BMW 6-serie Gran Coupé

Een zesje waarmee je thuis kunt komen

BMW 6-serie Gran Coupé
BMW 6-serie Gran CoupéBMW 6-serie Gran CoupéBMW 6-serie Gran CoupéBMW 6-serie Gran CoupéBMW 6-serie Gran CoupéBMW 6-serie Gran Coupé
AutoWeek 20 2012
AutoWeek 20 2012

Je leest het in AutoWeek 20 2012

Een mager zesje betekende vroeger met lood in de schoenen naar huis. En een dik zesje was ook geen feest. Het zesje waar we nu mee komen aanzetten, is een heel ander verhaal.

Waar blijft BMW nou, zal menigeen gedacht hebben bij het verschijnen van de Audi A5 en A7 Sportback. Het succes van de Mercedes-Benz CLS werd door menig merk graag meegepikt en zelfs Volkswagen zet heel wat CC's weg. Nou, hier blijft BMW dus. En als ze 't doen, doen ze het meteen ook goed. Dat ondergetekende bij de aanblik van de 6-serie Gran Coupé besloot dat hij in heel lange tijd niet meer zo'n mooie debutant heeft gezien, zal je waarschijnlijk worst zijn. Maar lees de reacties op onze website onder de preview van deze rij-impressie en je begrijpt dat wie die subjectieve stelling in dit geval vol vertrouwen durven neer te pennen. Het is een lel van een auto; vijf hele meters in de lengte. Onder de gordel is deze auto dan ook grotendeels gelijk aan de 7-serie. Want al zit hij naamtechnisch in de 6-reeks, hij is maar liefst elf centimeter langer dan de 6 coupe en cabriolet. En datzelfde geldt voor de wielbasis. En ondanks dat alles oogt de Gran Coupé allesbehalve log. Integendeel, het is een opvallend ranke koets om te zien, veel meer dan de Zes. Dat komt met name door de lage, vloeiende raampartij. Daar is een slim foefje mee uitgehaald. Het laatste stuk raam is eigenlijk geen raam, maar het suggereert meer lengte. Imponerend is de Gran Coupé vooral ook van de achterkant. Hij is heel breed, maar vanaf de taille omhoog loopt het snel smal weg. Ook dat geeft hem bijna het aanzicht van een sportwagen, met als keerzijde dat het zicht naar achteren erg magertjes is. Graag gedaan, kniesoren.

Hoofdruimte

Het dashboard is vrijwel identiek aan dat van de andere zesjes. Hoewel je in onze testauto een heel andere indruk krijgt. Hij is onderhanden genomen door BMW Individual en die doen niet aan maaiveldpolitiek. De combinatie bruin en wit leer met wit hoogglans is op z'n zachtst gezegd gewaagd. Maar rij je er twee dagen mee rond, gaat het wennen en begin je er zelfs van te houden. Verrassend goed is de zitpositie, die is echt heel laag, sportwagen waardig. En daarom heb je ondanks de lage daklijn hoofdruimte zat. En datzelfde geldt ook achterin; een truc die Porsche ook zo succesvol toepaste in de Panamera. De hoofdruimte achterin de Gran Coupé is echt beduidend beter dan in de meeste andere vierdeurs coupé's. De configuratie is 4+1, dat wil zeggen dat je achter in principe twee zitplaatsen hebt, maar er eventueel een vijfde persoon bij kan. De gordel is aanwezig, maar er zit een dikke middenconsole dus voor goedchristelijke dames met minirokjes is in het midden zitten geen goed idee.

Fel

We rijden dag één met de 640i. De toch wat zwaar en log aanvoelende tweedeurs in gedachten valt de vierdeurs erg mee. Niet dat hij lichter is, maar wellicht omdat je bewust met een vierdeurs limousine onderweg bent, stoort de aanwezigheid van dat gewicht minder. Of niet eigenlijk. Hoe dan ook knap werk, van onze landgenoot Jos van As, die bij BMW verantwoordelijk is voor de afstelling van de chassis. We spreken Jos 's avonds na het diner hier nog even over: "We hebben de vering vooral in de geest van de 6 Coupe gelaten, maar de demping is wat meer richting de 7-serie. In de Gran Coupé zullen vaker mensen achterin zitten en die moeten zich natuurlijk wel prettig blijven voelen als de chauffeur zich even laat gaan." Zet je de auto in Comfort Plus, dan is hij behoorlijk zacht. Genoeg om het op de vaak erg slechte wegen op Sicilië toch prettig te houden. Zet je de boel in Sport of Sport Plus, dan wordt het flink hard. De achterwielen sturen bij lage snelheden tegen en bij hogere snelheden mee, wat betere wendbaarheid en stabiliteit oplevert. De besturing is lekker communicatief, hoewel ook de Gran Coupé meegaat in de trend die we bij de nieuwe 5-serie al waarnamen, dat het scherpe randje van BMW wat afneemt en dat de auto's wat meer richting het klinische verschuiven. De zes-in-lijn met dubbele twinscroll turbo pakt al helemaal onderin fel op en sleurt heerlijk door het toerengebied heen. De erg vloeiend werkende achttraps automaat draagt aan dat feest bij. In felle bochten neigt de neus soms wat richting onderstuur, maar dan moet je het wel bont maken.

De tweede dag pakken we de diesel, de 640d. Eveneens een zes-in-lijn met twee turbo's. Opvallend is hoe weinig verschil er eigenlijk nog maar is met de benzinemotor. De diesel klinkt goed en pakt heerlijk fel op. Goed, de krachten zijn anders over het toerenbereik verdeeld, maar aangezien de auto voor je schakelt, heb je daar ook weinig meer mee te maken. Op het kleine stukje snelweg dat Sicilië kent rijden we 120 km/h en dan draait de motor in zijn acht maar 1.800 toeren. Beide motoren hebben overigens een stop/startsysteem. De (voorlopig) derde motorisering is de V8 met 450 pk, maar die was tijdens de introductie nog niet beschikbaar. BMW zegt dat die onder de tweehonderd gram gaat uitstoten en dat zou een hele prestatie zijn voor zo'n auto.

De 6-serie Gran Coupé komt op 2 juli naar ons land en is er vanaf € 94.900. Standaard heeft hij onder meer elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, leren bekleding, instelbare demping, automaat, gescheiden klimaatregeling, een B&O hifisysteem en xenon met led-dagrijverlichting. De V8 wordt ook leverbaar met xDrive vierwielaandrijving en dan kost hij € 116.700.

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.