Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • Z3 roadster

BMW Z3 Roadster 3.0i (2001)

Absolute winnaar

BMW Z3 Roadster 3.0i (2001)
  • Autotest
23 april 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Waarschijnlijk aangemoedigd door de glorietocht van de Mazda MX-5 moet BMW ooit gedacht hebben: "Leuk klein roadstertje, tikkie retro, niet al te idioot duur: dat kunnen wij ook!" Een tijdje later was "ie er: de Z3.

We hebben niet het gevoel dat de Z3 altijd even serieus is genomen. Deels was dat terecht (nou ja: begrijpelijk) want de instap-versies liepen niet over van het vermogen en reden al evenmin erg sportief - haalden het in ieder geval bij lange na niet bij de MX-5. Dat "zachte" innerlijk én uiterlijk leverde de Z3 al snel de naam van dames(kappers)-auto op. En dat was nou weer niet helemaal terecht, want met de feestelijker gemotoriseerde Z3 2.8 en zéker met de M Roadster was het eh... genoeglijk gummen. Goed, die 2.8-motor heeft nu een schop gekregen ten faveure van de drieliter zes-in-lijn. Die moet van de Z3 toch een soort super-roadster maken, toch?
De handbak van onze Z3 3.0 kon ons niet echt bekoren. Die koppeling, vooruit, daar wen je wel aan, maar de pook lijkt wel van gummi gemaakt, zo elastiek beweegt hij zich door de versnellingen. Het werkt verder allemaal goed en je zult je niet gauw vergissen, maar toch: we kennen ze beter, óók van BMW. De drieliter motor, die nieuw is voor de Z maar verder in elk ander BMW-model te vinden is, is ons ook in dit roadstertje weer meer dan uitstekend bevallen. Hij presteert gretig, heeft - zoals het een Beierse motor betaamt - een duidelijk voorliefde voor hoge toeren, maar moppert niet als er eens wat "van onderuit" gevraagd wordt. En dan dat geluid: dit is een van de lekkerst klinkende zescilinders op deez" aardkloot. Zeker in deze auto natuurlijk: kap open, even terugschakelen voor je de tunnel induikt en dan vól op het gas - mooier wordt "t niet. Van grommen tot gillen en alles wat er tussen zit: de Z3 3.0 heeft "t. Vrrroááárrr!

Three"s a crowd

Aangenaam is dat de Z3 met de kap op verrassend stil in de omgang is. Op constante snelwegsnelheden is er voor een auto als deze wat betreft herrie eigenlijk niets aan de hand. Dat de Z3 zich qua praktische bruikbaarheid niet aan een "normale" personenauto kan meten (trap nóg eens een open deur in...), wil niet zeggen dat je in de dagelijkse praktijk niets aan hem hebt. De kofferbak kan best een redelijk aantal koffers aan, er zijn portiervakken, er is een afsluitbaar dashboardkastje, en voor de rest moet er niet gezeurd worden: three"s a crowd. Die mentaliteit is ook in hoge mate terug te vinden in het interieur-ontwerp. Frivoliteit, daar zorg je zelf maar voor met je rijgedrag, BMW zorgt ervoor dat je daarbij zo min mogelijk gestoord wordt door non-functionele frutsels. Knoppen en knopjes zitten waar je ze zou verwachten, en wie van meters niets méér verwacht dan dat je ze in één keer precies kunt aflezen, zit geramd. Zo is het strak & zakelijk zonder saai te zijn, en dat laatste mag gerust een prestatie heten. Wat bewondering af blijft dwingen is de haast griezelige perfectie van de afwerking: materialen zijn top, de verwerking ervan nog topper. Goed, je moet ervan houden, dat vele "mat chroom" in de Z3, maar op de degelijkheid waarmee alles in elkaar is gezet, is hoegenaamd niets aan te merken. De Z3 is lang niet zo hard geveerd als je op grond van "231 pk in een open tweezitter" zou denken. Uiteraard haalt de standaard aanwezige tractie/stabiliteitscontrole kundig de scherpe randjes van al te veel enthousiasme af. Wie het aan/uitknopje van dat systeem afhaalt kan z"n Z3, als hij door het eerst aanwezige onderstuur heenduwt, magistraal dwars door de bocht jakkeren. Want bij een auto als de Z3 réken je juist op wat spektakel bij het weggedrag, en waar de wat mindere goden in het Z3-gamma op dat gebied hier en daar steken lieten vallen, pakt de 3.0 ze met het grootste gemak weer op. Wat met de 1.9 niet kan, sportief tekeergaan, is met de 3.0 kinderspel. Het onderstel is als gezegd behoorlijk comfortabel, maar zeker niet te week voor een potje stofzuigen. De enige kanttekening die we willen plaatsen is het niet al te overdadig aanwezig zijn van gevoel in de besturing. Hij werkt lekker direct, veel stuuromwentelingen heb je niet nodig, maar iets meer informatie over de tomeloze ontberingen van de voorwielen was prettig geweest. Voor we het vergeten: zitten doe je als een vorst. Voor het echt ideale hadden we in de Z3 graag het stuur nog wat hoger kunnen zetten, maar och, "t ging ook zoals het ging. Vanaf het prille begin was eigenlijk al duidelijk dat we in deze test een "winnaar" te logeren hadden. En na afloop kunnen we al met al maar tot één conclusie komen: in zijn klasse is de Z3 3.0 behoorlijk souverein.

