Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW X1

Lekker vierkant

39
BMW X1
BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
4 september 2015 om 13:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 32 2015
AutoWeek 32 2015

Je leest het in AutoWeek 32 2015

De eerste generatie X1 was voor BMW ontegenzeggelijk een succes, maar met zijn opvolger gaat het merk toch duidelijk een andere kant op. En dat blijkt helemaal geen slechte keus.

De auto lijkt zo groot dat we ons in het begin even vergalopperen. Leuk tegen de nieuwe Mercedes GLC, denken we. Maar wacht even, die Mercedes doet zijn ding in het D-segment, waar hij moet aantreden tegen auto's als de BMW X3 en de Audi A5. Deze BMW X1 zit een segment lager, en daar vinden we niet de GLC, maar de Mercedes GLA! En dat wekt toch een beetje verbazing. Gevoelsmatig is die auto een stuk kleiner. Eens kijken: 421 liter bagageruimte voor de GLA, 505 voor de BMW. (De vorige X1 had 420 liter) Dat scheelt toch heel wat. Gaan we naar de achterbank, dat blijkt de X1 ook daar bijzonder ruim. De beenruimte is goed, de hoofdruimte zelfs uitstekend. En dat terwijl zijn voorganger achterin werkelijk dramatisch was. En dan nog een leuk feitje, de nieuwe X1 is kórter dan zijn voorganger. En toch ineens zo'n ruimtewonder! Hoe komt dat? Gedeeltelijk omdat er in de hoogte en de breedte wel heel wat is bijgekomen. De BMW is 2,3 centimeter breder en ruim 5 centimeter hoger dan voorheen. En daarmee is de Duitser alleen al qua uiterlijk veel meer SUV dan voorheen. Maar de extra ruimt komt ook door de nieuwe opzet. Net als de 2-serie Active Tourer (AT) is de nieuwe X1 in basis een voorwielaandrijver. En daarmee verschilt de auto technisch natuurlijk wezenlijk van de vorige X1. De motor ligt tegenwoordig dwars voorin, waardoor de hele cabine een stukje verder naar voren kan. En daarmee wint de auto enorm aan ruimte ten opzichte van de vorige X1.

Op de bok

Het was natuurlijk hoog tijd om de auto te vervangen, de X1 was al een tijdje de oudste BMW op de markt. Daardoor zijn de verschillen des te groter. De cockpit is bijvoorbeeld vele malen mooier dan je van de X1 gewend was. Goede materialen, en perfecte ergonomie. Het is duidelijk een stapje meer dan de 1-serie, maar net weer geen (gefacelifte) 3-serie. Niet onlogisch, want het is letterlijk het dashboard van een 2-serie AT waar je tegenaan kijkt. De ergonomie is als vanouds super. Alles zit waar je het verwacht, de bediening is soepel en de huidige generatie iDrive is een voorbeeld voor letterlijk iedere andere autofabrikant. Wel is de zit fors hoger ten opzichte van de vorige X1. Omdat het dashboard ook nog eens relatief laag is, kijk je veel meer vanuit de hoogte de wereld in. Dat past goed bij een SUV, de vorige X1 had evenwel juist een extreem lage zit voor dit segment, wat vooral het dynamische karakter van de auto ten goede moest komen. Opnieuw een teken dat BMW deze auto echt heel anders in de markt wil zetten.

Hoe rijdt deze BMW X1 nu de krachten in basis naar de vooras gaan? In eerste instantie lijkt dat lastig te testen, want BMW zet tijdens de introductie van het nieuwe model enkel xDrive-modellen in, en die hebben natuurlijk vierwielaandrijving. Maar vergis je niet, de balans blijft die van een voorwielaangedreven auto, je zal alleen zelden last hebben van tractieverlies. Het 4WD-systeem dat BMW op de X1 heeft gezet maakt gebruik van een platenkoppeling die indien nodig vermogen naar de achterwielen stuurt. In basis gaan alle krachten alleen maar naar voren, wat uiteraard efficiënter is. Het knappe aan het systeem is echter dat het niet langer wacht tot er daadwerkelijk tractieverlies optreedt, maar dat het als de voorwielen kúnnen gaan doorslippen het de achterwielen al bijschakelt. Bijvoorbeeld als je je gaspedaal bij lage snelheden vol intrapt. Hierdoor merk je als bestuurder eigenlijk helemaal niets meer van het moment dat de achterwielen worden bijgeschakeld.

Strak en stevig

De rij-eigenschappen zijn zonder meer uitstekend. Waar voorwielaandrijving bij de BMW 2-serie AT echt een duidelijk stempel drukt op het type auto, is het bij een SUV blijkbaar toch minder storend. Pas als je met lekker tempo bochten gaat nemen merk je dat de auto de balans van bijvoorbeeld een X3 mist. Hij lijkt qua rijbalans meer op bijvoorbeeld een Mazda CX-5. Maar is dat in een hoge auto een probleem? De nieuwe BMW blijft lang neutraal, stuurt bijzonder prettig en heeft een prima weglegging. Wel is de auto relatief hard geveerd, maar dat is niet iets waar BMW-rijders van zullen schrikken. Qua motoren is er in eerste instantie de keus tussen twee benzineversies en drie diesels, maar voor het einde van het jaar komen er nog twee instappers bij. Daarbij interessant nieuws: de sDrive18i die dan verschijnt is een driecilinder! Jawel, BMW houdt zich niet in en legt de nieuwe turbomotor ook in hun kleinste SUV, net zoals het blok ook in de net gefacelifte 3-serie komt. Het zijn merkwaardige tijden. Wij rijden met de 235-pk sterke xDrive25i, waarbij zowel het blok als de daaraan gekoppelde achttraps automaat excelleert. Niet heel verrassend, we kennen deze aandrijflijn immers al goed. Interessanter wordt om te zien hoe het met de wat betaalbaardere instapmotoren gaat, daarvoor moeten wachten tot we die een keer in Nederland kunnen rijden.

De 20i is vooralsnog de goedkoopste X1 met 39.900 euro. De 25i kost maar liefst 52.000 euro. De instapdiesel is de vooralsnog handgeschakelde sDrive18d met 150 pk. Ook die heeft een vanafprijs van 39.900 euro. Dit tot vooralsnog is de enige X1 met 20% bijtelling. De 20d met 190 pk kost 51.735 euro 25d met die 231 pk gaat naar 54.500 euro. De auto staat voor het einde van de zomer bij de dealers.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de BMW X1
BMW BMW X1

Uitgelicht aanbod

    BMW X1 SDrive18i Executive Edition *Nieuwstaat*

    BMW X1 SDrive18i Executive Edition *Nieuwstaat*

    • 2019
    • 23.266 km

    € 36.950

    BMW X1 xDrive25e Executive |LED | NAVIGATIE |

    BMW X1 xDrive25e Executive |LED | NAVIGATIE |

    • 2021
    • 12.558 km

    € 45.900

    BMW X1 xDrive20i Sport Vol leer zwart/navi plus/panoramadak/trekhaak/camera/head-up/hifi systeem/VOL!!!!

    BMW X1 xDrive20i Sport Vol leer zwart/navi plus/panoramadak/trekhaak/camera/head-up/hifi systeem/VOL!!!!

    • 2015
    • 71.159 km

    € 27.950

Meer BMW X1 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW X1 [F48]

    116
    • 9 juni 2019

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW X1 specificaties
  • BMW X1 occasions
  • BMW X1 video's
Advies en informatie
  • BMW X1 tests
  • BMW X1 gebruikersreviews
  • BMW X1 index
PREMIUM
BMW X1 2.0D sDrive - Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI 180

BMW X1 2.0D sDrive - Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI 180

De 3008 is voor Peugeot een schot in de roos: de auto verkoopt als een tierelier. Kan de meest...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW X1 xDrive20i (2018)

    BMW X1 xDrive20i (2018)

    2
    • 24 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW X1 sDrive20i (2016)

    BMW X1 sDrive20i (2016)

    3
    • 28 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X1 xDrive25i (2017)

    BMW X1 xDrive25i (2017)

    2
    • 6 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X1 sDrive16d (2019)

    BMW X1 sDrive16d (2019)

    10
    • 21 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X1 sDrive18d Corporate Lease Edition (2018)

    BMW X1 sDrive18d Corporate Lease Edition...

    1
    • 31 juli 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X1 sDrive18i (2018)

    BMW X1 sDrive18i (2018)

    3
    • 30 mei 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X1 sDrive18i (2017)

    BMW X1 sDrive18i (2017)

    2
    • 25 mei 2021
meer reviews
BMW X1 vs Peugeot 3008 - Dubbeltest

BMW X1 vs Peugeot 3008 - Dubbeltest

76

Peugeot heeft met zijn nieuwe 3008 een succesnummer in handen. Maar kan de SUV in dikke GT-trim...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X1 - Back to Basics

    Nieuwe BMW X1 - Back to Basics

    72
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs elektrische BMW iX1 bekend

    Prijs elektrische BMW iX1 bekend

    56
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen nieuwe BMW X1: vanaf net geen €52.000

    Prijzen nieuwe BMW X1: vanaf net geen €52.000

    66
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe BMW X1, ook als elektrische iX1

    Dit is de nieuwe BMW X1, ook als elektrische...

    89
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Gelekt: BMW X1 en iX1

    Gelekt: BMW X1 en iX1

    51
    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer actieradius

    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer...

    39
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X1 wordt binnenkort gepresenteerd

    Nieuwe BMW X1 wordt binnenkort gepresenteerd

    23
    • 29 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    14
    • 12 augustus 2022
  • BMW M3 - Op de Rollenbank

    BMW M3 - Op de Rollenbank

    30
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went wel'

    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went...

    260
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    246
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af met twee modellen

    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af...

    39
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW i4 eDrive35 ook naar Nederland

    BMW i4 eDrive35 ook naar Nederland

    83
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW i4 eDrive35 is nieuwe instapversie

    Elektrische BMW i4 eDrive35 is nieuwe instapversie

    148
    • 2 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden