AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Chevrolet
  • Epica
10

autoreview

Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

rtc
  • rtc3
  • Review
28 juni 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringEpica 2.5 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst500 km
Gemiddelde lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 500 km
  • 27 juni 2007

Leuk om de spits af te bijten met de eerste review van de Epica.
Door het comfort verwend van mijn 607-V6 automaat (niet qua betrouwbaarheid), viel het zoeken naar een andere auto binnen het budget niet mee.
Vectra, Avensis, C5, Mondeo hadden de revue gepasseerd.
Maar op alle moest er toch aardig ingeleverd worden omdat alleen een 4 cilinder binnen het budget viel en ik was verwend met een V6.
Deze merken waren met een V6 en automaat nog meer buiten het budget.
De hoop een beetje opgegeven liep ik tegen de Epica aan.
Dat zag er goed uit, een 6 in lijn, lederen bekleding, automaat en veel meer.
Wat moet dat wel niet kosten ?
De verrassing was dat dit zo’n 5.000 euro goedkoper was dan de eerder genoemde
4 cilinders met minder opties.
Er moeten dus wel veel maar’s aanzitten was mijn eerste reactie.
Die kon ik echter niet snel ondekken, ook niet met een proefrit bij een dealer.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en sinds 1 week de gelukkige eigenaar van een
Chevrolet Epica.

De eerste ervaringen.
De motor,
Deze loopt zeer mooi, stil en nagenoeg trillingsvrij, op alle punten beter
dan de 3.0-V6 van de 607 en stiller dan alle eerder genoemde modellen.
Hij pakt goed op in lagere toerentallen en heeft over het hele bereik
een gelijkmatig koppel, heel prettig.
De automaat:
Deze valt geheel niet op en dat is positief bedoeld. Hij schakelt
onmerkbaar op en af. Je hebt het gevoel in een variomatic
automaat te rijden. Het toerental bij 120 KM is opmerkelijk laag,
zo’n 2500 toeren hetgeen de stilte in de auto nog verder bevorderd.
Het interieur,
Deze is zeer netjes afgewerkt voor een auto in deze prijsklasse.
De bovenkant van het dashbord is met zacht materiaal afgewerkt,
de onderzijde van harder kunststof, maar voelt cq ziet er kwalitatief
niet slecht uit. De toegepaste kunststofdelen van geborsteld staal
zien er echt uit en ogen absoluut niet ’nep’.
Het leer dat is doorgevoerd tot in de portieren ziet er erg fraai uit.
De bestuurders stoel is electrisch verstelbaar.
De rust in het interieur is wat men belooft,...stil.
Het exterieur,
In de kleur die wij gekozen hebben (sanddrift grey), oogt hij chick en
forser. Foto’s zal ik later bijvoegen.
De snoet ziet er imposant en fors uit.
Standaard heeft hij nette en mooie 17’ lichtmetalen velgen.
Hij word tevens afgeleverd met hoogwaardige Goodyear banden (bij de
executive uitvoering, de class heeft Hancook banden, ook goed trouwens).
Op de afwerking valt weinig aan te merken.
De standaard opties bij de executive,
Een goed werkende regensensor (was anders gewend) die bovendien
qua gevoeligheid instelbaar is.
De klimaat control (alleen executive) die prima werkt.
Een verassing na levering was dat er een alarm systeem in zit.
Is wel zonder interieur radar, alleen op de portieren en koffer/motor kap.
Een radio met CD wisselaar die in het front geladen kan worden, dus
geen aparte cassette ergens ontoegankelijk weg gestopt.
Verder nog: inklapbare spiegels, boordcomputer met relevante informatie
over gebruik e.d.,dimmende binnenspiegel, parkeersensoren achter, etc...

Als men de voorkeur geeft aan een automaat, ga dan voor de executive uitvoering.
Voor, in verhouding, een paar centen meer heb je automaat, een zwaardere motor, mooiere velgen, lederen bekleding, climate control en nog veel meer.
Het verbaast nog steeds hoe men voor deze prijs zo´n auto op de markt weet te brengen.

2-11-2008: tijd voor een update.
De Epica bevalt nog steeds prima en heeft mij nog geen minuut in de steek gelaten.
Er zijn wel 2 reparaties geweest (lees problemen).
Na 25.000 kilometer vallen er zaken op die in de eerste 500 km nog niet op vielen.
Deze zaken geven niet een negatieve wending aan de beoordeling, maar wil ik wel als
kanttekening melden.
Een van die zaken is de climate control.
Bij gemiddelde temperaturen functioneerd hij naar behoren.
Alleen bij hoge buiten-temperaturen, reageert hij erg onlogisch op de automatische stand.
Hij gaat dan bij een cabine temperatuur van 45 graden naar interne circulatie.
Logischer zou zijn eerst te wachten tot de cabine temperatuur gelijk is aan de buiten temperatuur (zoals ik bij voorgaande auto's gewend was).
Over het algemeen reageert hij niet echt logisch, hetgeen mij vaak doet besluiten tot handmatige bediening over te gaan. Toch een beetje jammer van deze climate control.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1:9,5. Niet echt gering. Je schaft een dergelijke auto natuurlijk niet aan voor een zuinig verbuik, maar iets minder had wel gemogen.
Verder valt op dat de "koersvastheid" niet echt top is.
Dat wil zeggen dat je continu moet corrigeren om hem in de juiste koers te houden.
Dit vraagt extra concentratie.
Met name heeft hij een voorkeur naar "links".
De uitlijning bleek goed, een produkt eigenschap dus ?
Deze wat mindere eigenschap las ik in de tussentijd ook in andere testen.

Tot slot de boordcomputer, cq de verbruiksmeter.
Deze geeft in het algemeen een behoorlijke afwijking van tot 30%.
Probleem is bij Chevrolet bekend, maar als binnen specificaties beoordeeld.
Eigenlijk is deze verbruiksmeter dus niet echt bruikbaar, jammer.

Maar als men deze kanttekeningen afzet tegen hetgeen deze auto bied voor
zijn prijs, blijft het nog een dijk van een auto voor zijn geld.

PROBLEMEN

  • 500 km
  • 28 juni 2007

Gelukkig zijn er in deze korte tijd geen problemen (500 KM)
Zijn er dan geen nadelen ?
Natuurlijk, niets is 100 %.
De genoemde nadelen moeten wel gezien worden als ’futiliteiten’ in verhouding
tot prijs/kwaliteit verhouding.

Bestuurdersstoel,
Doordat deze electrisch is uitgevoerd staat deze wat hoger.
Indien men wat langer is dan een gemiddelde Koreaan, zit je met de stoel in de laagste stand eigenlijk net wat te hoog. Het meest merk je dat wanneer je voor een stoplicht staat. Het is dan even bukken om het stoplicht te zien.

Passagierstoel,
Deze is helaas niet electrisch verstelbaar en ook maar in 2 standen.

Verlichting radio,
Deze is sowieso zwakker dan bv de verlichting van de klimaatcontrol-boordcomputer erboven.
Als overdag de verlichting aangeschakeld word, dimt deze ook de radio waardoor
deze dan slecht leesbaar word.

Klokje,
Deze staat op de passagier gericht en is derhalve slecht afleesbaar bij
veel lichtinval.

2-11-2008 update (18.000 km)
Bij 15.000 km is de aircopomp vervangen ivm met een luidruchtig bijgeluid (lager?).
Verder prima opgelost en bijgeluid dus weer weg.

Het onderstel geeft bij korte oneffenheden een zacht kloppend bijgeluid.
Hiervoor zijn de achterste schokdempers vervangen, maar helaas nog steeds aanwezig.
(concept onderstel ?)

Update 3-12-2012 (65.000 km)
De auto is nog steeds in mijn bezit.
Dit omdat die nog steeds prima bevalt.
De afgelopen 4 jaar zijn er de volgende reparaties geweest.
2 x parkeersensor defect (garantie)
Gordel bestuurderskant vervangen (garantie)
Linker voorwiel lager vervangen (buiten garantie, 225,=)
Storing airbag (buiten garantie, 125,=)
Tijdens de reguliere onderhoudsbeurten zijn er verder geen bijzondere zaken aan het licht gekomen.
De bijkomende kosten in 2,5 jaar na de garantie vallen dus erg mee.

Update: 21-9-2015 (131.000 KM)
En ik heb hem nog steeds ;-)
Dus hoogste tijd om te melden wat er de afgelopen 65.000 kilometer is voorgevallen.
Hij bevalt nog steeds prima en aan genoemde positieve eigenschappen is niets veranderd.
Wat is er vervangen/geconstateerd de afgelopen periode:
* Gordel passagiers zijde defect.
Deze had dezelfde problemen als de gordel
aan bestuurders ruimte (blokkeren bij hogere
temperatuur dus een euvel klaarblijkelijk.
Deze heb ik zelf vervangen.
* Wederom parkeersensor defect.
Dit is de derde dus ook een zwak punt bij
deze auto. Deze ook zelf vervangen.
* Van beide binnen- handgrepen (eerst links en
daarna rechts ging de "chroom" laag los
waardoor scherpe oneffenheden ontstonden.
Ook dit dus een euveltje.
Deze zelf vervangen.
* Chevrolet logo voorzijde komt vocht onder
en verweerd daardoor.
Deze is nu 2x vervangen, dus ja ook een
puntje.
* Luchtcirculatie richting (voeten, raam,
front) was niet meer te regelen.
Stuurmotortje was defect.
Koste nieuw 240,- (!)
Met eentje van sloop (20,-) zelf hersteld

Al met al vind ik dus de onkosten erg mee vallen, maar komt natuurlijk ook omdat ik de handigheid heb zelf het e.e.a. te kunnen herstellen.

Kan concluderen dat er tot nu toe enkele zwakke punten zijn, maar mijn inziens geen punten die tot onacceptabele uitval of kosten leiden.
Ik rijd er voorlopig met veel plezier mee door en hoop over enige jaren een (finale) update te kunnen geven met goed resultaat.

Update 7-4-2021
En hij weet niet van ophouden ;-)
En na bijna 14 jaar rijd ik er nog steeds in.
Wat is voorgevallen de afgelopen 60.000 KM.
Op zich niet zo heel veel.
De ruitenwissers stopte er mee en het mechaniek bleek defect.
Voor 100 Euro een nieuw mechaniek gekocht en zelf geplaatst.
Motor werd niet meer warm en de thermostaat vervangen.
Voor 40 Euro klaar (ook zelf vervangen)
Daarnaast nog een 2x keer een EGR foutmelding die na het reinigen van de EGR klep over was.
Naast dit het normale onderhoud gehad waarbij ik tevens preventief de remklauwen van nieuwe onderdelen heb voorzien na het aanlopen van 1 remklauw.
Na 10 jaar (!) een nieuwe accu geplaatst.
Wonderbaarlijk is dat de uitlaat nog steeds de originele is !
Hoop dat deze het nog even uithoudt want deze is alleen origineel verkrijgbaar (1900 Euro compleet !)

 
  • Houd me op de hoogte over de Chevrolet Epica
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.5 Executive

    Chevrolet Epica 2.5 Executive

    • 2006
    • 246.283 km

    € 1.900

    2.5i Executive AIRCO 93252 KM BJ 2011

    Chevrolet Epica 2.5i Executive AIRCO 93252 KM BJ 2011

    • 2011
    • 93.252 km

    € 3.450

    2.5i AUTOMAAT Executive (bj2006)

    Chevrolet Epica 2.5i AUTOMAAT Executive (bj2006)

    • 2006
    • 53.127 km

    € 5.925

Meer Chevrolet Epica occasions

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chevrolet Epica specificaties
  • Chevrolet Epica occasions
  • Chevrolet Epica video's
Advies en informatie
  • Chevrolet Epica tests
  • Chevrolet Epica gebruikersreviews
  • Chevrolet Epica index
PREMIUM
Ford C-Max - Chevrolet Epica

Ford C-Max - Chevrolet Epica

Een riante Koreaanse sedan en een praktische Duitse gezins-MPV. Geen alledaags vergelijk, maar...

Lees meer
 

Chevrolet Epica reviews

  • Review
    Chevrolet Epica (2006)

    Chevrolet Epica (2006)

    9
    • 4 augustus 2020
  • Review
    Chevrolet Epica 2.0 Executive (2006)

    Chevrolet Epica 2.0 Executive (2006)

    1
    • 17 augustus 2010
  • Review
    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    11
    • 26 november 2007
  • Review
    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    10
    • 27 juni 2007
meer reviews
Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond Klassiek

36

De Chevrolet Corvette staat bij heel veel autoliefhebbers op het verlanglijstje, al dan niet...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Chevrolet Epica (2006)

    Chevrolet Epica (2006)

    9
    • 4 augustus 2020
  • PREMIUM
    Ford C-Max - Chevrolet Epica

    Ford C-Max - Chevrolet Epica

    • 7 mei 2013
  • Review
    Chevrolet Epica 2.0 Executive (2006)

    Chevrolet Epica 2.0 Executive (2006)

    1
    • 17 augustus 2010
  • Autotest
    Chevrolet Epica 2.0 VCDI Executive (2008)

    Chevrolet Epica 2.0 VCDI Executive (2008)

    • 1 december 2008
  • Autonieuws
    Chevrolet Epica en Captiva extra aangekleed

    Chevrolet Epica en Captiva extra aangekleed

    22
    • 14 november 2008
  • Review
    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2007)

    11
    • 26 november 2007
  • Autotest
    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2006)

    Chevrolet Epica 2.5 Executive (2006)

    • 13 maart 2007
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Ook Chevrolet Silverado krijgt volledig elektrische versie

    Ook Chevrolet Silverado krijgt volledig...

    5
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Chevrolet Corvair (1962) - In het Wild

    Chevrolet Corvair (1962) - In het Wild

    27
    • 25 maart 2021
  • Review
    Chevrolet Cruze 1.8 LTZ (2013)

    Chevrolet Cruze 1.8 LTZ (2013)

    3
    • 16 maart 2021
  • Review
    Chevrolet Captiva 2.4 Style (2007)

    Chevrolet Captiva 2.4 Style (2007)

    1
    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuw én vernieuwd: Chevrolet Bolt EUV en Bolt

    Nieuw én vernieuwd: Chevrolet Bolt EUV...

    36
    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Voor het eerst: rechtsgestuurde Chevrolet Corvette te zien

    Voor het eerst: rechtsgestuurde Chevrolet...

    15
    • 12 februari 2021
  • Autonieuws
    AVA Stingray: meer dan een elektrische Corvette C2

    AVA Stingray: meer dan een elektrische...

    16
    • 9 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep