peugeot...

    • 25 mei 2010
  • Review
    Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Dynamique (2009)

    Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Dynamique (2009)

    1
    • 6 februari 2010
  • Review
    Citroën C-Crosser 2.4i 16v Exclusive (2009)

    Citroën C-Crosser 2.4i 16v Exclusive (2009)

    • 26 september 2009
  • Autonieuws
    Dubbele koppeling voor Citroën C-Crosser

    Dubbele koppeling voor Citroën C-Crosser...

    13
    • 9 september 2009
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    39
    • 19 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

    Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985...

    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    23
    • 13 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    4
    • 10 januari 2021
  • PREMIUM
    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    • 5 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep