Cadillac CTS 3.6 Sport Luxury (2012)

Lekker cruisen

Cadillac CTS 3.6 Sport Luxury
Langzaam maar zeker krabbelt het Amerikaanse autobolwerk Detroit weer overeind. De merken werken hard om uit het dal te klimmen. Zo ook Cadillac, dat het in Europa probeert met de CTS. Beantwoordt die auto aan de Europese smaak?

Met zijn scherpe, snelle lijnen is de Cadillac CTS zeker geen duffe verschijning. Hoekig en eigengereid als een stealth-bommenwerper gaat de CTS in z'n huidige vorm alweer mee sinds 2007. Nog steeds is het geen auto die je snel over het hoofd ziet, maar evenmin is het er eentje die je zal imponeren.

De strakke lijnen die de buitenzijde van de Cadillac bepalen, zijn in het interieur voortgezet. Consequent, dat wel, maar in combinatie met de gebruikte kleurstelling heeft het de uitstraling van een Aziaat uit de middenklasse. Dat is toch net even anders dan wat we hier verwachten bij een auto in deze prijscategorie.

Het instrumentarium van de Cadillac is heel overzichtelijk. Alle noodzakelijke informatie wordt helder en duidelijk gepresenteerd. Opvallend is dat er nog een old school pook moet worden bediend. De stoelen kunnen uitgebreid worden versteld, zodat je altijd een goede positie achter het stuurwiel kunt vinden.

Minimaal een V6

Bij de Cadillac CTS kun je kiezen uit twee V6'en en een dikke V8. Naar goede Amerikaanse traditie draaien die alle op benzine. En uiteraard zijn alle versies voorzien van een automatische bak. In deze test hebben we de auto met een 3,6-liter V6 op benzine. Die is goed voor 322 pk en 372 Nm. Daarmee zou de Amerikaan in 6,3 seconden van nul naar honderd moeten sprinten. Helaas zijn de metingen in werkelijkheid minder overtuigend dan de fabrieksgegevens. De Yank doet er bijna een hele tel langer over. De ronkende cijfers ten spijt gaat het hier niet om een auto waarmee je de grenzen van zijn kunnen opzoekt. En ja, schakelflippers zijn leuk, maar het karakter van dit soort auto maakt dat soort speelgoed eigenlijk overbodig. Dat geldt overigens ook voor de mogelijkheid om de pook in S te zetten. De zesbak in de Cadillac weet precies wat hij moet doen en doet dat netjes. Toch ontbreekt het aan wat verfijning.

De CTS heeft een stevige dorst naar benzine. Hier verraadt hij duidelijk zijn afkomst uit een land waar voor een gallon benzine naar Europese maatstaven nog altijd een vrij bescheiden bedrag wordt gerekend. In onze test noteerden we een verbruik van 14 liter per 100 kilometer. Dat is niet helemaal meer van deze tijd.

Hoewel hij de potentie heeft en je hem naar Amerikaanse maatstaven misschien sportief kunt noemen, ligt de nadruk bij auto's als deze vooral op comfortabel cruisen. Toch is de CTS absoluut geen zacht deinende rubberboot. De Cadillac voelt strak en stabiel aan, wat er toe leidt dat korte hobbels niet altijd goed worden opgevangen. De besturing geeft voldoende informatie door over wat zich afspeelt tussen banden en wegdek, maar het geheel maakt een wat synthetische indruk.

De CTS is in combinatie met de 3,6-liter V6 alleen verkrijgbaar in de Sport Luxury-uitmonstering. Tegen meerprijs kun je hem ook met vierwielaandrijving bestellen. De CTS in deze test heeft als opties een groot glazen dak en houtafwerking in het interieur, waardoor de basisprijs flink oploopt. Reken er ook maar op dat je als eigenaar van een CTS flink op je auto afschrijft.

Signalement

Merk Cadillac
Model CTS 3.6 Sport Luxury
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 83.023

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.564 cc
Maximaal vermogen 237 kW / 322 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 372 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.860 mm / 1.842 mm / 1.455 mm
Wielbasis 2.880 mm
Massa leeg 1.810 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.814 kg / 454 kg
Banden245/45R19Prijzen
Topsnelheid 241 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,7s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 241 g/km

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.