Cadillac Escalade 6.2 V8 Sport Luxury (2007)
Luxe getemde reus
Hij meet maar liefst 5,15 meter in de lengte en 2 meter in de breedte. En met 1,90 meter hoogte zet hij mening medeweggebruiker in de schaduw. Dat het monster 2,6 ton weegt, verbaast dus niet. Gelukkig huist er ook een beul van een motor in: een 6,2-liter V8 met 409 pk en 565 Nm koppel om precies te zijn. Dit aggregaat is gekoppeld aan een zestraps-automaat en vierwielaandrijving. Dat brute kracht tot grootse effecten kan leiden, bewijst de Escalade. Deze reus accelereert van 0 tot 100 in slechts 6,8 seconden! Daarmee laat je menig weggebruiker in het stof bijten. Verwacht bij plankgas echter geen zijdezachte wisselingen van versnellingen. Met rake klappen wisselt de Cadillac van verzet. Wees echter gerust: bij normaal gebruik is de automaat bijzonder vriendelijk.
Gevoelloos
De top ligt op 170 km/h. Dat lijkt tegenvallend laag, maar veel harder wil je niet in dit slagschip van 2,6 ton. Erg communicatief is de Amerikaan namelijk niet; de besturing is behoorlijk gevoelloos en de koets heeft de neiging flink over te hellen in scherp genomen bochten. En als je die snel achter elkaar neemt, lijkt de Amerikaan er wel met de bestuurder vandoor te willen gaan. Dan kan hij behoorlijk gaan hobbelen en deinen. Dit vangen de elektronisch gestuurde dempers wel gedeeltelijk op, maar zeker voel je je niet. Al zal Stabilitrac de Escalade ervoor behoeden de bocht uit te vliegen.
Naast het asfalt blijkt de Escalade zich niet helemaal thuis te voelen. Hij beschikt weliswaar over vierwielaandrijving waarbij 40 % van de kracht naar de voorwielen en 60 % naar achterwielen gaat, maar door de beperkte bodemspeling en de lage bumper is de Escalade erg gevoelig voor keien en andere ongeregeldheden. Bovendien levert Cadillac geen essentiële 'off-the-road'-onderdelen als een reductie van de versnellingsbak.
Ruimmmm...
Als reisauto voor lange afstanden is de Cadillac bijzonder geschikt. De SUV strijkt het asfalt moeiteloos glad en het interieur ademt luxe en comfort. Gebruikers die een grote luxe auto voor ogen hebben, zullen zeker enthousiast zijn over de Escalade. De binnenruimte is bijzonder groot en de zetels zijn voorzien van prachtig beige leder. Het zitcomfort is uitstekend door de elektrisch verstelbare fauteuils. Zelfs de pedalen zijn met een druk op de knop te verstellen. Opmerkelijk is wel dat het stuur alleen in de hoogte en dus niet in de diepte te verstellen is. Dat verwacht je niet in een full-options-SUV van een krappe ton.
Het dashboard is net als de rest van de Amerikaan gigantisch. De ergonomie is niet helemaal 'je-van-het', maar eenmaal gewend, kan je alles gemakkelijk op de tast vinden. Voor passagiers is er genoeg ruimte. De zitrij achter de 'captain's seats' biedt genoeg plaats aan twee volwassenen van gemiddeld postuur. Met 1,90 m kan je nog prima zitten. Op de laatste rij is het echter wringen, omdat de bank te kort op de bodem is bevestigd. Daardoor zit je met opgetrokken knieën. De Escalade is daardoor eigenlijk een 4+2 en geen volwaardige 6-zitter.
Wie de Escalade als pakezel in wil zetten, kan zijn hart ophalen. Met de laatste zitrij verwijderd kan er tot 3.000 liter bagage vervoerd worden. Dat maakt de Escalade een luxueuze én praktische SUV.
Signalement
Merk | Cadillac |
---|---|
Model | Escalade 6.2 V8 Sport Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 122.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 6.162 cc |
Maximaal vermogen | 301 kW / 409 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 565 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 98 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.151 mm / 2.008 mm / 1.887 mm |
Wielbasis | 2.946 mm |
Massa leeg | 2.609 kg |
Laadvermogen | 612 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.100 kg / 750 kg |
Banden | 265/65R18Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,6s |
Brandstofverbruik | 16,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 383 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.