Audi Q7 - Land Rover Discovery - Volvo XC90

Alleskunners met uitstraling

AW 30
AutoWeek 30 2017
AutoWeek 30 2017

Je leest het in AutoWeek 30 2017

In de nieuwe Discovery moet bijna alles samenkomen wat je maar van een auto kunt verlangen. Land Rover lijkt met de imposant nieuwe SUV de ultieme alleskunner in huis te hebben maar hoe presteert hij tegen twee andere indrukwekkend grote zevenzitters, de Volvo XC90 en de Audi Q7?

Maar liefst twaalf jaar hield zijn voorganger het vol, al is die generatie van de Discovery door de jaren heen wel fijngeslepen. Met het fenomeen 'Disco' maakten we overigens al kennis in de jaren 80, toen merken als Audi en Volvo nog niet eens konden bevroeden dat ze ooit SUV's in het gamma zouden krijgen. Al sprak Land Rover in die tijd nog gewoon van een terreinwagen. Een SUV hadden ze wel, namelijk de Range Rover. Over die terreineigenschappen gesproken, die moet elk product van Land Rover hebben. De vorige generatie Discovery, die eind 2004 op de markt kwam, was al voorzien van het All Terrain Response-systeem, dat aandrijflijn en wagenhoogte instelbaar maakt voor diverse soorten ondergrond en dat je bedient met de grote draaiknop op de middenconsole. Maar zet deze nieuwe Discovery eens naast de vorige. Dan zie je een auto die qua uitstraling opschuift richting Range Rover. Oneerbiedig gezegd ziet hij er bijna uit als een Range Rover Sport met een uitbouw. Zeker de achterkant oogt enorm, al doet de asymmetrie van de klep bij sommigen de wenkbrauwen fronsen. De nummerplaat zit wat naar links geschoven. Met een lengte van 4,97 meter, een breedte van 1,94 meter en een hoogte van 1,85 meter laat hij zelfs de Volvo XC90 en de Audi Q7 bescheiden van formaat lijken.

In deze test treden deze drie giganten aan met dieselmotoren. Logisch, zouden we bijna zeggen, want in dit segment beschikt 57 procent van de verkochte modellen over een zelfontbrander. Dat het wat mag kosten, blijkt uit de gemiddelde prijskaartjes die aan deze auto's hangen. Voor een MSUV (zoals dit segment in automotiveland heet) met dieselmotor wordt gemiddeld € 121.245 neergeteld. Voor een exemplaar met benzinemotor is dat zelfs gemiddeld € 133.733. De Discovery in de test is een zogenaamde TD6 First Edition, die op € 120.790 komt. Hij beschikt over de enige zescilinder diesel die je in het model kunt krijgen. Daarnaast zijn er ook nog TD4 en SD4 viercilinders. Met 258 pk en 600 Nm kun je de vaart er goed in brengen, en het mooie van een diesel is dat je niet elke 400 kilometer aan de pomp staat. Ondanks de vermageringskuur ten opzichte van zijn voorganger weegt de Discovery in deze trim nog altijd 2.230 kilo.

In de Volvo XC90 behoort een zescilinder niet tot de mogelijkheden; die doet het met louter viercilinders. Toch levert de 2,0-liter diesel als D5 een heel nette 235 pk en 480 Nm waarmee hij zelfs de Audi Q7 3.0 TDI aftroeft op vermogen. De lichtste versie van de V6 in deze test komt namelijk tot 218 pk, maar levert met 500 Nm wel meer koppel. De Volvo XC90 is overigens de bestverkopende in dit segment. In 2015 en 2016 waren het vooral de T8'en die met hun plug-in hybride-aandrijflijn en het toen nog geldende bijtellingsvoordeel
zorgden voor goede verkopen. Beide jaren kwamen er 2.700 exemplaren op Nederlands kenteken. De XC90 was de eerste van een geheel nieuwe generatie Volvo's. De S90 en V90 volgden vorig jaar, de nieuwe XC60 is komend najaar nadrukkelijk herkenbaar als kleinere broer van dit topmodel.

De Audi Q7 in zijn huidige gedaante kwam in 2015 op de markt en in vergelijking met zijn voorganger is er behoorlijk veel veranderd. Waar de eerste Q7 nog een wat protserige, typische SUV-uitstraling had, is deze generatie wat bescheidener en zit hij tussen een MPV en een SUV in. Het is meer een cross-over, dus.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum