BMW 325iX Baur TC - 4x4 en ‘cabrio’, specialer kan 3-serie niet zijn
Voor wie een open 325iX wilde
BMW kwam in 1985 met de eerste vierwielaangedreven auto. De 325iX was de enige motoroptie van de 3-serie die je met 4x4 kon krijgen. De eerste officiële 3-serie cabrio kwam een jaar later. Die kon je aanvankelijk ook alleen als 325i krijgen, met 170 pk sterke zescilinder dus, maar als iX was die er dan weer niet. Wie allebei wilde, moest toch zijn heil zoeken bij Baur, dat al vanaf de eerste 3-serie een dakconstructie maakte waarmee open rijden mogelijk was. De auto die we hier behandelen is dus heel bijzonder. Een 325iX Baur TC!
De BMW 325iX associeer je met een relaxte vakantie aan de Rivièra. Bij mooi weer lekker met de zon op je bolletje rondrijden, hoewel je er in de winter net zo goed mee mee naar je wintersportadresje tuft, met dank aan respectievelijk de Baur-conversie en de vierwielaandrijving.
De BMW 3-serie E30 was er ook als veel mooiere Cabriolet af fabriek, maar toch kozen nog bijna 11.000 3-seriekopers voor deze dakconstructie van Baur.
Slechts 1 op 10 Duitse kopers koos 325iX
De 325iX TC2 is sowieso een zeldzaamheid. Slechts een op de tien 325-kopers koos op de thuismarkt voor vierwielaandrijving (BMW leverde geen andere motoren in combinatie met die vierwielaandrijving), wat waarschijnlijk ook te maken had met de gepeperde meerprijs. In ons vlakke landje waren ze helemaal een zeldzaamheid. Slechts een microscopisch klein aantal kopers – 113 namelijk – liet hun tweedeurs sedan met vierwielaandrijving door carrosseriebouwer Baur in Stuttgart ombouwen tot een Topcabriolet, hoewel de in onze ogen veel elegantere reguliere 3-serie cabriolet toen al te koop was. In dit geval gaat het om het veertiende exemplaar uit de serie van 113. De aantrekkingskracht van deze TC2 – de 2 staat voor de tweede generatie van de Topcabriolet – zit hem meer in de speciale configuratie dan in de vierwielaandrijving.
BMW laat met vierwielaandrijving
BMW was laat met de overstap van tweewielaandrijving naar vierwielaandrijving en is tot de dag van vandaag geen merk met een reputatie op dat gebied. Omdat de fabrikant snel wilde handelen, had de aandrijflijn een conventionele opzet, wat niet wil zeggen dat de lat laag werd gelegd. Een tussenbak met een tweede cardanas en viscokoppeling brengt het vermogen over naar de vooras, en het achterdifferentieel werd ook voorzien van een visco-sper. Met een krachtverdeling van 37 procent (vooras) naar 63 procent (achteras) ligt de nadruk bij de aandrijving van de 325iX overduidelijk op de achterwielen. Omdat dit alles meer ruimte vraagt, is de 325iX 30 millimeter hoger en iets breder – hoewel dit pas bij een tweede blik opvalt. In totaal torst de vierwielaangedreven 3-serie ongeveer 100 kilogram meer techniek met zich mee. Dat eist zijn tol wat betreft het temperament. Bij het wegrijden, of het nu op zand of asfalt is, komt de 325iX levendig van zijn plek, maar verder voelt het aan alsof hij op de een of andere manier wordt afgeremd, alsof pak hem beet 20 van de 171 paarden die de M20 zescilinder levert, ergens in de aandrijflijn wegsijpelen. In plaats van vertrouwd lichtvoetig en dynamisch is het rijgedrag van de 325iX rustiger en welgemanierder, meer als een grotere 525. Met vier aangedreven wielen toont de eeuwig jonge compacte BMW een ander, volwassener karakter.
De vierwielaandrijving van de BMW is als gezegd niet bevorderlijk voor de rijdynamiek, maar de 325iX baant zich vastberaden een weg door het terrein, zelfs met zomerbanden. De vierwielaangedreven E30 (de fabriekscode) blijft keurig op koers, maar driften is altijd mogelijk als je het gaspedaal wat dieper intrapt. De BMW heeft geen handmatig bediende sperren of een lage gearing zoals diverse 4x4-versies van personenauto’s die in die jaren wel hadden. We hebben hem een steile klim met gravel en steentjes bespaard, daar is hij te verfijnd voor. En daarvoor is de bodemvrijheid ook niet toereikend. In ieder geval is de 325iX vanuit historisch oogpunt belangrijk als de eerste in serie geproduceerde BMW met vierwielaandrijving. Het contrast had bij deze specifieke uitvoering echter nauwelijks groter kunnen zijn: in een Baur Topcabriolet botst het beeld van een hightech auto met het vooroorlogse concept van de cabriolet-sedan. Vanuit hedendaags perspectief lijkt het volkomen absurd dat uiteindelijk zo’n 10.900 BMW-kopers voor het verouderde concept van Baur hebben gekozen, ook al sluit het dak op het oog mooi aan op de klassieke chromen bumpers van de 3-serie van voor de facelift. De voordelen van de TC2 met zijn vaste B- en C-stijlen zijn de stijve, torsiestijve carrosseriestructuur en de verschillende dakopties. Er is de gesloten configuratie, een waarbij het middelste deel van het dak is verwijderd, een configuratie met de achterruit open en de combinatie van beide: coupé, targa, landaulet en cabriolet. Baur zelf prees zijn Topcabriolet in advertenties aan als ‘vier auto’s in één’. Daar zit een kern van waarheid in.
Er is ook de optie om het dakgedeelte iets omhoog te zetten door aan een draaiknop te draaien. Zelfs als alles is geopend, waait er maar een klein briesje naar binnen als je op de voorstoelen zit, omdat het fraai met stof beklede voorruitframe verder naar achteren is geplaatst. Heb je vierwielaandrijving nodig om rijplezier te ervaren in de TC2? Zeker niet. Een 325 met achterwielaandrijving rijdt lichtvoetiger en puurder. Maar feit is dat een E30 nauwelijks specialer kan zijn dan een 325iX TC2.
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 325iX |
Carrosserie | 2-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 32.305 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.494 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 226 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.325 mm / 1.662 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.215 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 195/65VR14Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Deze klassiekers kun je gerust kopen als je niet handig bent
Designreview BMW 3-serie E30: 'uitgekleed, eenvoudig, voorganger en opvolger veel beter'
Dit zijn de ultieme sportsedans van de jaren 80
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.