Signalement

Merk Bmw
Model Z3 roadster 3.0i
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 49.275

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.979 cc
Maximaal vermogen 170 kW / 231 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.050 mm / 1.740 mm / 1.293 mm
Wielbasis 2.446 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 270 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden225/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,4 s (fabrieksopgave: 6,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,5 s / 8,9 s
Brandstofverbruik 9,5 l/100km
CO2-uitstoot 228 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW Z3
BMW BMW Z3

Uitgelicht aanbod

    BMW Z3 Roadster UNIEKE AUTO! ORIGINEEL 1.9

    BMW Z3 Roadster UNIEKE AUTO! ORIGINEEL 1.9

    • 1996
    • 234.100 km

    € 8.950

    BMW Z3 Roadster 3.0i

    BMW Z3 Roadster 3.0i

    • 2000
    • 139.415 km

    € 19.000

    BMW Z3 Roadster 1.8 S Wide Body Airco, NAP

    BMW Z3 Roadster 1.8 S Wide Body Airco, NAP

    • 1999
    • 202.443 km

    € 5.944

Meer BMW Z3 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW Z3 specificaties
  • BMW Z3 occasions
  • BMW Z3 video's
Advies en informatie
  • BMW Z3 tests
  • BMW Z3 gebruikersreviews
  • BMW Z3 index
PREMIUM
Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

Het is voorjaar, de zomer komt eraan, de cabriokriebels zijn er weer. Nog leuker dan een cabrio...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.8i (1997)

    BMW Z3 roadster 1.8i (1997)

    20
    • 26 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

    BMW Z3 roadster 1.9i (1998)

    • 4 september 2020
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 2.8i (1997)

    BMW Z3 roadster 2.8i (1997)

    3
    • 19 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 (2000)

    BMW Z3 (2000)

    5
    • 19 maart 2019
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)

    BMW Z3 roadster 2.0i S (2000)

    15
    • 22 januari 2017
  • Gebruikersreview
    BMW M coupé (1998)

    BMW M coupé (1998)

    10
    • 15 november 2015
  • Gebruikersreview
    BMW Z3 roadster 1.8i S (1999)

    BMW Z3 roadster 1.8i S (1999)

    2
    • 6 april 2015
meer reviews
Klokje Rond - BMW Z3 2.0 - 2000 - 407.359 km

Klokje Rond - BMW Z3 2.0 - 2000 - 407.359 km

50

Een roadster zoals de BMW Z3 dient doorgaans als mooiweerauto. Exemplaren met een hoge kilometerstand,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster -...

    • 1 juni 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: BMW Z3

    Facelift Friday: BMW Z3

    47
    • 18 oktober 2019
  • Nieuws
    In het wild: BMW M Coupé (1999)

    In het wild: BMW M Coupé (1999)

    50
    • 31 mei 2017
  • Klokje Rond - BMW Z3 2.0 - 2000 - 407.359 km

    Klokje Rond - BMW Z3 2.0 - 2000 - 407.359...

    50
    • 31 oktober 2016
  • De Verzamelaar – De BMW's van Frits Breeman

    De Verzamelaar – De BMW's van Frits Breeman

    78
    • 9 december 2015
  • Nieuws
    VriMiBolide: BMW Z3 M Coupé

    VriMiBolide: BMW Z3 M Coupé

    47
    • 22 maart 2013
  • Blits Bezit: BMW Z3 M Roadster (1997)

    Blits Bezit: BMW Z3 M Roadster (1997)

    3
    • 25 juni 2008
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen gebruiken

    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen...

    26
    • 27 mei 2022
  • Autosport
    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen sneller elektrificeren'

    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen...

    17
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    36
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    92
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden