Audi RS6

Held van het klaverblad

7 reacties

Video
AutoWeek 36
AutoWeek 36

Je leest het in AutoWeek 36

De Audi RS6 is standaard begrensd op 250 km/h, maar dat kan naar keus worden opgehoogd tot 280. Hoe zit het met ons testexemplaar?

Traag voortrollende medeweggebruikers bevestigen wat de radio al meldde: file. Uit pure verveling spelen we even met het multimediasysteem, het navigatiesysteem, de afstelling van het onderstel en het aircosysteem. Vlak voor m'n voeten dansen tien zuigers op en neer met de potentie om 580 pk op te hoesten. Daar heb ik helemaal niets aan in een colonne met duffe hoofden die richting kantoortuin kruipt. Ook niet als ik wel had kunnen doorrijden, want met deze auto zit je in minder dan vijf seconden op 120 km/h. En dan is het weer gewoon meekabbelen met de grote strom, op een fractie van het piekvermogen.

De enige attractie in het Nederlandse snelwegennet is het klaverblad, waar de rest van het verkeer in de ankers duikt om heelhuids driekwart rechtsom te kunnen gaan. Afremmen is met de RS6 niet nodig. Althans, zolang er niemand voor je rijdt.

Met de snelheidsmeter op 120 gaat de Audi als op rail de hoek om. Ook wanneer in de bocht de wettelijke limiet wordt overschreden, is die van de RS6 nog niet in zicht, integendeel. De auto geeft geen krimp, de vier banden in de maat 275/35R20 (standaard heeft de auto 'slechts' 255/40R19's) lijken als klauwen in het asfalt te grijpen. De stuurinrichting beschikt over de precisie die je wilt hebben om je de baas te wanen over dat wat er gebeurt met de hechting tussen rubber en asfalt.

Über-Audi

Voorlopig is er geen klaverblad in de buurt. En zeker geen waar ik de ruimte heb om 120 te rijden. Spelen met de flippers achter het stuur en rap door de zes versnellingen schakelen, heeft op dit moment dan ook totaal geen zin. In de vorige editie van de RS6 stond er nog 'Recaro' in het leer op de goed ondersteunende rugleuningen geperst. Nu heeft Audi werkelijk geen plekje onbenut gelaten om er het RS6-logo op te plakken. Het mag niemand ontgaan dat het hier om een über-Audi gaat.

Op de provinciale weg aangekomen sluit ik aan bij een sleep auto's die wacht op het moment dat een tractor kan worden gepasseerd. Eindelijk is het mijn moment om het landbouwvoertuig voorbij te gaan. De versnellingsbak in sportstand schakelt razendsnel twee, nee drie stappen terug. Een opzwellend gegrom, de V10 met twee turbo's doet z'n best. Aan trekkracht ontbreekt het deze superstation niet; van 1.500 tot 6.250 omwentelingen per minuut heeft deze machine een constant koppel van 650 Nm. Een dosis trekkracht die welhaast de oorzaak is van het wegtrekken van het bloed uit m'n hoofd.

Het verkeerslicht springt op groen. Niks met veel geweld wegtrekken, hoezeer de auto er ook toe uitnodigt. Nee, gewoon meegaan met het tempo van de rest. Sneller zou ook weinig zin hebben met al die flitskasten die er langs deze weg staan. Dan volgt er een venijnige verkeersdrempel ter verwelkoming. Dit is het kantorenpark waar onze redactie huist. Bestemming bereikt. De RS6 5.0 TFSI Quattro krijgt een plaatsje in de parkeergarage. De conclusie: RS6 staat gewoon voor de overtreffende trap van stationwagon. Alleen jammer dat je er in ons landje zo weinig plezier van hebt...

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Audi RS6

  • +Fenomenaal sterke v10
  • +Prima schakelende automaat
  • +Compleet en fraai afgewerkt
  • -Praktisch nut van zoveel vermogen ontbreekt
  • -Fors brandstofverbruik

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum