BMW 8-serie Gran Coupé - Eerste rijtest

Sportwagen XXL

BMW 8-serie Gran Coupe
AutoWeek 43 2019
AutoWeek 43 2019

Je leest het in AutoWeek 43 2019

De BMW 8-serie verenigt volgens zijn makers luxe, sportiviteit en praktisch gebruiksgemak. Tijdens de testrit komt echter nog een andere kwaliteit bovendrijven.

Je kunt erover twisten of een lange en zware auto als deze BMW pure sportiviteit kan bieden, maar laten we één ding alvast verklappen: voor een lobbes van 5,08 meter doet de 8-serie Gran Coupé verrassend lichtvoetig aan. Maar toch, een klassieke sportwagen is dit natuurlijk niet.

Laten we eerst de carrosserie eens onder de loep nemen. De portieren, het dak, de motorkap en andere onderdelen zijn van aluminium en het instrumentarium is van magnesium, terwijl de middenconsole is vervaardigd van met koolstofvezel versterkte kunststof. De achterklep is zelfs geheel van kunststof gemaakt. In totaal is de Gran Coupé weliswaar 70 kilo zwaarder dan de coupé, maar de 840i-uitvoering blijft desondanks duidelijk onder de twee ton-grens (1.875 kg). En dat is gezien zijn formaat een knap staaltje werk.

In het Gran Coupé-gamma heeft de 840i een plek onder de 840d en 850i, die allebei standaard vierwielaandrijving hebben. Het gaat te ver om de 840i daarom een basismodel te noemen; ook al heeft hij een naar verhouding bescheiden zescilinder lijnmotor met 340 pk en uitsluitend aangedreven achterwielen, er hangt toch een prijskaartje aan van € 111.908. Mercedes-Benz vraagt een vergelijkbaar bedrag voor zijn vierdeurs AMG GT 43. Je krijgt bij het instappen nimmer het gevoel in een uitgeklede versie plaats te nemen.

Ben je langer dan 1,80 meter, dan moet je wel je hoofd intrekken als je op de achterbank plaats neemt. De beenruimte kan er daarentegen prima mee door. De grote voorstoelen met stevige kussens kunnen uitstekend op persoonlijke voorkeuren worden afgestemd.

GEEN SOFTE CRUISER

Als we een blik op het dashboard werpen, zien we weinig verrassends: het is identiek aan dat van andere 8-serie modellen. Het dak is fraai met alcantara bekleed en de middenconsole, die zonder onderbreking doorloopt tot de achterbank, is rijkelijk voorzien van aluminium. Deze auto is een 4+1-zitter, waarbij de middelste persoon achterin altijd de benen ver naar buiten moet duwen. En hoewel er achterportieren zijn toegevoegd, voelt de 8-serie Gran Coupé voor de bestuurder heel vertrouwd aan.

Daaraan draagt de motor ook bij. De romige zescilinder en de bijzonder alerte achttraps automaat werken perfect samen, zoals je dat van BMW verwacht. Deze auto maakt een sympathieke indruk, omdat het motorgeluid niet overdreven aanwezig is en het onderstel geen al te straffe afstelling heeft. Akkoord, het informeert je goed over de wegtoestand, maar oneffenheden worden op een acceptabele wijze verwerkt.

Het is dus geen softe cruiser, want lange ritten zijn geen enkel probleem aan boord van deze 8-serie. Wel is het zonde dat de be sturing rond de middenstand wat vaag is. Wanneer weten de BMW-ingenieurs dit minpunt eindelijk eens te verhelpen?

Wanneer je het gaspedaal dieper intrapt, blijkt de Gran Coupé genoeg dynamiek te bieden. Zo is de besturing lekker direct, de vermogens afgifte indrukwekkend rap en kun je het onderstel met een druk op de knop aanscherpen. En ook al moet je eigenlijk de opties integrale actieve be sturing (€ 2.082) en het adaptieve Monderstel (€ 2.829) aankruisen om deze auto echt tot zijn recht te laten komen, zoveel spor tiviteit hadden we gezien het formaat van deze auto niet direct verwacht.

We kunnen daarom rustig stellen dat de transformatie naar vier portieren geslaagd is. Zelfs als Gran Coupé voelt de 8-serie aan als een 8-serie. Verrassend: ook in dit segment kan minder dus meer zijn. We hebben de V8 althans niet gemist.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Lichtvoetiger dan verwacht
  • +Goede prestaties
  • -Bescheiden hoofdruimte achterin
  • -Besturing wat onnauwkeurig rond de middenstand

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum