BMW Z3 roadster 1.9 (1997)
3 is de naam. Z3
BMW maakte vroeger ook open tweezitters, maar dan praat je wel over de jaren dertig en (een beetje) vijftig. Vóór de oorlog vergaarden de Duitsers grote roem met de 328 roadster en in 1956 probeerde men de Mercedes-Benz 300 SL af te troeven met het uiteindelijk (commercieel) mislukte model 507. En elf jaar geleden deelde BMW al een speldeprik uit in de richting van cabrio-liefhebbers door kortstondig de technisch voor uitstrevende, maar ook exclusieve Z1 roadster te produceren. De huidige Z3 heeft daar niets mee te maken, want hij is gloednieuw en eenvoudiger qua techniek. Maar het huidige BMW heeft zo'n sterke sportieve reputatie en tegelijkertijd zo'n grote afzet in Amerika, dat de onderneming een paar jaar geleden besloot een nieuwe, frisse start te maken met een tweezits sportwagen. Die wordt daarom zelfs gebouwd in Amerika, het land met de grootste afzetmogelijkheden voor open sportwagens.
De Z3 volgt trouw het bekende BMW-concept, dus met een motor voorin en achterwielaandrijving via onafhankelijke wielophanging. De overeenkomsten met het onderstel van de BMW Compact zijn daarbij opvallend. De auto heeft een zeer herkenbare neus met zijn luchtinlaat in de vorm van twee 'nieren'. De neus loopt fraai af en vooral drie-kwart van achteren gezien straalt de Z3 een nostalgische BMW-traditie uit. De zijdelingse luchtroosters doen denken aan de 507 en de laag over de wielen getrokken voorspatborden roepen zelfs herinneringen op aan de klassieke 328 van zestig jaar geleden. Ook de lichte uitsnede van de deuren is klassiek en recht vaardigt daarmee de naam 'roadster'. De voorruit is echter relatief hoog en de achterkant wat minder interessant om te zien. En met kap op is de Z3 een beetje vreemd 'bolletje'.
De BMW oogt mede door zijn extreem compacte vorm (amper 4 meter lang) lekker speels.
Vlotte prestaties
De Z3 heeft een krachtbron met 16 kleppen en multipoint injectie. De nuchter klinkende vierpitter meet een slordige 1900 cc en levert 140 pk. Daarmee zet de Z3 goede acceleratiecijfers neer en ook de top van 205 km/h mag er zijn, al is dat bij een open auto echter een belang van de tweede orde.
Open tweezitters mogen tot de laatste pure sportwagenconcepten van onze autowereld worden gerekend. Als de wind door je haren waait en je zit diep in de cockpit weggezakt, dan krijg je tenminste nog het gevoel van echt autorijden. Dus is een goede wegligging essentiëel voor de beste beleving van zo'n rijfes tijn. De BMW Z3 stelt in dat opzicht niet teleur. Met zijn achterwielaandrijving is de auto perfect in balans, van licht onderstuur naar neutraal. De besturing gaat met 2,9 omwen telingen behoorlijk direct en is in de middenstand niet overgevoelig. De BMW stuurt daardoor braver dan zijn onderstel aankan. Met een zescilindermotor zullen de rij-eigenschappen pas echt sensationeel uitpakken, maar ook het extra leverbare M Technic-onderstel kan een sportieve Z3 klant een meer uitgesproken wegligging verschaffen. Het standaard ABS, met schijfremmen rondom, kan zijn werk op de BMW trouwens fantas tisch - en ook weer met grote reserves - aan.
Cruciaal voor elke open auto is zijn carrosseriestijfheid. Die bepaalt niet alleen een deel van de wegligging, maar ook het comfort. In dat opzicht scoort de BMW een paar keiharde punten in zijn voordeel. Ondanks de niet zo moderne achterwielophanging biedt de Z3 namelijk een opvallend veer comfort. Zelfs op heel slechte wegen geeft de auto geen krimp.
De Z3 heeft een eenvoudig dashboard dat in grote lijnen uit de Compact lijkt te zijn overgenomen. De BMW is standaard voorzien van lederen bekleding en heeft elektrische stoelverstelling als bonus.
In de Z3 krijg je een zuiver sportwagengevoel. De cockpit is simpel en een beetje krap. Je zit echter goed, sterker: je trekt deze auto aan als een maatpak. Met de versnellingspook goed naast de hand en het stuur op de juiste hoogte. De kap constructie is degelijk en uiterst simpel. Hij laat zich vrijwel in één handbeweging openen. Het afdekzeil moet apart in de koffer worden opgeborgen.
Kortom: die Z3 is een puur sportwagentje met veel potentiëel, ondanks zijn brave rijgedrag.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | Z3 roadster 1.9i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.212 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.895 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.025 mm / 1.692 mm / 1.288 mm |
Wielbasis | 2.446 mm |
Massa leeg | 1.160 kg |
Laadvermogen | 275 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 205/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |