BMW M850i xDrive - Test
Gepolijste diamant
Met de nieuwe 8-serie zet BMW een Gran Turismo van formaat neer. Is dat alleen letterlijk of hebben ze dat in München ook figuurlijk voor elkaar gekregen?
Na twee generaties 6-serie heeft de marketing afdeling van BMW besloten om de grote GT’s voortaan als 8-serie te labelen. Je kunt dat zien als een directe verwijzing naar de dikke coupé van eind vorige eeuw; het is echter ook onderdeel van een kleine herstructurering in BMW’s woud aan typeaanduidingen. De nieuwe 8 is namelijk niet fysiek groter dan de 6, maar door hem 8-serie te noemen, laat BMW zien dat het om een serieuze topper gaat. Hij neemt een andere plek in het gamma in dan de nieuwe, naar een crossover neigende 6-serie Gran Turismo, die in een eerdere incarnatie 5 GT heette. De nieuwe 8-serie is ook absoluut geen coupéuitvoering van de 7-serie, zoals de Mercedes-Benz S Coupé dat is van de S-klasse of de Lexus LC van de LS.
De 8-serie is veel meer een sportieve GT dan een luxe sloep. Wat overigens niet wegneemt dat er onderhuids de nodige overeenkomsten te vinden zijn met de 7-serie, al komt dat voornamelijk doordat de 8-serie is gebaseerd op BMW’s modulaire CLAR-platform-bouw systeem. CLAR staat voor Cluster Architectuur en wordt sinds 2015 gebruikt voor alle nieuwe modellen met de motor in lengterichting, van de 7-serie tot de laatste 3-serie en van de X5 tot de Z4.
UITGERIJPT BEDIENINGSCONCEPT
Hoewel hij bijna vijf meter lang is en ondanks de aankondiging van een vierdeursversie, is de M850i een echte tweedeurs 2+2. De zit is laag en direct valt op dat de hoofdruimte niet van het niveau is dat we gewend zijn van reguliere BMW’s; de lage daklijn vraagt offers. De achterbank biedt weinig ruimte en is met zijn Isofix-aansluitingen vooral geschikt voor kinderzitjes of hoogstens wat hand bagage. De kofferbak is kleiner dan bij de vorige generatie, maar evengoed zijn we onder de indruk van de forse diepte. Tussen de tildrempel en neerklapbare achterbankleuning bevindt zich een afstand van maar liefst 1,10 meter. Genoeg om er met twee golf tassen op uit te kunnen.
Het interieur is perfect afgewerkt en de gebruikte materialen sluiten daar netjes op aan. Alleen neemt de algehele uitstraling van het interieur amper afstand van hetgeen we kennen uit de simpelere modellen van het merk. De qua prijs goed vergelijkbare Mercedes S-klasse Coupé laat op dit aspect een beduidend majestueuzere en verfijndere indruk achter. Voor een auto die met de nodige opties al snel richting een prijs van twee ton gaat, mag je iets meer onderscheid verwachten. Een voordeel van de doorgevoerde standaardisering in het interieur is wel dat het bedieningsconcept mooi is uitgerijpt en weinig gewenning vraagt.
Toch zijn we niet van alles onder de indruk. Zo blinkt het instrumentarium, standaard een beeldscherm, niet uit in overzichtelijkheid. We vragen ons af hoe serieus je jezelf neemt met g-krachtmeters; dat is meer iets voor opgevoerde B-segmentertjes. Gelukkig is er het head-up display, waarmee je de informatiestroom tot een minimum kunt beperken. Een stap vooruit is dat de bediening van het multimediasysteem met gebaren het gadgetniveau lijkt te zijn ontstegen; het werkt prima.
ALS OP RAILS
Laat je niet afleiden door het interieur, de grote kracht van deze auto schuilt in de techniek. Met vierwielaandrijving, vierwielbesturing, een actief onderstel, launch control, een sperdifferentieel en een V8 zet BMW een uiterst potente granturismo neer met een karrevracht aan grip. De M850i is fors en zeker geen lichtgewicht. Toch voel je daar weinig van, althans op tempo. Natuurlijk, bij inparkeren en manoeuvrerend door binnensteden merk je dat je met een grote auto op pad bent die niet in alle richtingen de meest overzichtelijke is. Daar veranderen de tegensturende achterwielen niets aan.
Heb je eenmaal het stadsgewoel achter je gelaten, dan wordt snel duidelijk dat BMW al z’n kennis en kunde heeft aangewend om deze auto lichtvoetig te laten overkomen. Uiterst stabiel gaat de auto over het asfalt; op de openbare weg liggen de grenzen heel erg ver weg. De grip van de Bridgestone Potenza’s geeft veel vertrouwen; ondanks hun breedte ook op een nat wegdek. Van nervositeit is in de verste verte geen sprake, niet in de laatste plaats dankzij de achterwielen die op tempo dezelfde kant uit sturen als de voorwielen.
We kennen de 4,4-liter twinturbo-V8, een beul van een machine met een machtig geluid, uit de M550i en M5. In de M850i is hij goed voor 530 pk en 750 Nm, en dat laatste al bij 1.800 tpm. Vol levenslust laat hij van zich horen. En die levenslust legt hij ook aan de dag wanneer we het gaspedaal intrappen; hij is altijd direct bij de les.
