Test: Bentley Bentayga Hybrid

Van gewelddadig naar weldadig

26 reacties

Video
AutoWeek 31 2021
AutoWeek 31 2021

Je leest het in AutoWeek 31 2021

Net als voor de facelift komt er ook van de vernieuwde Bentley Bentayga een versie met plug-in hybride aandrijflijn. Die heeft noch een W12, noch een V8, maar een bescheiden V6 onder de kap. In hoeverre kan de elektrische duw in de rug dat compenseren?

Ook topmerken als Bentley ontkomen natuurlijk niet aan de aanstormende energietransitie. Enige haast is bovendien geboden, want de EU is weinig ontvankelijk voor mooie verhalen over historie met Blowers die Le Mans in stof en benzinedampen hulden en verfijnde twaalfcilinders onder eindeloos lijkende neuzen.

De Bentayga was er voor de facelift al als plug-in hybride en met een volledig elektrische uitvoering in ontwikkeling is een gefacelifte tussenpaus natuurlijk onmisbaar. Geen weldadige twaalfcilinder of gewelddadige V8 onder de kap dus in deze Bentley, maar dat neemt niet weg dat je door in te stappen in een andere wereld lijkt te treden.

Talloze smetteloos verchroomde accenten blinken en twinkelen je toe, afgewisseld door schitterend gestikt leer en panelen koolstofvezel in maten en een mate alsof het niets kost. Aan de buitenkant vallen de koplampen op, die Bentley lijkt te hebben gemodelleerd naar de mysterieuze Hopediamant. Mooi detail aan de achterkant is dat de ovale vorm van de achterlichten terugkomt in de uitlaatpijpen.

BENTLEY-GEVOEL

De twee boogvormen in het dashboard zijn een knipoog naar Bentleys uit vroeger tijden en dat geldt ook voor de trekknoppen van de ventilatieroosters, die tevens als aandenken dienen voor de jaren met Rolls-Royce. We adviseren dringend niet achter het prachtige stuur te kijken, want daar prijkt een setje zwarte plastic hendels die ze bij Audi nog over hadden. Een beetje jammer, maar dat mag de pret niet drukken: (ook) de PHEV-Bentayga ademt rijkdom, weelde en luxe en daarmee is een groot deel van het Bentley-gevoel al in the pocket.

Rijd je rustig en in EV-modus, dan is het rijgevoel in harmonie met het comfortabele aspect van Bentley. Fluisterstil, bijna plechtig, schrijd je door de straten. Dat is wel beschouwd niet eens zo vreemd. Immers, een van de mooie kanten van een twaalfcilinder is die bijna trillingloze loop en wat is er trillingarmer dan twaalf cilinders? Juist. Op laag tempo in volledig elektrische modus komt er daarom amper een kreukje in het Bentley-gevoel en dat kun je binnen de bebouwde kom best een tijdje vasthouden, mits je het accupakket van 14,1 kWh van tevoren geheel hebt opgeladen. De Bentayga haalt dan 31 mijl (42 kilometer), maar dat is dan nog wel volgens de oude NEDC-norm. In de praktijk zal de benzinemotor dus wat eerder zijn armen en benen strekken.

FLINKE DOBBER

Als dat moment daar is, merkt je het amper. De manier waarop benzineen elektromotor elkaar aflossen, is buitengewoon soepel en naadloos. Ga je erop letten, dan zal je wel opvallen dat het geluid van de benzinemotor wat tegenvalt. In een mindere god zou deze direct ingespoten drieliter V6 met enkele twinscroll-turbo beslist indruk maken, maar een Bentley Bentayga is een meerdere god en daar steekt de motor wat schraal en magertjes bij af. Dat heeft Bentley best aardig weten te verbloemen door hem goed gedempt op te hangen en het geluid voortvarend buiten te houden. Daardoor kun je op deellast nog steeds dromen van iets enorms onder de kap. Pas wanneer je serieus aanspraak maakt op de vermogensreserve laat de V6 wat meer van zich horen en dan merk je ook dat de ruim 2,6 ton die deze auto weegt een flinke dobber is voor de aandrijflijn. Toch is dat deels perceptie, want met de 5,5 seconden van 0 naar 100 km/h en een top van 254 km/h hoef je je voor de prestaties van deze SUV zeker niet te schamen. Dat extra duwtje van de elektromotor (136 pk en 350 Nm) die de benzinemotor (340 pk en 450 Nm) op de juiste momenten krijgt, voegt behoorlijk wat toe. Ook de achttraps automaat draagt met zijn soepele karakter een flinke steen bij aan het comfortabele gevoel. Bentley heeft voor de Bentayga gekozen voor een conventionele bak met koppelomvormer, omdat het bij dit type auto rekent op treklast. Al zal die niet zozeer bestaan uit Kip-caravans, maar eerder uit trailers met Arabische volbloeden.

MERKWAARDEN BEHOUDEN

Een dikke plus ook voor het onderstel. De luchtvering tilt het comfort nog naar een hoger niveau en weet overhellen en duiken vrijwel te elimineren. Vooral in snelle bochten maakt de Bentayga indruk, want je zou verwachten dat het hoge gewicht daar parten gaat spelen. Niets van dat alles; de auto houdt grip en zelfs bij oneffenheden laten de wielen het asfalt vrijwel geen moment los, waardoor sprongetjes naar buiten uitblijven.

Natuurlijk zal het voor echte petrolheads even slikken zijn, een Bentley met V6 en een stekker, maar tijden veranderen nu eenmaal en Bentley heeft binnen de nieuwe kaders zijn merkwaarden prima vast weten te houden, maar dan wel met een CO2-uitstoot van 86 g/km. Weldadig als de W12, al is het dan wat minder voor de eigenaar en wat meer voor de rest van de wereld. Als dat vandaag onze knieval naar een duurzamere toekomst is, dan zeggen we volmondig: graag gedaan!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Subliem interieur
  • +Hybride harmonie
  • -Bescheiden prestaties
  • -Geluid on-bentley

Signalement

Merk Bentley
Model Bentayga 3.0 V6 Hybrid
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 217.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 340 kW / 462 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 1.340 tpm
Accu capaciteit (bruto) 18 kWh
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 5.125 mm / 1.998 mm / 1.710 mm
Wielbasis 2.995 mm
Massa leeg 2.548 kg
Laadvermogen 702 kg
Banden285/45R21Prijzen
Topsnelheid 254 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s
Brandstofverbruik 3,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 68 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum