BMW Z3 roadster 2.8 (1998)
Hij is fijn!
In de open BMW Z3 roadster zit je er knap bij. En dat geldt in verhevigde mate voor deze 2.8. Die is namelijk net even wat breder in de spatborden dan de 1.8 en 1.9, die overigens ook een kleinere spoorbreedte hebben. In die spatborden: mooi (jawel) 16-inch vijfspaaks lichtmetaal. Al met al ziet deze 2.8 er net even wat voller uit dan de viercilinder-varianten.
Bij deze Z3 draait het om dat ene knopje in de middenconsole. Daarop staat ASC+T, maar voor het zelfde geld had er "pret/geen pret" op kunnen staan. Met dat ene knopje kun je namelijk de traction control uitschakelen. Met de traction control uit is de Z3 te rijden als een kart. Gas erop en laat maar komen die achterkant! Links-rechts combinaties worden buitengewoon spannend. Ga op zoek naar het juiste gasmoment en je wordt beloond met een zich heerlijk "zettende" auto die je het gevoel geeft dat je een groot coureur bent. Overmoed schaadt echter; wie te vroeg te veel gas geeft, gaat onverbiddelijk achterstevoren, maar zelfs dan is er nog geen man overboord, want op dat moment is het tijd voor een ander coureurskunstje: in zijn één, gas er vol op en de auto tolt met rokende achterbanden weer in de originele rijrichting. Dat kan gewoon met 192 pk
op de achterwielen. Tja, die 2,8-liter-in-lijn van BMW is nu eenmaal een prachtbron. Hij geeft zijn vermogen vanaf stationair mooi progressief af en dat merk je zowel bij het zojuist beschreven bochten draaien als bij de acceleraties. De zet van 0-100 is in maar 7,5 tellen achter de rug. Over het verbruik hebben we ons voor één keer maar geen zorgen gemaakt. Uitslag: 1:8,3. We kennen de 2.8 zes-in-lijn van BMW als een erg prettig klinkend machien, maar we hebben de indruk dat er dit keer nog eens wat extra aandacht aan is besteed. Dat racy sfeertje krijg je er gewoon bij. Niet zo racy is het stuur van de Z3. Het ziet er weliswaar sportief uit, maar het is z- groot dat het net zo goed voor reservewiel kan doorgaan. Gelukkig zijn er fraaie alternatieven, zoals het BMW M-stuur.
Van binnen is de 2.8 net even wat anders dan zijn viercilinder broers. Hij heeft wat meer chroom. Dat staat rondom de klokken best leuk, maar voor de lichtknop hadden wij liever wat anders gezien. Leer is standaard in de 2.8. In de Z3 zit je lekker laag en da"s goed voor de snelheidsbeleving: hoe lager je zit, des te sneller lijkt het te gaan. Mensen met lange stelten zullen de zitting van het standaard meubilair aan de korte kant vinden; voor hen zijn de sportstoelen uit de M-roadster verkrijgbaar.
Open!
Geen gezeur, die kap moet gewoon open. De Z3 is als een open auto ontworpen en dus rij je zo. Met een beetje beleid en extra uitgaven kan dat tot ver in het naseizoen. Eén extra uitgave is daarvoor onvermijdelijk: de zeer krachtige stoelverwarming. Gelukkig is de normale verwarming ook erg goed en daarmee kun je een soort deken over het interieur leggen. Verder adviseren we een lekker leren jack en... gáán. De kap is kinderlijk simpel te bedienen; twee handgrepen naar achteren trekken en je vouwt het dakje vanaf je zitplaats in één vloeiende beweging naar achteren. Eventueel monteer je nog de afdekhoes, maar da"s dan alleen voor het mooi; er zijn ook dagen dat die kap - jammer maar helaas - wél snel dicht moet. Ook dat is kinderspel, maar dan in omgekeerde volgorde.
Voor het gemak is de 2.8 standaard voorzien van airco en dat komt op regenachtige dagen goed van pas. De kap zit dicht en de ruimte is zo klein dat alles gelijk dicht slaat als je met je natte kloffie instapt. Airco aan en weg is alle condens. Tot de standaardvoorzieningen horen verder de al eerder genoemde lichtmetalen wielen, ABS, twee airbags, elektrieke ramen, mistlampen voor, een boordcomputer en nog heel veel meer. Wij hebben in ieder geval niets gemist en dat is een goed teken. De beer was trouwens ook los geweest áls we wat hadden gemist, want de Z3 2.8 is nou niet bepaald een koopje. Hij staat voor zo"n slordige ton in de prijslijst. Toch: deze roadster biedt zo veel
rijplezier en dat is zelfs met de traction control uit erg makkelijk te beheersen. Dit is nou typisch zo"n auto die er voor zorgt dat je beter gaat rijden. Hij daagt je een beetje uit, maar zal je niet genadeloos onderuit halen als je daar op in gaat. Hij is fijn!
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | Z3 roadster 2.8i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.287 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.793 cc |
Maximaal vermogen | 141 kW / 192 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 275 Nm bij 3.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.025 mm / 1.740 mm / 1.293 mm |
Wielbasis | 2.446 mm |
Massa leeg | 1.260 kg |
Laadvermogen | 250 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 225/50ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 218 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,7 s / 9,9 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.