AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
29

15 minutes of fun

BMW 1-serie M Coupé

  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
18 november 2010 om 17:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 41/2010
AutoWeek 41/2010

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 41/2010

Waar een beetje doordrammen al niet goed voor kan zijn. Had BMW M-baas Kay Segler zijn poot niet stijf gehouden, hadden we waarschijnlijk nooit kennisgemaakt met de BMW M3 GTS en 1-serie M Coupe. Dat zou toch jammer zijn geweest, want die laatste is een geweldig leuk ding, ook al konden we er – gecamoufleerd en wel – maar een kwartiertje mee rijden.

BMW weet goed hoe je de aandacht voor de 1-serie M Coupé moet vasthouden. Een paar weken geleden konden we tijdens het 25e verjaardags­feestje van M GmbH een stukje meerijden, deze keer hadden we de kans om zélf testuren. Zo'n uitnodiging laat je natuurlijk niet schieten, ook al weet je op voorhand dat je hooguit 20 minuten rijtijd hebt, het een deels gecamoufleerde voorserie is, datmen slechts summier technische informatie verstrekt en de fotografiemogelijkhedenbeperkt zijn. Want het is uiteindelijk wel een M. Geen M1 (zie kader) maar 1-serie M Coupé, zoals de jongste telg officieel heet. En da's bij voorbaat eigenlijk al een geweldige auto, want hij moet sneller en heftiger zijn dan een 135i Coupé. En dát is al zo'n fantastisch ding. Gezien de levensloop van de 1-serie komt de M-variant rijkelijk laat. Lang was onduidelijk of-ie er überhaupt wel zou komen, totdat de eerder­genoemde Kay Segler binnen het BMW-concern aan de juiste touwtjes trok en de knoop werd doorgehakt. In de zomer van 2011 wordt de compleet nieuwe 1-serie voorgesteld en krijgen de Coupé en Cabrio een facelift. De M-versie geeft daarvoorhet startschot, al is die uiteraard nog wat uitbundiger uitgemonsterd. Zo is-ie aande voorkant 60 mm en aan de achterkant 80 mm breder dan de standaard Coupé, wat 'm een bijzonder potig uiterlijk geeft. Met hoeveel millimeter de spoorbreedte is toegenomen, wil BMW nog niet kwijt; voor alle specificaties moeten we wachten tot december. Er hangt tijdens het evenement dan ook een bijzondere sfeer; BMW-mensen die alles weten maar weinig mogen zeggen en 'n handjevol journalisten die alles willen weten maar niet veel wijzer worden gemaakt. Gelukkig mogen we zo gaan rijden.

Als-ie dan gaat, gaat-ie ook goed

En dan ben je de lichte frustratie over de gebrekkige informatieverstrekking snel kwijt. Want wat is het een feestbeest zeg, die M Coupé! Voorin ligt een 340 pk sterke drieliter zes-in-lijnmotor met dubbele turbo, 'n licht aangepaste versie van het N54-blok dat we kennen uit de Z4 35i. Tussen het moment van gas geven en motorreactie zit een kleine vertraging, maar als-ie dan gaat, gaat-ie ook goed. De dubbele turbo zorgt voor bakken trekkracht en een mooie, geleidelijke opbouw vanaf lage toerentallen. De naald van de toerenteller maakt net na de 7.000 tpm kennis met de begrenzer, we gaan een verzetje hoger. Geen dubbele koppeling voor deze M maar een gewone zesbak, die aanvoelt alsof-ie rechtstreeks uit de 135i is overgenomen, met hetzelfde licht elastieken, wat hakerige karakter.De koppeling laat zich licht bedienen, hetzelfde geldt voor de stuurinstallatie, die zeer direct en precies reageert maar misschien nog wel iets meer tegendruk zou kunnen gebruiken. BMW eet qua onderstel dankbaar uit de M3-ruif; achteras en differentieel zijn identiek en ook aan de voorkant worden veel componenten, waaronder dempers en remmerij, gedeeld. De Michelins Pilot Sport vullen de wiel­kasten goed en garanderen innig contact met het wegdek. Met minder gewicht op de vooras is initieel onderstuur verder weg dan bij een M3 (met V8) maar de M Coupé is desondanks geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. De wielbasis is met 2,66 meter 10 centimeter korter dan bij een M3 en wie niet alert is, kan verrast worden door de enthousiaste kont, die graag een stapje opzij maakt, waardoor het ESP-­lampje regelmatig oplicht. Het maakt het pure karakter van de M Coupé er alleen maar leuker op, eerlijk gezegd. Hij is bovendien niet knetterhard geveerd en gedempt. Uiteraard wel harder dan een 135i maar er blijft zeker nog genoeg comfort over om ook 'normaal' te kunnen rijden. Overigens is het nog niet definitief dat de M Coupé exact 340 pk krijgt, zoals de testauto had, dat kan nog wat pk's afwijken, afhankelijk van emissie-eisen.

Geen spoortje M-sportiviteit

Dat we met een pre-productiemodel op pad zijn, wordt ook aan de binnenkant duidelijk, waar geen spoortje M-sportiviteit is te bekennen. Wel is de auto voorzien van wijzerplaten met een brede grijze rand met een afwijkende schaalverdeling (in stapjes van 30 km/h naar de 300 km/h). Maar da's dan ook alles, verder is het identiek aan dat van de 135i. Volgens BMW krijgt de productieversie van de M Coupé nog meer typische M-stijlkenmerken, waaronder de nodige typeplaatjes. Maar bijvoorbeeld geen met alcantara bekleed stuurwiel, zoals de M3 E30 Evolution 2, die als vervoer naar de testlocatie wordt ingezet. Geen toevallige keuze, zo legt woordvoerder Stefan Behr uit: "De E30 is misschien wel het puurste M-product ooit en de 1-serie M is ook relatief basic gehouden, zonder zaken als dubbele koppeling of een overvloed aan instelmogelijkheden zoals bij de huidigeM3 en M5. De M Coupé is wat dat betreft in veel opzichten een entry level M-product." Juist, een instappertje dus. Maar dan wel met M-plakkaat. Het bekende M-knopje op het stuur is heel 'onopvallend' afgeplakt. Toch maar eens op drukken tijdens het rijden; het woordje 'sport' licht op in het instrumentarium, de gaspedaalreacties worden duidelijk feller, maar verder lijkt er weinig te veranderen. Geen stevigere demping, zwaardere stuurbekrachtiging, extra power of ander uitlaatgeluid. Navraag levert zoals te verwachten weinig verheldering op, we moeten het doen met de mededeling dat 'we jullie nog gaan verrassen'. Er zit dus blijkbaar nog iets in het vat … De prijs van de M Coupé zal ergens tussen die van de 135i Coupé (€ 55.215) en M3 (€ 112.450) komen te liggen, al is dat een ruim begrip. Er werd gespeculeerd over een gelimiteerde oplage, maar dat wordt ontkend; er worden in eerste instantie zo'n 3.000 exemplaren geproduceerd. De officiële persintroductie van de 1-serie M Coupé vindt in mei 2011 plaats, dat betekent dat-ie in de zomer bij ons in de showrooms staat. Volgens ons het wachten absoluut waard.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 1-serie
BMW BMW 1-serie

Uitgelicht aanbod

    116i Executive

    BMW 116i Executive

    • 2008
    • 94.057 km

    € 8.450

    116i Corporate Business Line * LAGE KM * NETTE STAAT !!

    BMW 116i Corporate Business Line * LAGE KM * NETTE STAAT !!

    • 2010
    • 85.743 km

    € 8.500

    118i Centennial High Executive LPG PRINS!

    BMW 118i Centennial High Executive LPG PRINS!

    • 2018
    • 57.885 km

    € 20.950

Meer BMW 1-serie occasions

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 1-serie specificaties
  • BMW 1-serie occasions
  • BMW 1-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 1-serie tests
  • BMW 1-serie gebruikersreviews
  • BMW 1-serie index
Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Alsof de viercilinder in de plug-in hybride Range Rover nog niet schokkend genoeg was, monteert...

Lees meer
Rij-impressie BMW 1-serie M Coupé

Rij-impressie BMW 1-serie M Coupé

65

340 pk op de achterwielen, een onderstel dat is afgeleid van de M3, een ouderwetse handbak;...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    BMW 118d High Executive (2004)

    BMW 118d High Executive (2004)

    • 3 november 2020
  • BMW 116i - Op de Rollenbank

    BMW 116i - Op de Rollenbank

    • 29 oktober 2020
  • Autonieuws
    Dít is de BMW 128ti

    Dít is de BMW 128ti

    47
    • 7 oktober 2020
  • Review
    BMW 118i Cabrio Executive (2009)

    BMW 118i Cabrio Executive (2009)

    7
    • 4 oktober 2020
  • Autonieuws
    Prijs nieuwe basisversie BMW 1-serie bekend

    Prijs nieuwe basisversie BMW 1-serie bekend

    58
    • 25 september 2020
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op modellengamma

    BMW voert updates door op modellengamma

    4
    • 23 september 2020
  • Autonieuws
    BMW 1-serie krijgt nieuwe subtopper

    BMW 1-serie krijgt nieuwe subtopper

    37
    • 16 september 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op leveringsgamma

    BMW voert updates door op leveringsgamma

    5
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW presenteert nieuwe instap-plug-ins voor 3- en 5-serie

    BMW presenteert nieuwe instap-plug-ins...

    28
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    635 pk sterke BMW M5 CS is officieel

    635 pk sterke BMW M5 CS is officieel

    30
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    Gelekt: BMW M5 CS

    Gelekt: BMW M5 CS

    36
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    39
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW i4 uitgebreid in beeld

    BMW i4 uitgebreid in beeld

    67
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    31
    • 19 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep