BMW 5-serie (2017-2023) - Occasion aankoopadvies
Rijplezier mag wat kosten
94 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Louis Blom
- Occasion koopadvies
Ondenkbaar: BMW zonder de 5-serie. Vandaar dat er in 2023 ondanks alle tegenkrachten van hoogzitters en elektrische alternatieven ‘gewoon weer’ een nieuwe lichting aan de horizon is verschenen. Dat zal de handel in gebruikte 5-series van de vorige generatie (2017-2023) een impuls geven. Hoe fijn is deze auto?
Over welke BMW 5-serie hebben we het hier?
De 5-serie is sinds 1972 de langstlopende modelserie, waarvan er intussen meer dan tien miljoen zijn gebouwd. Momenteel rolt de achtste generatie 5-serie (G60/61) van de band in Dingolfing, nabij München. De G30/31-lichting liep tussen 2017 en 2023 en kreeg in 2020 de zogeheten LCI, de Life Cycle Impulse. Ofwel een facelift. De 5-serie is een BMW pur sang met alle designelementen die je van het merk mag verwachten. De Hofmeisterknik is prominent aanwezig evenals de Karakterlinie over de flanken, de fraaie koplampen, de L-vomige led-achterlichten en de indrukwekkende grille. Het interieur met zijn teruggekeerde bestuurdergeoriënteerde dashboardlayout, losstaande infodisplay en de i-Drive controller zijn present in alle BMW's.
Keuze is reuze
Constructief gezien staat hij op het modulaire CLAR (Cluster Architecture) platform waarop ook de vorige 7-serie rijdt. De 5 heeft in de basis een stalen opbouw, maar maakt ter gewichtsreductie gebruik van aluminium voor dak, deuren, motorkap en achterklep. Als je in de markt bent voor de klassieke sedan of de immer populaire stationwagon - bij BMW Touring genoemd - heb je keus te over. In motorisering: vier- of zescilinder benzine al of niet met elektrische ondersteuning, achtcilinders, en een handvol diesels. Er zijn drie 'Lines' beschikbaar: Luxury, Sport en M Sport. Met het High Executive pakket aangevuld met Driving Assistent Plus of zelfs BMW Personal Co Pilot maak je je gewenste 5 compleet. Vervolgens sta je voor het dilemma achter- of vierwielaandrijving. Je kunt zelfs op zoek gaan naar een auto uitgerust met vierwielbesturing en een adaptief onderstel. De Touring heeft altijd een luchtgeveerde achteras.
Als maximaal zeven jaar oude occasion komen meer en meer Fünfers los
Omdat de meestverkochte 5-serie in Nederland de 520i is, heeft BMW-specialist Henk Pellegrom uit Geldermalsen een Luxury Line High Executive in sfeervol (donkerbruin) Jacoba Metallic gecombineerd met Dakota Elfenbeinweiss interieur uit de showroom gereden. Hij komt uit het eerste productiejaar en heeft 155.000 kilometer gelopen.
Downsizing
Met de nieuwe 5 had BMW in 2017 wel wat goed te maken. Op motorisch vlak kreeg zijn voorganger nogal wat kritiek te verduren. Die verscheen midden in de nog jonge downsizing periode. Waren de 520i van de voorgaande modelseries nog zescilinders, als gevolg van de CO2-discussie stapte BMW (en vele andere fabrikanten) voor de basismotor af van de beproefde en geliefde zescilinder. Enkele viercilinders uit de zogeheten N-serie bleken niet het summum van betrouwbaarheid. Sinds 2014 bouwt BMW de B-serie motoren en daarvan komen de B48 en B58-varianten in aanmerking. Het is een modulaire motor: de B58 is een zescilinder gebaseerd op de B48 viercilinder die in de 520i/e tot en met de 530i/e in lengterichting is ingebouwd. Opvallend gemeenschappelijk kenmerk is dat elke cilinder een slagvolume van 500 cc heeft. Zonder uitzondering zijn het turbo- of twinturbo-motoren, afhankelijk van het type.
Sportief van huis uit
Sportievelingen komen aan hun trekken met de N63 V8-motoren in de M550 en de M5. Als vanouds is de 5 een achterwielaandrijver. Vanaf de 540i heb je altijd te maken met 4WD, X-Drive in BMW-taal. De achttrapsautomaat heeft de traditionele handbak naar de achtergrond verdreven: alleen de 518d en 520d hadden hem standaard. De diesels zijn er ook nog steeds, vanaf 518d (tot en met 2020) tot de 550d, al wordt hun rol steeds kleiner. Mild-hybrids en Plug-in Hybrids winnen daarentegen aan populariteit. De PHEV's hebben de aanduiding e.
Vele knoppen
Deze 5-serie is een betrouwbare auto waarin je met veel plezier je kilometers kunt afleggen. Maar het is tegelijk een compexe auto voorzien van vele elektronische componenten. Je dient dus goed scherp te zijn tijdens je zoektocht. Begin je inspectie met een rondje om de auto. Gebruikssporen zijn normaal. Bijvoorbeeld de randen van de grote wielen die makkelijk stoeprandkrassen oplopen. Als tweede richt je je blik op de onderhoudshistorie. Dat zegt veel over het verleden van de auto. Check bovenal of de kilometerstand klopt. Met name geïmporteerde auto's zijn wel eens slachtoffer van malafide praktijken op dit gebied.
Ga je voor een vroeg exemplaar, weet dan dat de bouwkwaliteit en afwerking nogal wisselend was. Start de motor en druk op elke knop. Raak elke functie aan. Panoramadaken die dienst weigerden door softwarekuren, bagageafdek- en zonneschermen die niet precies wisten waar te stoppen, de weigerende ambienteverlichting en het aanvankelijk wankele zonnebrilklepje linksonder het dashboard zijn hier treffende voorbeelden van. En bij de Touring weigert de wisser op de achterklep weleens dienst. Controleer bij je kandidaat ook of de plastics onder de gordel nog (enigszins) krasvrij zijn. Dit geldt in sterke mate voor de Touring. Echte gebruiksauto's worden nu eenmaal minder gespaard. Airco-issues komen veelvuldig voor bij oudere exemplaren. Met updates moet dit inmiddels zijn verholpen. Sommigen maken melding van een ventilator die dan weer harder, dan weer zachter blaast. Vele storingen zijn in dit tijdperk van elektronische aard dus. Ook de vaak weigerende actieve koeljaloezieën in de grille worden zo aangestuurd.
Besturing
Eenmaal op weg word je altijd weer aangenaam verrast door de typische BMW-rijeigenschappen, comfort, besturing, ergonomie en alle hedendaagse gemakken waarmee alle vijven zijn uitgerust. Geluiden uit het onderstel en de besturing die niet vloeiend werkt, komen wel veelvuldig voor. Voor dit laatste fenomeen is de Servotronic, de tandheugelinstallatie, verantwoordelijk. Die geven vaak problemen en moeten dan worden vervangen. Natuurlijk controleer je of alle hulpsystemen functioneren, zeker als je met een vroeg exemplaar proefrijdt. Test of de auto vibratievrij remt. Vervangen van schijven en blokken is duur bij BMW. Bij onze foto auto ontdekten we op een klein scheurtje in het rubber van de hardyschijf na geen onregelmatigheden op de hefbrug. De wielophanging is BMW-typisch complex. Vele draaipunten, rubbers die op den duur slijten en kapot gaan. En dat kost geld.
Elke motor zijn eigen issues
Met de B-motor generatie heeft BMW de eerder genoemde kritiek ter harte genomen. Toch ontkomt een moderne motor niet aan moderne motorproblemen. Naarmate de draaiuren toenemen, loopt ook het risico op bekende kuren op. Zoals de distributieketting die kan gaan oprekken. Dat dient zich aan met een oplichtend motorlampje en/of met een ratelend geluid bij de koude start. Dus audio uit als je hem koud start. Verschil met voorheen is dat dit moderne-motorprobleem zich niet meer vanaf lage kilometerstanden voordoet, maar pas vanaf 150.000-200.000. Uiteraard hangt het ook af van het onderhoud. Intervallen van 30.000 vinden wij te lang. Als je voor een Fünfer gaat, stuur hem dan elke 15.000 kilometer naar de dealer of de universele garage.
Ondermaatse trekkracht
BMW-typisch zijn de VANOS-problemen, het kleppenbedieningssysteem dat een bekend en kostbaar slijtageonderdeel is. Je herkent het aan de ondermaatse trekkracht bij lage toerentallen. Dus trap het gaspedaal eens diep in en voel of de auto goed doortrekt. Ook koelingsproblemen horen bij BMW-bezit: een lekkend expansievat, of een waterpomp en een thermostaat die een kort leven kennen. Op termijn kunnen diesels worden geplaagd door EGR-koelerproblemen, met compressieverlies tot mogelijk gevolg. Bovendien vervuilt EGR het inlaattraject. Elke 100.000 kilometer laten reinigen luidt hier het devies. De hogedruk brandstofpomp kan eveneens opspelen, je merkt dat aan plots vermogensverlies. Een dure reparatie.
Een speciale vermelding verdient de M550i V8. Dat was voorheen een krachtbron met een discutabele reputatie, tegenwoordig een ondergewaardeerde ongekend krachtige achtcilinder.
Recalls
Terugroepacties horen er ook bij: brandgevaar in de koeler van de EGR-klep, naast verplichte al of niet over the air updates. Een mislukte software update kon een motorstoring en/of verlies aan draaimoment veroorzaken en leidde in 2022 tot een recall. Het terugroepregister vermeldt onder meer HV Accucellen met onjuiste lasverbindingen, Takata-airbag terugroepactie en remschijven die onder extreme belasting breken. Ook een opvallende recall betreft een productiefout in het balansasnaaldlager van de B48-motor in 2019.
Rijplezier mag wat kosten
Dure, premium auto's zijn complex, hun onderhoud en reparatie kostbaar. Dit geldt onverminderd voor de BMW 5-serie. Hoe meer kilometers hoe kwetsbaarder, ook al is deze 5-generatie opgewassen tegen intensief gebruik. In de dagelijkse omgang biedt hij je in al zijn uitvoeringen en motoriseringen wat BMW je al jaren voorspiegelt: rijplezier op het hoogste niveau. Dat mag wat kosten, toch? Dus als je er warmpjes bijzit en je rijdt veel, neem de Fünfer mee in je shortlist en kies de voor jou meest geschikte uitvoering.
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Lezersreacties (94) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.