Test: Audi Q4 E-Tron Sportback

Audi’s EV-concurrent uit eigen huis

96 reacties

Video
AutoWeek 22 2021
AutoWeek 22 2021

Je leest het in AutoWeek 22 2021

Audi rondt z’n elektroprogramma naar beneden af met de Q4 E-tron. Deze flinke middenklasse EV kan de grote E-tron aardig in de wielen rijden, maar wat is z’n meerwaarde ten opzichte van de verwante Volkswagen ID.4 en vooral ook Skoda Enyaq iV?

Handig is het niet, dat Audi zijn eerste EV gewoon E-tron heeft genoemd. Andere elektrische modellen uit Ingolstadt krijgen immers wel een toevoeging om ze van elkaar te onderscheiden, zoals ‘GT’ voor de Porsche Taycan-kloon of ‘A6 e-tron’ voor de E-segmenter die volgend jaar op de markt komt. De jongste telg van het elektrische Audi-gamma volgt gelukkig dezelfde logica en introduceert de Q4-badge, wat stiekem aangeeft dat deze ‘e-tron’ zijn techniek én zijn afmetingen met de Volkswagen ID.4 deelt. Dus wat heeft deze Audi nog toe te voegen aan een verhaal dat de eveneens identieke Skoda Enyaq al zo kundig vertelt?

30, 40 en 50

Vroeger was het antwoord op die vraag eenvoudig geweest, namelijk premiummaterialen en -features. Maar aangezien de ID.4 het volkse aspect al voor zijn rekening neemt en de Enyaq het hogerop zoekt, is het onderscheid tussen de elektrische VAG-modellen niet meer zo duidelijk. Kijk echter naar de prijslijst van Audi en je merkt dat de grote E-tron pas bij € 67.705 start voor dure opties, ondanks een reëel rijbereik van om en nabij 280 kilometer.

Het merk met de ringen heeft dus vooral zelf een toegankelijke EV nodig. De vanafprijs van de Q4 e-tron bedraagt op termijn € 41.990, maar voor de introductiemodellen betaal je tot nader order minstens € 48.295. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Q4 e-tron dezelfde elektra gebruikt als zijn broertjes uit de VW-familie, met accupakketten van 52 kWh of 77 kWh. In het eerste geval betekent dat 170 pk en 310 Nm met een theoretisch rijbereik van 341 kilometer, in het tweede om te beginnen 204 pk en 410 Nm voor een maximale actieradius van 520 kilometer. Na die ‘30’ en ‘40’-varianten met een enkelvoudige elektromotor op de achteras volgt er nog een e-tron ‘50’ die 299 pk en 460 Nm mobiliseert uit het grote accupakket met twee elektromotoren, goed voor 488 kilometer rijbereik. De Sportback biedt op zijn beurt iets meer actieradius dankzij een gunstigere stroomlijn (Cw 0.26 versus 0.28 voor de reguliere Q4 e-tron) en komt na de zomer op de markt voor ongeveer € 2.000 extra.

B-STAND

Tegen alle introductielogica in stuurt Audi ons op pad met het instapmodel: de Q4 e-tron ‘35’ met het kleine accupakket. Die versie zou volgens de WLTP-meting goed zijn voor een stroomverbruik van 17 à 19,1 kWh per 100 kilometer, maar dat is naar goede gewoonte optimistisch. Reken eerder op 20 kWh met een lichte gasvoet en bijna 25 met een zware, wat de reële actieradius van de instapversie rond de 230 kilometer brengt. De Q4 e-tron weegt per slot van rekening 2 ton, hoewel je daar onderweg eigenlijk niets van merkt. Met 310 Nm koppel is het basismodel vinnig genoeg om vlot door het verkeer te laveren, terwijl de (optionele) adaptieve dempers een goed compromis tussen sportiviteit en Duits comfort voorschotelen. Het stuur kwijt zich eerder discreet van zijn taak, maar de remmen zijn krachtig en goed te doseren.

Ter ondersteuning kun je de Q4 e-tron op twee manieren regeneratief laten remmen: met de B(rake)stand van de enkelvoudige reductiebak of gefaseerd met de peddels achter het stuur. Anders dan in de grote die van de ‘40’ en ‘50’-varianten 180 km/u bedraagt. Later komt er een RS-variant, om de Tesla Model Y het vuur aan de schenen te leggen.

AUGMENTED REALITY

De Q4 e-tron is vooral een ruime e-SUV die het beste van de ID.4 en de Enyaq combineert met Audi-attributen. Dat merk je vooral vanbinnen, waar de Virtual Cockpit en het MMI Navigatie Plus-infotainmentscherm optioneel gezelschap krijgen van een head-up display met augmented reality.

Aan de buitenkant zorgt de ledverlichting voor een opvallende toets, met matrixleds om vier verschillende signaturen voor de dagrijverlichting te ontsluiten. Doe daar het strak vormgegeven koetswerk bij en je krijgt een EV die ondanks gedeelde bouwstenen toch anders voor de dag komt. Naar Audi-normen zijn de basisprijzen niet eens van de pot gerukt, al is de optielijst wederom lang en prijzig. Zo bekeken lijkt de Q4 e-tron dus eerder een alternatief voor zijn grote broer dan voor zijn platformgenoten bij Volkswagen en Skoda.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Vinnig weggedrag
  • +Scherp gelijnd
  • -Actieradius instapversie
  • -Optiepolitiek en -prijzen

PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (96) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum