BMW 318i Luxury Line (2016)
Eerste driecilinder van BMW
De BMW 318i is de eerste driecilinder in de 100-jarige geschiedenis van het merk. Dat gaat niet ten koste van het rijplezier, BMW mikt op het sportieve deel van de markt. Het onderstel van de 3-serie geeft goede feedback en de auto voelt licht aan. Daarmee daagt hij je uit en hoe harder het gaat, hoe meer de genialiteit van het chassis blijkt. Er zit een heel mooie natuurlijke balans in de 3-serie en dat maakt hem als rijdersauto nog steeds onovertroffen. Het zwakke punt is de besturing, die weinig feedback geeft en nogal varieert in de mate van bekrachtiging. Op zich is het goed dat je bij lage snelheden meer bijstand krijgt dan bij hoge, maar de keerzijde is dat je soms met heel weinig kracht een enorme slinger aan het stuur geeft en soms juist onverwacht veel kracht moet zetten.
De basismotor kan optioneel gekoppeld worden aan een achttraps automaat. Die schakelt beter dan veruit de meeste concurrenten, maar zo ongemerkt soepel en snel als bij de viercilindermodellen is-ie niet. Misschien ligt het aan het karakter van de driecilinder, die zich verder keurig gedraagt. Bij het starten gaat er een trilling door de auto, verder is de anderhalfliter goed gedempt en geïsoleerd. Alleen bij echt gas geven komt er een nooit eerder gehoord geluid vanuit de motorruimte, maar ach, verder doorhalen dan 4.500 toeren heeft niet zoveel zin. De auto moet het vooral van zijn koppel hebben, dat met 220 Nm bij 1.250 toeren prima voldoet. Verder is de BMW 318i motorisch geen inspirerend prestatiekanon. Je mist die ene cilinder niet echt, maar motorisch genieten is het ook niet.
Oordeel
Aan rijplezier ontbreekt het geen moment, ook niet met de nieuwe driecilindermotor. Helaas is het interieur op sommige punten wat minder goed.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 318i |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.633 mm / 1.811 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.810 mm |
Massa leeg | 1.400 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 695 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,9s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 116 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Duitse premium-sedans als occasion: Audi A4 vs. BMW 3-serie - Vergelijkende Test
Kopers gebruikte BMW 3-serie kiezen voor leer en laadruimte
Deze tweedehands premium sportsedans koop je voor €22.500
Zo bizar was bijtelling: slechts 40 BMW 330e iPerformance-rijders hadden 7 procent
Audi A4 2.0 TFSI vs. BMW 320i - Dubbeltest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.