De samenwerking tussen de V8 en de achttraps automaat is er één van de betere soort. Schakelen gaat zonder aarzeling: nagenoeg naadloos en altijd op het juiste moment. Met ingeschakelde launch control schieten we binnen vier seconden van nul naar honderd; een flinke krachtsexplosie die dankzij de vierwielaandrijving toch uiterst gecontroleerd verloopt. Overigens vraagt deze exercitie wel het nodige van de techniek: het instructieboekje schrijft voor dat we de automaat na de sprint minimaal vijf minuten moeten laten afkoelen.
Het gaat eigenlijk ook voorbij aan de opzet van deze auto. De M850i is weliswaar scherper dan de al eerder genoemde LC of S-klasse Coupé, maar zeker geen afgetrainde atleet, zoals de M8, die later dit jaar zal verschijnen (zie ook pagina 57, waar we alvast kennismaken met die brute topper). Pas wanneer je hem serieus de sporen geeft, toont de M850i een scherp randje, maar dan ben je de auto flink aan het tergen. Tot die tijd is het een goedmoedige gran turismo, waarmee je – mede dankzij de vierwielaandrijving – bochten kunt ronden alsof hij op rails loopt, en waarin genoeg comfort zit.
KUNST OF KITSCH
Hoewel het interieur in eerste instantie niet de weldaad uitstraalt van bijvoorbeeld een Mercedes-Benz S-klasse Coupé, ontbreekt er weinig in de BMW 8-serie. Stoelverwarming, sfeerverlichting, een met leer bekleed stuurwiel, in alle richtingen te verstellen stoelen, het is allemaal standaard aanwezig. De lange optielijst geeft daarbovenop nog ruim de gelegenheid om de auto helemaal naar eigen smaak en inzicht aan te kleden. Niet alleen optisch, maar ook functioneel; wat te denken van stoelkoeling, een tv-functie in het multimediasysteem, interieur voorverwarming via de autosleutel, een nachtkijker of portieren met een soft-close-voorziening?
Je kunt het net zo gek maken als je zelf wilt. De auto in deze test is bijvoorbeeld voorzien van kristal elementen op de versnellingshendel, de iDrive-controller, de start-stopknop en de volumeknop; gewoon omdat het anders dan anders is. Maar bij een sportieve auto als deze wordt zoiets al snel kitsch. Daarnaast zit er armsteunverwarming op, een weldaad op winterse dagen. Verder heeft de auto het optionele M Carbon-dak en het adaptieve M Onderstel Professional (hadden de marketeers ook een versie voor amateurs bedacht?) met actieve stabilisatoren. Er is qua uitrusting overigens een onderscheid met de dieselversie, die het moet stellen zonder M Sportdifferentieel, M Sport-uitlaatsysteem, M Sport-remsys teem en M Technology-pakket, terwijl dat bij de benzineversie standaard is.
Als het om veiligheid gaat, maken ze bij BMW geen verschil tussen de benzineen dieselversies. De 8-serie is op dat vlak zowel actief als passief helemaal bij de tijd. Extra veiligheidsvoorzieningen zijn we dan ook niet tegengekomen in de prijslijst, of je zou de nachtkijker en de eerste stappen richting autonoom rijden in de vorm van een bestuurdersassistentie pakket als zodanig moeten beschouwen.
De biturbo-V8 is bepaald niet vies van een slokje benzine, wat resulteert in een CO2uitstoot van 224 g/km. Dat heeft direct invloed op de hoogte van het bpm-bedrag: € 40.533. Daarmee wordt de adviesprijs opgestuwd tot € 171.650. Best stevig, zeker als daar nog wat leuke extra’s bij komen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Als je op zoek bent naar ruimte en bescheiden gebruikskosten, is de M850i absoluut niet je auto. Daar is hij ook niet voor bedacht. BMW weet met deze auto echter precies dat te bieden wat je bij een fullsize-granturismo mag verwachten: een uiterst potente aandrijflijn en een onderstel dat dat geweld heel goed kan kanaliseren zonder dat de auto ook maar één moment oncomfortabel wordt. In alle opzichten laat BMW merken dat het hier om een auto van topniveau gaat. Wie dat nog niet genoeg is (al kunnen we ons dat nauwelijks voorstellen), moet geduld hebben tot later dit jaar, als de M8 zijn opwachting maakt.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M850i xDrive Coupé |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 178.580 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.395 cc |
Maximaal vermogen | 390 kW / 530 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 750 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.851 mm / 1.902 mm / 1.346 mm |
Wielbasis | 2.822 mm |
Massa leeg | 1.905 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 245/35R20Prijzen |
Banden achter | 275/30R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Brandstofverbruik | 10,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 246 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW Skytop in productievorm: zoek de 12 verschillen
In deze Nissan Micra met V6 zit een vleugje nieuwe Micra
De Tomaso P72: analoog statement na zes jaar werkelijkheid
Dubai helpt en beboet toeristen per elektrische Lotus Emeya
‘Porsche in de problemen door te ambitieuze elektrificatiedoelen’
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.