BMW 225xe - Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV

Ruim, rap en voordelig?

VW Passat 1.4 TSI PHEV - BMW 225XE
AutoWeek 30 2016
AutoWeek 30 2016

Je leest het in AutoWeek 30 2016

Hoewel het vlot minder wordt zijn er nog steeds fiscale voordelen voor plug-in hybrides. Ben je spekkoper met de BMW 225xe Active Tourer of blijkt de duurdere Volkswagen Passat Variant GTE toch interessanter?

Bij BMW is men driftig bezig plug-in hybrides aan het programma toe te voegen. Zodoende is nu ook de 2-serie Active Tourer verkrijgbaar als PHEV: de 225xe met een CO2-uitstoot van 46 gram per kilometer. Leuk, alleen de tijd dat zakelijk rijdend Nederland voor dit soort auto's nauwelijks iets hoefde bij te tellen (en ze daardoor vaak ongezien bestelde) is helaas voorbij. Inmiddels geldt voor auto's met een uitstoot tot 50 gram het bijtellingstarief van 15 procent. Maar goed, dat is nog altijd lager dan de 21 of 25 procent voor auto's die respectievelijk meer dan 50 gram c.q. meer dan 105 gram uitstoten. Of die lagere bijtelling het enige aantrekkelijke is aan BMW's plug-in MPV zoeken we uit in een vergelijk met de Volkswagen Passat Variant GTE, een royale plug-in hybride stationcar waarbij over de catalogusprijs eveneens 15 procent mag worden bijgeteld. Een MPV tegen een stationcar? Het lijkt misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor een dubbeltest. Zeker wanneer je bedenkt dat de BMW 225xe vanaf € 39.800 in de prijslijst staat en de Passat Variant GTE vanaf € 43.990, een verschil van € 4.190. Kijken we echter naar het verschil in de netto maandelijkse bijtelling, dan gaat het om slechts enkele tientjes. En met hun royale laadvolumes zijn de langere Passat en de hogere BMW zeker aan elkaar gewaagd.

Doel van de autofabrikant is om met dit soort plug-ins z'n CO2-doelstellingen te halen, van al z'n in Europa verkochte auto's een gemiddelde uitstoot van maximaal 130 gram per kilometer. Daarboven volgen er serieuze boetes. De fabrikant is er dus veel aan gelegen om onder die grens te blijven. En het mooie voor de BMW's en Volkswagens van deze wereld is dat ze door de Nederlandse overheid een handje worden geholpen doordat die de auto's met een lage CO2-uitstoot financieel aantrekkelijk maakt ten opzichte van auto's met een hogere CO2-uitstoot. Zo veel aantrekkelijker zelfs dat de hogere kosten voor de complexere techniek worden weggevaagd, waardoor een grote groep automobilisten dit soort auto's graag wil hebben.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum