Barrelbrigade 2021 - Chrysler PT Cruiser - Op de rollenbank
‘Daar heb je geen V8 voor nodig’
18 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
American muscle op de rollenbank is altijd spectaculair. Helaas is dit een Chrysler PT Cruiser waarin gewoon een braaf viercilindertje met volgens fabrieksopgave 140 pk snort. Lars Krijgsman lijdt aan het syndroom waardoor wel meer mensen worden overvallen als ze meedoen aan ‘Op de Rollenbank’: zich indekken. “Op bepaalde snelheden voel je dat hij een beetje inhoudt, dus er zal vast wel een technisch gebrek aan zitten. Ik denk dat ik mazzel heb als hij nog 130 pk levert.”
American muscle op de rollenbank is altijd spectaculair. Helaas is dit een Chrysler PT Cruiser waarin gewoon een braaf viercilindertje met volgens fabrieksopgave 140 pk snort. Lars Krijgsman lijdt aan het syndroom dat wel meer mensen overvalt als ze meedoen aan ‘Op de Rollenbank’: ze gaan zich indekken. “Op bepaalde snelheden voel je dat hij een beetje inhoudt, dus er zal vast wel een technisch gebrek aan zitten. Ik denk dat ik mazzel heb als hij nog 130 pk levert.”
Ferry behoort tot het kamp van Lars. Hij is een man van weinig woorden. “Ik vind het best een leuk ding om te zien, maar wat hij op de rollenbank gaat doen, kan ik je echt niet vertellen. Zo’n auto heb ik nog niet eerder gerold”, zegt hij. Al bij het inrollen blijkt dat het de goede kant op gaat.
Bij die start van zo’n meting moet de rollenbank aan de auto wennen om het rolverlies te kunnen bepalen. Het scherm, dat we met argusogen volgen, geeft al veelbelovende waarden aan. “Bij een atmosferische motor zoals deze geeft een tweede meting altijd het beste resultaat”, licht Ferry toe. „Bij een eerste keer is de boel aardig afgekoeld nadat de auto een tijdje stationair heeft gedraaid.”
Op de technische details zitten we echter niet te wachten. We willen weleens weten of deze brakke kar nog een beetje cijfers kan scoren. Al snel blijkt dat de PT Cruiser bepaald niet teleurstelt. Met het grootste gemak gaat de wijzer naar de 140 pk, om er daarna nog een schepje bovenop te doen. Het totaal komt zelfs op 145 pk. Dat hadden we vooraf toch niet verwacht; opmerkelijk is dat de trekkracht precies volgens fabrieksopgave is. “Daar is geen V8 voor nodig”, lacht Ferry.
Lars wrijft zich de handen: hij heeft een barrel van discutabele komaf met een hoger vermogen dan in de folder staat vermeld. Zijn concurrentie moet van wel van goeden huize komen om zijn resultaat te overtreffen. Als het aan hem ligt, gaat de champagne alvast in de koeler om de overwinning straks te vieren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | PT Cruiser 2.0i Classic |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 140 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 188 Nm bij 4.150 tpm |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.288 mm / 1.705 mm / 1.601 mm |
Wielbasis | 2.616 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Brandstofverbruik | 8,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 212 g/km |
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.