Audi RS Q3 - Test

Rallycrossover

21 reacties

Video
AutoWeek 8 2020
AutoWeek 8 2020

Je leest het in AutoWeek 8 2020

Een vijfcilinder turbomotor in de neus en vierwielaandrijving. Liefhebbers hebben na het lezen van die woorden de legendarische Audi Quattro in gedachten. Maar van dezelfde ingrediënten heeft Audi nu iets heel anders gebrouwen: de RS Q3. Een soort crossover met rallygenen.

‘Ik was ooit meervoudig kampioen rallycross in Duitsland en ik reed met onder meer Audi’s S2’, vertelt de Duitser naast me zonder zijn stem te verheffen of enige vorm van emotie te tonen. De RS Q3 waarin we zitten wordt met meer dan 120 km/h de bocht om gesmeten, alsof de beste man uit is op een ronderecord op dit naamloze, bevroren meer. Terwijl de neus een heel andere kant op wijst dan waar we naartoe glijden, houdt de bestuurder de koers met korte stuurbewegingen en flinke doses gas bijna tot op de millimeter gelijk aan het uitgeschoven parcours. De vijfcilinder turbomotor klinkt als een opgeporde holenbeer en gromt, ploft en knalt. Tussen al het geweld door meldt de hoofdpersoon van dit intro dat hij het parcours eigenlijk slechts één keer heeft geoefend, dus dat-ie het een beetje op gevoel moet doen. Bovenstaande voorbeeld bewijst drie dingen. Ten eerste: voormalig rallycrosskampioenen uit Duitsland kunnen bovengemiddeld goed sturen.

Ten tweede: onder de juiste omstandigheden gaat de nieuwe Audi RS Q3 oneindig dwars de hoek om. Ten derde: op een verlaten ijscircuit achtervolgd worden door het uitlaatgeluid van je eigen, schreeuwende vijfcilinder turbomotor is één van de dingen die het leven de moeite waard maken. Onverminderd blijft de 2,5-liter turbomotor de ster van de show. Op de meest positieve wijze wordt de meest extreme Q3 erdoor gedomineerd en gedefinieerd. Natuurlijk had men de 400 pk en 480 Nm ook uit een 2,0-liter viercilinder kunnen halen. Maar dit blok geeft de cross-over niet alleen vleugels, het geeft hem ook iets veel belangrijkers: karakter. Het zet de toch al indrukwekkende prestaties extra kracht bij.

In 4,5 seconden zit de compacte SUV al op 100 km/h. De gevoelsmatig oneindige voorwaartse drang en het fantastische geluid die hij daarna nog tentoonspreidt, onderscheiden de RS Q3 van auto’s als een BMW X2 M35i. Het geweld lijkt soms zelfs wat te veel voor de zeventraps S-Tronic-bak met dubbele koppeling. Dan gaat manueel open terugschakelen met de flippers opeens opvallend lijzig. Als de bak het zelf mag uitzoeken, zit er bovendien een irritante vertraging tussen het indrukken van het gaspedaal en de reactie daarop van het mechaniek. Jammer, want hoewel de motor zeker niet de scherpste gasrespons aller tijden heeft, is het wel een machine die je hart steelt met zijn ruige karakter.

SPIJKERBANDEN

Datzelfde ruige karakter schittert in het onderstel trouwens door afwezigheid. Ja, de RS Q3 kan dankzij de quattro-vierwielaandrijving kracht naar de achterwielen sturen. En zoals het begin van dit verhaal bewijst, kun je de Audi daardoor in een drift houden. Dan moet je alleen wel een bevroren meer in je achtertuin hebben en niet-straatlegale banden met spikes. Als we het zelf mogen proberen, blijkt dat het driften bovendien meer een kunst is van ‘minder insturen’, dan daadwerkelijk tegensturen. Geweldig leuk: op de besneeuwde wegen rondom het Zweedse Arvidsjaur met ‘normale’ spijkerbanden, blijkt het kunstje echter moeilijk te herhalen. Je kunt in een krappe bocht met uitgeschakeld ESP wel voelen dat de achterkant wat drukt, maar echt spectaculair wordt het nooit en de vooras geeft bijna altijd eerder op dan de achteras. Door de overbekrachtigde besturing en remmen zit er ook altijd wat afstand tussen jou en de auto. Dat betekent niet dat het onderstel slecht is. Allerminst zelfs.

Echt veel comfort zit er niet in, maar de RS Q3 voelt stabiel, direct en voorspelbaar aan. Foolproof vuurkracht, bocht uit kun je dankzij de Haldex-gestuurde vierwielaandrijving namelijk bijna altijd de pk’s en newtonmeters ongestraft op het asfalt gooien. Zelfs onder dergelijk gladde omstandigheden. De verstandige insteek van het onderstel vormt alleen een opmerkelijk contrast met de hedonistische motor.

VERSTANDIGE LIJN

In het interieur trekken de Duitsers de verstandige lijn naadloos door. De sportstoelen, het afgeplatte stuurwiel en de voorraadverpakking RS-logo’s zul je weliswaar niet aantreffen in de mindere goden, maar ontzettend onderscheidend is de binnenzijde van de RS Q3 niet. Niet dat er verder echt iets valt te klagen. Afwerking en materiaalgebruik zijn boven alle twijfel verheven en hoewel het multimediasysteem wat minder uitgebreid had gemogen, werkt het wel lekker snel. Bovendien behoud je adequate ruimte in de kofferbak en op de achterbank. Wie extra stijlpunten wil scoren, kan voor de RS Q3 Sportback kiezen. De gewone heeft uiteraard meer hoofdruimte voor de achterpassagiers en is goedkoper.

Eigenlijk is ‘minder schreeuwend duur’ een betere omschrijving. De vanafprijs van de RS Q3 ligt namelijk op maar liefst € 104.470 en de Sportback mag nog € 1.500 meer kosten. Belachelijk veel geld voor een compacte cross-over, maar je koopt er wel een unieke bolide voor. Niet alleen vanwege de vijfcilinder, maar ook omdat de RS Q3 op dit moment geen echte concurrenten heeft. Auto’s van gelijkwaardig formaat en met de motor dwars voorin schoppen het niet tot 400 pk en auto’s als de X4 M40i of Porsche Macan GTS spelen echt nog een (prijs)klasse hoger. De enige natuurlijke concurrent zit momenteel in een generatiekloof. De huidige Mercedes-AMG GLA 45 loopt eruit, op de nieuwe is het nog wachten. Tot die tijd heeft de RS Q3 het rijk alleen. Wel een effectieve manier om de beste auto in je klasse te worden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Geweldige vijfcilinder
  • +Foolproof vuurkracht
  • -Gevoelloze besturing en remmen
  • -Schreeuwend duur

Signalement

Merk Audi
Model RS Q3 Sportback
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 123.815

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.480 cc
Maximaal vermogen 294 kW / 400 pk bij 5.850 tpm
Maximaal koppel 480 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.507 mm / 1.851 mm / 1.557 mm
Wielbasis 2.681 mm
Massa leeg 1.675 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden255/40R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,5 s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 218 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum