Chevrolet Epica 2.0 VCDI Executive (2008)

Surprise-show

Chevrolet Epica 2.0 VCDI Executive
Wie als autofabrikant succesvol wil zijn in de zakelijke middenklasse, kan niet om een dieselmodel heen. Chevrolet heeft zijn Epica daarom voorzien van een 2,0-liter commonrail-krachtbron.

Bij zijn introductie in mei 2006 was de Chevrolet Epica alleen leverbaar met zespits benzinemotoren. Dat was hét unique selling point van de auto, aangezien de Epica als één van de weinige in zijn klasse standaard zo'n zachte zespitter heeft. Dat klinkt mooi, maar in de werkelijkheid verkoopt het model in ons land voor geen meter.
In 2007 zette Chevrolet niet meer dan 492 Epica's op naam, waarmee het model een marginale rol speelt in de zakelijke middenklasse. Om meer succes te krijgen onder leaserijders lepelde Chevrolet begin vorig jaar een dieselmotor in de grote sedan. Geen zescilinder deze keer, maar een 'gewone' tweeliter viercilinder met commonrail-inspuiting. Dat blijkt geen verkeerde zet.


Gave kar
De Chevrolet Epica 2.0 VCDI is op diverse manieren een rijdende Surprise-show. Neem het uiterlijk: op het eerste gezicht is dit de zoveelste doorsnee middenklasser, maar als je beter kijkt, is de Epica een elegante auto met een krachtige neus, gestrekte lijnen en een uitgebalanceerd voorkomen. Tot onze verbazing zijn we tijdens de testweek meerdere keren aangesproken door voorbijgangers die zich afvroegen wat voor 'gave kar' we toch bij ons hadden.

De Chevy valt dus bij genoeg mensen wél in de smaak en eigenlijk is het wat vreemd dat maar weinig autokopers bekend zijn met deze sedan, die al zo'n twee jaar in de showrooms staat.

Zodra we het portier opentrekken, worden we opnieuw verrast, zij het nu in negatieve zin. De binnenzijde van de Epica is nogal fantasieloos vormgegeven en opgebouwd uit vrij harde materialen. Ook is de ergonomie voor verbetering vatbaar: zo is de aircobediening vrij laag geplaatst en het enorm grote, dunne stuurwiel pakt echt niet lekker beet. De manier waarop de hoepel zich laat bedienen, overtuigt evenmin: de Epica stuurt onnatuurlijk zwaar en indirect, waardoor je continu zit te gokken hoever je moet insturen. Daarbij komt het stuurwiel na een bocht heel snel terug in de middenstand, wat het rijplezier absoluut niet ten goede komt. Dit euvel kennen we al uit andere Chevrolets en maakt de Epica echt een auto voor kaarsrechte wegen.


Veel kracht
Op de snelweg is de Chevrolet namelijk wél in zijn element. Ondanks de wat harde, platte stoelen en het beperkt verstelbare stuurwiel (alleen in hoogte) zit je heel acceptabel in de Epica. Tijdens het rijden komt het stevige en uitgebalanceerde onderstel positief naar voren, al is de achteras wat hard afgeveerd. De grootste positieve verrassing van deze Chevrolet is onbetwist de dieselmotor. Die levert 150 pk aan de voorwielen, maar het voelt alsof er meer paarden aan boord zijn. Onder de 2.000 toeren is de diesel wat lui, en dat is jammer, maar als hij eenmaal op stoom is, tovert de vierpitter een indrukwekkende lading kracht uit de hoge hoed. De vijftrapsautomaat is daarbij lekker alert en weet de 320 Nm aan koppel heel behoorlijk te benutten.

In het verleden hebben wij de genoemde benzinemotoren in de Epica als enigszins sloom ervaren, maar deze moderne dieselmotor maakt de Koreaan een stuk aantrekkelijker.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Epica 2.0 VCDI Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.622

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.810 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.545 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 700 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 212 g/km