Chevrolet Orlando 1.8 LTZ (2011)

Groots vervoer

Chevrolet Orlando 1.8 LTZ
Met de Orlando wil Chevrolet van alle walletjes tegelijk eten, maar met z'n zeven zitplaatsen is het model vooral een people mover. De eerste Europese midi-MPV van de Koreanen zet zich vooral af tegen andere uit de kluiten gewassen jongens van dit continent.

Chevrolet presenteert met de Orlando z'n eerste Europese midi-MPV, die ontegenzeglijk trekjes heeft van een SUV. Dat komt vooral doordat-ie er zo bonkig en stoer uitziet, en een echte neus heeft. In die indrukwekkende neus prijkt een grote, dubbele grille, met een oversized Chevrolet-logo daar middenin. De indruk van een SUV wordt verder versterkt door de krachtige welvingen van zowel de wielkasten als de motorkap. En profil valt de scherpe, langzaam oplopende taillelijn van de auto op. Het dak daalt naar achteren toe echter geleidelijk. De hoekige achterzijde met de grote achterlichtclusters past goed bij de rest van het stoere ontwerp.

Op de derde zitrij van de Chevrolet zit je allesbehalve riant. Volwassenen van bescheiden afmetingen en kinderen vinden er nog wel een aardige plaats, maar voor de meesten van ons moet de rit niet al te lang duren. Om achterin te komen, hoef je geen grote krachtsinspanning te leveren; beide delen van de achterbank kun je met een hendel op de leuning geheel voorover vouwen. Op de in twee delen neerklapbare achterbank op de tweede rij heb je veel meer bewegingsruime. Ook het ruimtegevoel is goed, mede doordat de achterbank vier centimeter hoger is geplaatst dan de voorstoelen. Vijf inzittenden hebben 485 liter bagageruimte tot hun beschikking en door ook de achterbank neer te laten, komt daar 856 liter bij.

Verademing

Het interieur van de Chevrolet ziet er goed uit. Het materiaal waaruit het dashboard is opgetrokken, is een verademing. Niet langer is het van broodtrommelplastic, zoals we dat zowel van de Koreaanse als de Amerikaanse tak van het merk gewend waren. In de

Orlando is veel aangenamer materiaal toegepast. Om de uitstraling van het geheel te verhogen, heeft Chevrolet het front van het dashboard voorzien van elementen met een pianolakafwerking. Het dashboard is van typische Chevroletsnit en met z'n nagenoeg symmetrische lay-out is het geïnspireerd op dat van de Corvette. Daarmee voegt Chevrolet nog een snufje sportiviteit toe aan de uitstraling van de Orlando. De hoog oplopende middenconsole gaat naadloos over in de tunnelconsole. De bedieningsorganen zitten op een prettige hoogte.

De Orlando neigt naar de dynamische kant dankzij z'n vrij straf afgestemde onderstel. Toch maakt dat van de auto geen onaangename stuiterbak. Het camoufleert zelfs een beetje het concept van de Orlando, want hij voelt beslist niet aan als een grote, hoge en zware auto en voldoet opmerkelijk goed aan de Europese smaak. Jammer is dat de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting net iets te licht werkt, waardoor de broodnodige feedback ontbreekt. Door z'n hoge koets wil de Orlando best iets overhangen, maar vervaarlijk doet-ie dat nooit. De voorwielen blijven opvallend lang het ingezette spoor volgen.

In motorische zin kan de auto minder bekoren. De 141 pk sterke krachtbron heeft maar net voldoende spieren om de Chevrolet een beetje vlot in beweging te brengen. Je moet de motor dus flink aan het werk zetten. Het brandstofverbruik valt daarentegen mee. Dat is dan wel weer een pleister op de wonde.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Orlando 1.8 LTZ
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 176 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.652 mm / 1.875 mm / 1.633 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.503 kg
Laadvermogen 657 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 6,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,8 s / 12,2 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.