Bürstner Marano

Klaar voor het volgende decennium?

AutoWeek Campers 2019-01
AutoWeek Campers 2019-1
AutoWeek Campers 2019-1

Je leest het in AutoWeek Campers 2019-1

Deze Bürstner-halfintegraal op basis van een Ducato III oogt vanbuiten jonger dan hij in werkelijkheid is. Is een prijs van bijna € 30.000 voor een tien jaar oude camper een slimme investering?

Kun je goed rekenen en ben je op zoek naar een moderne en betaalbare halfintegraal, die bovendien goed is onderhouden? Dan wordt het een lastige zoektocht, zeker wanneer de opbouw van een gerenommeerde fabrikant moet zijn. De vraag is namelijk groot en het aanbod van gebruikte campers beperkt. Gelukkig weet Bürstner er op één of andere manier altijd wel een mouw aan te passen. Het bedrijf uit het Duitse Kehl am Rein staat bekend als pionier met halfintegraalcampers en bracht het platte alternatief voor de alkoofcamper al halverwege de jaren 80 op de markt.

De modelnaam Marano is overigens niet lukraak verzonnen, maar is ontleend aan het Noord-Italiaanse dorpje Marano Lagunare. Dat ligt tussen Lignano-Sabbiadoro en de baai van Grado en was een ideaal reisdoel voor deze testcamper.

HALVE VRACHTWAGEN

Het is een halve vrachtwagen, die met een lengte van 6,79 meter en een breedte van 2,30 meter flink wat ruimte onder de carport inneemt en ook op de camping een imposante verschijning is. Met deze op één na grootste uitvoering beschik je echter wel over een tweepersoonsbed in het midden en een nog groter tweepersoonsbed achterin. De Marano T 695 was groter, maar had slechts drie slaapplekken. Met de nodige accessoires ging een nieuwe T 645 tien jaar geleden over de psychologische grens van € 50.000 heen. Van die nieuwprijs is tien jaar later nog altijd zo’n 60 procent over. De Marano is dus bepaald geen koopje, maar alles zit erop om een gezin gelukkig te stemmen.

NOG GEEN HEFBED

De Marano biedt meer dan genoeg bewegingsvrijheid voor maximaal vier personen met plannen voor een lange vakantie. Met zes zitplaatsen heb je zelfs nog plek voor visite. Wel moet je opletten wat je allemaal meeneemt. Niet omdat er te weinig opbergruimte is – die is er meer dan genoeg – maar wel omdat je anders met het totale gewicht boven de maximaal toegestane 3,5 ton komt. Wil je volstaan met je B-rijbewijs, dan kun je in totaal 455 kilo bagage meenemen. In het gezellige interieur kunnen zelfs lange personen tot 1,95 meter gewoon rechtop staan.

Helaas heeft de Marano in het voorste gedeelte nog geen hefbed. Afgezien daarvan is de ergonomie nog helemaal upto-date. Op wat kleine fineerschade na heeft het interieur de afgelopen tien jaar en 133.000 kilometer prima doorstaan. Zelfs op slecht wegdek laten de met kersenhout fineer afgewerkte panelen amper rammeltjes en andere ongewenste bijgeluiden horen. Roestproblemen zijn gelukkig ook niet aan de orde.

En omdat de eerste eigenaar voor € 3.970 aan optiepakketten voor chassis, design en interieur heeft aangevinkt, ontbreekt het je aan niets. Behalve de metallic lak en aluminium wielen vallen in de cabine de klimaatregeling en cruise control op. Ook liet de vorige eigenaar een modern infotainmentsysteem met een flat screen en een satellietantenne installeren. Het vaste zonne paneel op het dak is een voordeel voor vakantiegangers die graag off-grid kamperen.

VERBAZINGWEKKEND

De gebruikte camper rijdt verbazingwekkend modern. Het verschil met een nieuwe Ducato is minimaal. Met een koppel van 320 Nm wekt de 2,3-liter JTD-turbodiesel tijdens onze testrit in het noordwesten van Duitsland nooit de indruk dat hij meer vermogen nodig heeft. Eerder heeft de verkoper het noodzakelijke onderhoud ge geven aan koppeling en versnellingsbak, hoewel het pedaalgevoel wat sponzig is gebleven. Bij het manoeuvreren bewijst de later gemonteerde parkeerhulpcamera uitstekende diensten. In de grote stad is deze camper met zijn royale afmetingen niet echt op zijn plek, al is het bedieningscomfort vergelijkbaar met dat van een normale personenauto. De Marano T 645 is te groot voor een normale parkeerplaats, maar een kostenbewuste kampeerder parkeert zijn camper het liefst buiten de stad. Daarmee kun je aardig wat euro’s besparen, bijvoorbeeld voor een vakantie naar Italië.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren