BMW 640i Gran Coupé (2012)
Stijl en klasse
Waar de huidige 6-serie coupé al een stuk bescheidener oogt dan de vorige, is de Gran Coupé op zijn beurt nog een tikje braver. Dat is nog een lange weg naar saai, want dat is de Grand Coupé absoluut niet. Hij heeft een fantastisch mooie lijn. De achterkant is iets behoudender dan de voorkant, maar evengoed is het een prachtige auto. Het zwart doet hem niet zoveel recht omdat een aantal lijnen wat wegvallen, maar het is nogal een verschijning. Het logge van de 'echte' coupé is ook wat verdwenen; ondanks zijn grootte oogt de vierdeurs dynamisch. Los daarvan heeft hij mooie details, zoals de typeaanduiding in de C-stijl, die zowel met deur open als dicht zichtbaar is.
Mede door de kleurencombinatie in ons testmodel ziet het interieur er licht en opgeruimd uit. iDrive zorgt ervoor dat het geen knoppenovervloed is. Het oogt modern en dynamisch, meer nog dan in bijvoorbeeld een BMW 7-serie. Dan kun je je afvragen of dit eigenlijk niet het nieuwe topmodel van BMW is. Enkel een twaalfcilinder ontbreekt.
Hoe vergaat het de passagiers in de BMW? Het grootste voordeel is dat deze auto een vierzitter is. Dus geen achterbank, maar losse stoelen. Of toch niet? Kijk nou, nóg een setje gordels in de BMW! Inderdaad, officieel kan een vijfde persoon in het midden plaatsnemen. Een onzinnig idee, zo blijkt als we dat proberen. Door de losse stoelen zit je met vier man wel aardig, al bieden ze zeker niet de ruimte van een limousine.
Verwarring
De naam 640i kan verwarring wekken. Geen 4,0-liter V8, maar een 3,0-liter benzineblok. Het betreft de zes-in-lijnmotor met twinscroll-turbo en variabele kleptiming. Verwarrend genoeg heeft hij precies dezelfde inhoud als de oude twinturbo zes-in-lijn; het vermogen is evenwel toegenomen. In dit geval dus met maar één turbo. Door de twinscrolltechniek heb je op elk moment kracht ter beschikking. Het samenspel met de achttrapsautomaat van ZF is bovendien uitstekend. Deze schakelt zeer vlot op en terug al naar gelang je snelheid wilt of juist rust. De schakelsnelheid van de bak doet bovendien nauwelijks onder voor bakken met dubbele koppeling.
BMW heeft het onderstel aangepast. Zo is de demping op de achteras zachter gemaakt voor meer comfort. Daarnaast is onze BMW voorzien van Active Integral Steering én een M-sport-pakket met 20-inchwielen. De combinatie van dit alles is een beetje rommelig. De 640i rolt erg over zijn lengteas voor een BMW en duikt nogal bij het insturen. De besturing zelf geeft genoeg feedback. Ga je pushen, dan blijkt de scherpte wel weer duidelijk aanwezig. Via Adaptive Drive heb je allerlei standen voor onderstel, besturing en gasrepons, maar de overgang is niet zo groot. Je merkt vooral dat de bak in een lagere versnelling blijft hangen. In Comfort merken we te veel dat de achteras zachter gedempt is; de auto wil nog weleens een stap opzij zetten. De auto verrast vooral omdat hij zoveel comfortabeler is dan we hadden verwacht. Toch zit er nog iets te veel beweging in de koets.
Al met al is de Gran Coupé een mooi alternatief voor 7-serierijders die dan wel een dynamische luxe BMW willen, maar al die nooit gebruikte achterbankruimte liever inruilen voor stijl en klasse.
Oordeel
De 640i Grand Turismo biedt een fijne mix van comfort, scherpte en uitstraling. Het onderstel laat iets te veel beweging van de koets toe.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 640i Gran Coupé |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 95.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.979 cc |
Maximaal vermogen | 235 kW / 320 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 450 Nm bij 1.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.007 mm / 1.894 mm / 1.392 mm |
Wielbasis | 2.968 mm |
Massa leeg | 1.725 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s (fabrieksopgave: 5,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,0s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW 640i Sportstoelen | Achteruitrijcamera | NL Auto 640
- 2013
- 177.170 km

BMW 640d High Executive GC 313PK+ Aut8 Xenon/HuD/Leder/Navi/360Camera/Soft/B&O
- 2013
- 180.788 km

BMW M6 MATT/FULL/CARBON DAK/LED/B&O/LEER+S.VERWARMING+MEMORY/20" LMV/CAM/CRUISE/ECC/12 MND GARANTIE!
- 2013
- 103.046 km
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.