BMW 520dA (2017) Touring vs. Volvo V90 D4 (2017) - Occasion Test

Lekkere dikke diesels

Volvo V90 vs. BMW 5-serie
AutoWeek 1 2022
AutoWeek 1 2022

Je leest het in AutoWeek 1 2022

Terwijl de krant kopt met ‘Vraag naar dieseloccasions was nog nooit zo laag’, rijden wij twee riante stationcars met krachtige zelfontbrander de showroom uit. Want de vraag mag dan gering zijn, de behoefte is er nog altijd en er spreekt genoeg in het voordeel van zo’n heerlijke Volvo of BMW.

Vadertje Staat pakt de auto met dieselmotor genadeloos hard aan. Dat begint al met het torenhoge tarief voor de motorrijtuigenbelasting; in het geval van de testauto’s betaal je zomaar € 2.000 per jaar mee aan de renovatie van het Binnenhof. Alleen dat is al reden voor een particulier om niet in een diesel te stappen. Ook de zakelijke markt heeft deze brandstofsoort grotendeels de rug toegekeerd ten gunste van de volledig elektrische auto. Voorbij zijn de tijden dat je als leaserijder op een volle tank naar het Gardameer kon blazen met een boottrailer of caravan aan de trekhaak van je TDI, want je moet van de baas in een EV.

Helemaal terecht is die afkeer van de moderne diesel niet en in het tijdperk van transitie naar elektrisch rijden is het een goed middel om de uitstoot van broeikasgassen te reduceren. Want een dieselmotor verstookt minder brandstof en stoot daarmee minder kooldioxide uit. Euro6-diesels als deze scoren ook fraaie cijfers als het gaat om de uitstoot van stikstofoxide (NOx), fijnstof en roetpartikels. Van dat laatste is al helemaal geen sprake. Wat je ziet, is dat met je een relatief kleine motor veel koppel en veel vermogen hebt. Kijk maar naar de viercilinders van de testauto’s: goed voor 190 pk en 400 Nm koppel. Meer dan voldoende en ze maken een grotere motor feitelijk tot een overbodige luxe, ook al is een zescilinder niet te versmaden in een 5-serie. Ook het karakteristieke geluid van de Volvo-vijfpitter klinkt nog steeds na in ons geheugen.

De 520d die we rijden mag dan van 2017 zijn, in datzelfde jaar werd zijn opvolger gepresenteerd, terwijl de sedan van die lichting al in 2016 op de markt kwam. Dat is kort nadat de eerste beelden van de Volvo S90 opdoken, eind 2015. We hebben hier te maken met de zesde generatie van de Vijf, de F10 (Touring: F11), die in 2010 debuteerde. Wil je graag een betaalbare zescilinder, dan kun je kiezen voor de 523i en de tot 2013 geleverde 530i, beide hebben een drielitermotor zonder turbo. Met 270 Nm heeft de 520i trouwens even veel koppel als de 523i, dankzij de turbo. De 520i en 528i hebben een vierpitter. Er is ook een hybride 5-serie, met een zes in lijn! Het voert te ver om hier alle motorvarianten op te noemen, maar neem van ons aan dat de keuze enorm is. Kies je voor een automaat, dan is dat de bekende achttraps, en vierwielaandrijving was ook een optie. Een beetje vreemde eend in de bijt is de 5-serie GT, die staat namelijk op het platform van de 7-serie en verkocht onverwacht goed. Hij is bijna tien centimeter langer dan de 5 Touring. Al in 2013 kreeg de F10 een facelift en vanaf toen voldeden alle motoren aan de EU6-norm. Xenon koplampen zijn standaard, led vanaf dan een optie. En net als vroeger staat er weer een 518 aan de basis, in dit geval met een d achter zijn naam. De motor is een geknepen variant van de tweeliter uit de 520d en 525d. Inderdaad, ook die laatste is geen zescilinder meer.

EVOLUTIE

De BMW mag dan al elf jaar meelopen, sterk verouderd oogt hij niet en het huidige model is dan ook een soort evolutie van zijn voorganger. Zoals het een uitloop­model betaamt, zakt hij bijna door zijn hoeven van de opties. De combinatie van de blauwe lak en het cognac-kleurige leer is heel chic. De zitpositie is subliem, dankzij de bekende Comfort-stoelen. Zelfs het bovenste deel van de rugleuning is apart verstelbaar. Het instrumentarium is een geprojecteerde weergave van analoge klokken en is te configureren. Met een knop op de middenconsole kun je voor diverse rijmodi kiezen, van eco, via comfort naar sportief.

Laten we maar met de deur in huis vallen: rijden is volop genieten. De combinatie van de achttraps transmissie en de stille, sterke dieselmotor zorgt voor puike prestaties. Hij kiest altijd het juiste verzet, schakelt vlot terug en weer op en eenmaal op tempo is het motortoerental verrukkelijk laag. Maar er is meer nodig voor rijplezier dan louter veel koppel en voor het betere stuurwerk zijn we hier aan het juiste adres. Dat is toch wel een onderdeel waarop BMW patent lijkt te hebben. Dat gevoel van totale controle, het elke keer weer met precisie en overtuiging een bocht ronden en dat weten te combineren met goed comfort. Het is niet per se een sportieve auto zoals sommigen denken, integendeel, de mix van dynamisch rijgedrag en het absorberen van oneffenheden is in de Vijf erg goed. Een auto die de liefhebber in het hart raakt, dat is zeker. Totdat je een keer achterin moet zitten. Voor een auto in deze klasse is de beenruimte magertjes.

GEEN DIESEL MEER BIJ VOLVO

Zeg je Volvo, dan zeg je stationwagon. Of Estate, zo je wilt. Het merk is er groot mee geworden. Voor de trouwe V70-rijder kwam in 2016 de V90, hoewel qua prijs en maatvoering de in 2018 gepresenteerde V60 een betere optie is. Voor wat betreft motorisatie maakt Volvo het je niet zo heel erg lastig, het is namelijk altijd een tweeliter viercilinder, eventueel in combinatie met een plugin hybridesysteem. De diesel is er in drie smaken: D3, D4 en D5, met respectievelijk 150, 190 en 239 pk en het is meteen de enige versie die met een handbak leverbaar is (behalve de sterkste diesel). Nu we toch weer bij dit thema zijn beland: Volvo heeft de goede oude diesel volledig verbannen en zet volledig in op elektrificatie. Wil je een wat ruigere, stoere V90, dan is er de opgehoogde Cross Country.

En dan stap je in de Volvo, wat meteen een sprong naar een ander decennium is. Het grote, staande scherm middenin trekt de meeste aandacht en het geheel oogt fraai en doordacht. Zeg je Volvo, dan zegt je topklasse zetels; de V90 vormt daarop geen uitzondering. Hiermee rijd je zonder een centje pijn in één ruk naar Göteborg. Veel functies zitten verstopt in een menu van het infotainmentsysteem, toch vind je al snel je weg in de tabbladen. Hij is tot de tanden gewapend met veiligheidsen assistentiesystemen, op dat vlak toont hij eveneens zijn voorsprong ten opzichte van de BMW.

De technische specs zijn identiek: 190 pk, 400 Nm, 8-traps automaat. Toch moet de Zweed op dat vlak zijn meerdere erkennen in de 520d. De D4 laat zich wat nadrukkelijker horen tijdens het accelereren en de automaat doet vaak net niet wat jij wilt en twijfelt nogal eens. Hier missen we de verfijning die de aandrijflijn van de BMW typeert. Al dat koppel moet naar de voorwielen, dat is soms voelbaar. Eenmaal op de snelweg bevind je je in een oase van rust en weldaad, dat dan weer wel. Op bochtige trajecten voelt hij wat logger aan, maar de voorwielen luisteren goed naar de stuurbewegingen en het veercomfort is een tandje beter dan in de 5-serie. Kortom, een fantastische kilometervreter. Als het moet met vijf man aan boord, want de ruimte op de achterbank is royaal. Toch is het laadruim niet groter dan dat van de Vijf (en zelfs kleiner dan van de laatste V70), dat valt een beetje tegen.

De BMW kostte nieuwe bijna zeventig mille, de Volvo iets meer dan zestig. Dat zijn flinke bedragen en daarvoor mag je heel wat verwennerij verwachten. Het ontbreekt je in beide gevallen aan niets, tenzij je liefhebber bent van een panoramadak; dat hebben ze namelijk niet. We noemden de armada aan assistentiesystemen van de Volvo al, maar ook de Fünfer heeft rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol en neemt daarmee wat van de rijtaken over.

DEELS AUTONOOM

Maar de Volvo gaat een stapje verder met autonoom rijden door alle systemen samen te laten werken. Met het systeem ingeschakeld blijft de V90 keurig in het midden van zijn rijstrook en volgt voorgangers op vei­lige afstand. In theorie kunnen de handen van het stuur, maar dat is wettelijk niet toegestaan, waardoor je na een paar seconden beleefd doch dringend wordt verzocht om de regie weer over te nemen. Althans, door de lichte tegendruk die je onbewust geeft, weet de auto dat je tenminste één hand aan het stuur hebt. Toch moeten we ook even terug naar de hamvraag: is het verstandig om nu nog een diesel te kopen? Dat hangt volledig af van het jaarkilometrage, wat in dit geval toch wel op zijn minst 20.000 moet zijn om het enigszins lucratief te maken. Grootste pijnpunt is de wegenbelasting, want aan brandstof ben je juist weer wat minder kwijt. Andere pluspunten zijn de riante actieradius en de grote trekkracht bij lage toerentallen. En met een Euro6diesel hoef je voorlopig ook niet bang te zijn dat je niet welkom bent in steden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Duidelijk de modernere en ruimere auto, die Volvo. Zijn aandrijflijn mag dan niet helemaal weten te overtuigen, in alle andere opzichten is het een bijzonder fijne reisgenoot. Maar de BMW is een erg fijne rijgenoot, met zijn puike motor en transmissie en bovenal de geweldige rijeigenschappen. Maar dat de V90 alles bij elkaar meer punten binnen hengelt, verbaast ons niet.

Praat verder op het forum