Mercedes-Benz GLE vs. BMW X5 - Vergelijkende Test

Villa's op wielen

39 reacties

Video
AutoWeek 20 2019
AutoWeek 20 2019

Je leest het in AutoWeek 20 2019

De vierde generatie Mercedes-Benz GLE-klasse volgt vlak na de vierde generatie van de BMW X5. De fabrikanten houden elkaar goed in de gaten, wat een vergelijkende test extra interessant maakt.

Zowel Mercedes als BMW had vroeg door dat er in de luxe SUV-markt veel viel te halen. Het was een raar segment, waarin Range Rover een tijd lang het rijk voor zich alleen had. In Amerika bestonden dikke SUV’s en pick-ups natuurlijk al langer, maar de Europese merken hebben zich lang afzijdig gehouden. De G van Mercedes was een hardcore terreinauto die weinig van doen had met de hoge luxeauto’s die nu in het hoogste segment dikke limousines van de verkooplijsten stoten. De eerste Mercedes ML-klasse (korte tijd M-klasse genoemd) debuteerde in 1997, met een voortijdig promotiedebuut in het tweede filmdeel van Jurassic Park.

BMW volgde eind jaren 90 met de X5, die ontstond na de Duitse overname van Rover in 1994. Verschillende aspecten van de BMW stamden van Land Rover, hoewel de auto zich niet specifiek op terreinvaardigheden focuste. Beide modellen werden hoofdzakelijk in Amerika gemaakt, net als de generaties die volgden. Dit had uiteraard veel te maken met de belangrijkste afzetmarkt voor dit soort auto’s. Het succes groeide hard en het afgelopen halfjaar is van beide modellen generatie nummer vier gelanceerd. De Mercedes heeft daarbij een naamwisseling ondergaan: de derde generatie ML werd bij zijn facelift omgedoopt tot GLE. Dit vanwege de nieuwe naamstrategie van Mercedes, waarbij alle SUV’s voortaan de aanduiding GL krijgen, met daarachter de letter die net als bij lagere modellen het formaat aanduidt: GLA, GLC, GLE en GLS, net als bij de A-klasse, C-klasse, enzovoort. Het is even wennen, maar op lange termijn een stuk logischer en overzichtelijker.

MEER DAN DIESEL

Voor deze test hebben we de benzineversies gekozen. Dat dieselversies ondanks alle dieselrellen van de afgelopen jaren nog steeds het belangrijkst zijn in Nederland (en de rest van Europa), blijkt wel uit het feit dat Audi op dit moment in Nederland niet eens benzineversies van zijn Q7 levert. Aan de overkant van de plas is het evengoed nog steeds benzine wat de klok slaat, ook in dit soort grote SUV’s, dus ontwikkelen BMW en Mercedes vrolijk door. De X5 40i heeft de bekende en prettige 3,0liter zes-in-lijn van BMW met in dit geval één turbo. De motor levert een fijne 340 pk.

De GLE 450 heeft eveneens een zescilinder, maar waar dat bij Mercedes zeer lange tijd een V6 was, is dat merk weer begonnen met zes-in-lijnmotoren. Dit heeft alles te maken met Mercedes’ focus op meer eenvoud: je kunt gemakkelijker modulair een vieren een zes-in-lijn bouwen, dan een vier-in-lijn en een V6. Het is eveneens een 3,0-liter en wel met 367 pk. Wel krijg je dankzij een elektromotor tijdelijk een boost van 23 pk. Hierdoor kan Mercedes de motor vaker ontzien, bijvoorbeeld tijdens zeilen, maar hij helpt ook bij het starten. Een klassieke startmotor is niet nodig, het blok begint voor je gevoel gewoon met lopen, geen trilling, geen startmoment: niets. Dit voegt veel verfijning toe aan de loop van de motor en de aandrijflijn in zijn geheel.

De motor is gekoppeld aan een negentraps automaat die soepel en snel werkt. Wel houdt de Mercedes als vanouds de toeren langer laag dan de BMW, die eerder terugen weer opschakelt, maar dit is een keuzeafstelling. Ondanks het hogere piekvermogen is de Benz niet navenant sneller dan de X5, die zo goed als evenveel weegt. Dit geeft ook aan hoe goed de zes-in-lijn van BMW is. In de dagelijkse praktijk maakt de Mercedes-motor door zijn elektrosteun evenwel net iets meer indruk.

GROEISPURT

Beide modellen zijn fors. De X5 en GLE waren al niet klein, maar voor generatie nummer vier kregen beide auto’s er nog flink wat centimeters bij. De GLE is maar liefst 10 centimeter langer dan zijn voorganger, wat een erg forse stap is. Wat meespeelt, is dat de auto voor het eerst als zevenzitter verkrijgbaar is, een eigenschap die steeds meer gaat tellen bij SUV’s, die in elk segment steeds meer de rol van de traditionele MPV overnemen. Dankzij z’n extra lengte heeft de Benz daarvoor nu ook de ruimte in huis. Onze testauto had die rij niet; wat dan overblijft, zijn zeeën van ruimte. De achterbank kan dienst doen als vip-vervoer. Niet alleen door de ruime zit, maar ook door het gevoel van luxe en comfort. Aparte stoelverstelling, stoelverwarming en -koeling: hier houd je het wel even vol. De kofferbak beschikt over niet minder dan 825 liter inhoud en klap je de banken om, dan groeit die ruimte naar 2.055 liter. De inzetbaarheid van de GLE is daarmee bijzonder breed.

De nieuwe BMW X5 op zijn beurt is een gigantische auto om te zien, maar qua ruimte verliest hij van de GLE. Hij groeide in lengte met ruim 3,5 centimeter en werd 6,5 centimeter breder. Achterin beschik je over een nog altijd niet misselijke 645 liter, die met omgeklapte banken groeit tot 1.860 liter. Achterin heb je minder beenruimte dan in de GLE, maar alleen mensen met een lengte ver boven de twee meter zullen deze daadwerkelijk nodig hebben. Gezien het enorme formaat van beide auto’s is het een raar idee dat beide fabrikanten dit jaar allebei een nóg grotere SUV hebben gelanceerd in de vorm van de BMW X7 en de Mercedes GLS. Auto’s waarbij je je moet afvragen of je er in Nederland wel mee uit de voeten kunt, want de X5 en de GLE zijn in veel randstedelijke parkeergarages al doodeng om mee te rijden. Dat komt mede door de grote wielen: bij beide 20 inch, waarbij de banden er bij deze auto’s alsnog uitzien als ballonbanden … Je kunt tot 22 inch gaan en dat zou niet eens overdreven raar staan.

De beleving op de voorstoelen is opvallend anders. In de Mercedes zit je veel hoger ten opzichte van het dashboard dan in de X5, waarin BMW door een lage zit probeert een betere rijderspositie te creëren. Hierdoor voelt de BMW minder groot aan. De aanwezige vierwielsturing verkort virtueel de wielbasis, waardoor je in krappe straten minder het gevoel krijgt dat je een olietanker aan het besturen bent. De GLE voelt op zijn beurt net zo groot als hij eruitziet.

Daarnaast is de Mercedes extreem comfortabel gemaakt. De standaard luchtvering is veel softer afgesteld dan bij bijvoorbeeld de Mercedes GLC, die een stuk Europeser aanvoelt. Nu miste onze demo Active Body Control, dat het onderstel een veel breder bereik geeft. In lange doordraaiers ligt de auto steviger op de weg dan je in eerste instantie verwacht, maar hij nodigt nooit uit tot actief rijden. Het is een zeer comfortabel en rustgevend doch afstandelijk vervoermiddel. De X5 had wel dynamische dempers. Ondanks de sowieso veel veerkrachtiger afstelling van het onderstel is het daardoor in de Comfort-stand nog altijd prima vol te houden. Ondertussen presteert de auto in de Sport-stand verbluffend goed in bochten. Nu stond het demo-model op winterbanden (waarmee hij alsnog opperbest presteert), maar onze duurtest-X5, een diesel, staat inmiddels op zomerrubber en de bochtsnelheden zijn voor dit segment kaakzakkend goed. Een Cayenne voelt nog iets scherper, maar BMW weet qua rijgedrag bijzondere dingen te doen met zijn SUV’s. Op de redactie is iedereen lyrisch over de rijkwaliteiten van de auto. Ondertussen voelt de stoel zacht aan en zijn de materialen erg mooi, net als de afwerking.

Het iDrive-systeem is geperfectioneerd en het scherm is nog een touchscreen ook. Een perfecte combinatie. Het totaalbeeld van de cockpit creëert daarmee gevoelsmatig een winnaar, tot je in de Benz stapt. De Mercedes is overweldigend mooi. Het materiaalgebruik overstijgt met gemak dat van de BMW, vooral als je gaat kijken naar de plekken die niet meteen in het oog springen. Het MBUX-multimediasysteem is zeer uitgebreid en hypermodern. BMW maakt alles door de fijne bediening nog iets toegankelijker, maar de Mercedes biedt veel meer en doet dat op een veel mooiere manier. Het gigantische scherm is nog fraaier en scherper en de touchpadbediening is goed uit gevoerd. De klokken voor je neus kun je van stijl wijzigen (in de BMW ben je veroordeeld tot de gespiegelde tellers) en de middentunnel heeft prachtige knoppen voor de rijstanden en andere opties. De stap ten opzichte van de vorige GLE is opvallend groot; de interieurkwaliteit krijgt nu merkbaar meer prioriteit.

INHAALRACE

Qua veiligheid is de Mercedes als vanouds steengoed, maar je kunt merken dat BMW met een inhaalrace bezig is. De actieve rijhulpsystemen in de X5 doen al niet veel meer onder voor die in de GLE, die merkwaardig genoeg minder prettig aanvoelt met ingeschakelde autopilot dan elke andere Mercedes van de afgelopen twee jaar. Wellicht komt dat door zijn hoge zwaartepunt. Samen nemen ze echter ruim afstand van bijna elke concurrent door hun veelzijdigheid aan techniek en luxe opties.

De BMW was veel rijker uitgerust dan de Mercedes, waardoor hij een flink stuk duurder was. Maar als je zou willen, maak je de GLE net zo duur. Van automatisch parfum en laserlicht tot carbonafwerking, AMGpakketten en allerhande massageopties voor de stoel: net als in de BMW is alles mogelijk, zolang je maar betaalt. Het verbruik liep niet veel uiteen en vonden we nog meevallen voor dit soort grote bulldozers. Het zijn door hun overweldigende luxe en technieken allebei auto’s die zelfs verstokte SUV-haters kunnen verleiden.

Het karakter verschilt evengoed veel. De BMW mikt nog altijd op de betrokken chauffeur, terwijl de GLE nog meer dan de gemiddelde Mercedes voor comfort, rust en luxe gaat. Een keuze maken is daardoor relatief gemakkelijk, afhankelijk van wat je zoekt. Door zijn grotere inzetbaarheid wint in dit geval de Mercedes op punten de test, maar als je voor één van deze twee auto’s in de markt bent, doe je nooit een miskoop. Neem wel een flinke zak geld mee voor de extra opties, want in kale uitvoering doe je beide SUV’s tekort.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De X5 en de GLE zijn ware kathedralen op wielen, vol luxe en technologie. De auto’s ontlopen elkaar weinig en het verschil in karakter is voor de meeste mensen groot genoeg om een keuze te maken. Op punten wint de Benz door zijn ruimte en hoge interieurkwaliteit, al heeft de BMW vanwege zijn rijgedrag voor de meeste redactieleden de persoonlijke voorkeur.

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum