BMW Z3 roadster 1.8i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z3 roadster 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Evaluatie
- 129.000 km
Wat is de Z3 toch een fijne auto. Vandaar even kort mijn mening over deze Amerikaanse Duitser getekend door een Japanner.
Het begin:
Ik heb hem in september 2009 gekocht in een klein plaatsje, vlak buiten Düsseldorf. Van een oudere man geweest, eerste eigenaar. Top staat. Prachtig uitgevoerd in Artic Silber, en Tanin Rot interieur. De opties die voor mij een must waren, leder en stoelverwarming zaten erop. Daarnaast oa nog een fijn M-Sportonderstel en een origineel rekje met Z3 koffer.
Het invoeren was een fluitje van een cent, geen bijzonderheden.
Z3 Onderhoud:
Omdat de auto wat langer had stil gestaan was de keerring bij het achterste differentieel gaan lekken. Deze vervangen bij de BMW dealer
Vervolgens originele 17" inch BMW velgen gekocht, welke de auto wat mij betreft afmaken. Ook heb ik een hardtop gekocht om de auto compleet te maken, echter staat de Z3 's winters in de garage en ziet hij geen pekel besmeurde wegen. Maar het is wel ideaal in het voor en najaar!
Onderhoud technisch mankeert er niks aan, naast regulier onderhoud nooit wat mee gehad op de koppeling/vliegwiel na. Dat laatste was niet uit noodzaak, maar omdat de auto soms schokte met file rijden.
Z3 rijden:
Ik vind de Z3 zeer koersvast en een heerlijk onderstel hebben, ook is hij relatief zuinig, ik rij zo'n 1:14 met normale rijstijl. Het is geen M-Roadster qua vermogen en sound, maar hij is zeker niet traag.
Het vermogen is vanuit lage toeren beschikbaar, en hij trekt vlot op. Een stuk pittiger dan mijn daily driver met hetzelfde vermogen, hetzij dat de Z3 iets lichter is (Volvo V40).
Het is geen praktische auto, en zonder hardtop en winterbanden niet ideaal voor herfst/winter maanden. Maar daar koop je deze auto's ook niet voor, je koopt ze om te cruisen als het zonnetje schijnt!
Waarom een Z3?
Je bent jong en je wil een keer "wat anders". Gewoon een leuke, sportieve, cabrio! Als auto liefhebber (die nog studeert en veel werkt om z'n auto hobby te financieren) wil je natuurlijk een leuke toch iets bijzondere auto. Vanaf het moment dat ik als klein jongetje de James Bond film Goldeneye (1995) had gezien was ik fan.
Na de Saab, viel me op dat Z3's ook best betaalbaar waren over de grens. En na een ritje in de Z3 van een kennis was ik wel verkocht aan het cabrio rijden.
Mijn auto is inmiddels bijna 17 jaar oud maar werkelijk waar, niemand die dat merkt. Ik krijg regelmatig complimenten en mensen denken echt dat het een vrij recent model is.
Ik heb destijds ook andere auto's overwogen, zoals een Boxter, TT en SLK. De eerste viel af ivm de wat slechte recenties en hoge onderhoudskosten. De TT vond ik persoonlijk erg mooi, maar iets te vrouwelijk. Tot slot was de SLK ook een goede auto, maar dat was het gewoon net niet. De Z3 combineerde voor mij het klassieke roadster gevoel, met tijdloos design, met een modern sausje.
De MX-5 viel eigenlijk net buiten de boot voor mij. Mensen die dit soort auto's zoeken, stap na een MX-5 een keer in een Z3, een ware verademing! Wat niet wegneemt dat een MX-5 ook een prima wagen is, maar het is gewoon een stuk meer spartaans (krap, lawaai), en ik heb een hekel aan roest.
Ik ben geen BMW fan pur sang, ondanks mijn lovende woorden, ik kan elk automerk wel waarderen.
Ik heb zelf auto's nooit langer dan 1-2 jaar, maar ik kan deze auto gewoon niet verkopen, het klopt gewoon allemaal.
Tot slot ben ik zeer positief over het Amerikaanse Z3 forum (op Bimmerforums), hier zijn veel nuttige tips en veel enthousiaste Z3 liefhebbers.
Kortom, zoek je een degelijke cabrio met tijdloos design, ik kan het je echt aanraden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.