Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)

autoreview

Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)
Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)Audi Q4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus (2021)

Signalement

UitvoeringQ4 Sportback e-tron 40 Edition Advanced Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf900 km
KM-stand laatst5.800 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Impuls

  • 5.800 km

De auto op mijn werk afgeleverd door een student, in opdracht van de lease maatschappij. Leuk bijbaantje!
Even korte uitleg gehad van aan en afkoppelen laadkabel en klaar.
Voor mij prima. Ga het wel zelf ontdekken hoe het allemaal werkt.

De eerste rit 's avonds van kantoor naar huis (60km) al van alles aan het uitproberen. Telefoon koppelen. Zenders en audio instellen. Dashboard weergaves veranderen, led verlichting aanpassen in de auto maar ook de koplampen. Voorverwarmen programmeren. Gaat allemaal prima.
En natuurlijk het goed bekijken van verbruik, actieradius, laden etc.
Auto moet nog wel even gekoppeld worden aan app voor op afstand kunnen aflezen accu en laadstatus. Daarvoor moet ik wel naar de dealer. Gedoe.

De gebruikte materialen zijn redelijk.
Wonderlijk is dat ze bovenop het dashboard wat je niet dagelijks aanraakt mooie zachte materialen hebben toegepast.
In de deuren is het echter hard plastic. Algeheel materiaal gebruik was in de Passat gezien beter. Bijzondere ontwikkeling.

One pedal driving (stand B en geen D) werkt top.
Laatst in de autoweek test volgens mij gelezen dat dit niet kan bij een Q4? Klopt dus niet, werkt prima met name in de stad en daar omheen.
Als je voor een rotonde of een kruispunt het gaspedaal los laat, remt de auto op de motor totdat je bijna stil staat en dan blijft de auto stapvoets rijden tot de auto voor je is bereikt. Bij wat langer stilstaan gaat de auto op de parkeerrem, even een tikje gas als de auto voor je weer wegrijdt en je bent zelf ook weer weg. Bij langzaam rijden / filerijden blijft de auto netjes de auto voor je volgen zonder dat de parkeerrem er op gaat en zonder dat je hoeft in te grijpen. Als je het systeem een beetje kent kun je zonder het rempedaal te gebruiken door stad en over 80 km wegen rijden.
De Q4 rijdt dan erg zuinig.

Als je op hoge snelheid het gas loslaat remt de auto niet merkbaar op de motor maar op het dashboard zie je de auto wel laden (charge).
2000 kg bij 130 km/uur afremmen heeft dus wat meer nodig dan afremmen op een electro motor. ..

De addaptieve cruisecontrol werkt goed en bepaald logischerwijs zelf of de auto remt op de motor of het de remmen gebruikt of een combinatie.
De auto is daarbij heerlijk stil.

Lane departure is behoorlijk aanwezig maar heb ik geen problemen mee.
Als je er een beetje handig mee omgaat kun je het juist gebruiken om de auto zelf binnen de lijnen te laten rijden en dan rijdt het heel ontspannen.
Je wordt wel hard afgestraft als je geen richting aangeeft en van rijstrook wisselt. Dan wordt er flink aan het stuur getrokken.
Bij situaties waarbij je om verkeerseilanden moet sturen of waarbij rijstroken samen worden gevoegd moet je de auto netjes binnen de lijnen laten rijden en niet willen afsnijden wat je praktisch vaak doet, want dan wordt er ook weer behoorlijk aan het stuur getrokken.
Mijn vrouw schrok er enorm van. Was het vergeten te zeggen...

In de maand december dagelijks 120 en af en toe 300 km gereden.
Het laden doe ik op kantoor. Laadpaal thuis staat nog in bestelling. Dat wordt januari. Heel soms laden in de buurt als ik met weinig batterij thuis kom. Volgende dag is de accu logischerwijs weer vol. Dus prima.
Eén keer onderweg even bij een snellader gestaan om 100 km bij te laden.
Duurde een kwartier. Goed te doen.

Geen storingen gehad. Auto is inmiddels verbonden met de app.
Maar enkele functionaliteiten waar ik niet op zit te wachten zoals extra opties die je achteraf nog kunt installeren werken nog niet.
Dit levert elke rit een melding op het beginscherm op die je moet wegklikken. Is niet op te lossen.
Maar als dat alles is klaag ik niet.

Actieradius is bij temperaturen van rond de 0 tot 5 graden 300-325 km.
Praktisch dus 200-250 als je geen stress wilt hebben.
Had ik wel verwacht en is voor mij in Nederland geen probleem.
Hoop wel dat het zomaar 100 km meer zal zijn in de zomer bij temperaturen > 15 graden.

In de kerstvakantie het plan om naar Stuttgart te gaan. Naar Mercedes en Porsche museum. Ongeveer 550 km rijden. Dat wordt voor mij de test of de auto ook voor vakantie goed is in te zetten.

Nog wel wat uit te zoeken!

Want hoe kan ik laden in het buitenland?
Ik heb enkel een tankpas voor Nederland. Hoe dit te regelen bij één aanbieder of meerdere? Even met pin of contant betalen kan niet.
Hoe bepaal ik de route waarbij ik en op de hoogte wil blijven van files, deze wil kunnen vermijden maar ook continu voldoende laadpalen wil kunnen aandoen. Is in ieder geval is dit in Google Maps nog niet voorzien.
Actieradius? Temparaturen onder 0, veel snelweg kilometers met klimmen en dalen in het heuvelachtige Sauerland, hoge snelheden op de Duitse autobahn.

Het is intensieve ervaring gebleken en uitendelijk goed gekomen.

Verslag volgt.

Inmiddels 5200 km gereden.
Gemiddeld verbruik 24,1 kWh per 100km. Behoorlijk matig dus.
Dit geeft bij de accu van 77 kWh een actieradius van 320 km.
Maar de laatste 50 km actieradius wil je liever niet benutten. Dus 270 km praktisch aanhouden. Nu rijdt ik vrijwel enkel snelweg en ook wel eens wat harder dan 100 km/uur. Maar toch. Hopen dat op zomerbanden en hogere temperaturen de actieradius naar ruim 400 gaat.

_________________________________________________________________________

Hieronder nog even een uiteenzetting over mijn auto geschiedenis, keuze voor de Q4 en specs van de Q4.

Begonnen met een Saab 90 als eerste auto heb ik vervolgens gedurende 20 jaar heel wat auto's gereden. Begonnen bij de leasepoule van het bouwbedrijf waar ik werk waar ik veel auto's ongeveer een jaar heb gereden. Een A3 TDI, Golf TDI, Leon 1.6, 307HDI, een Focus 1.6. Daarna voor langere perioden kunnen kiezen voor een luxe C4 1.6, praktische Octavia TDI, scherp rijdende Mazda CX5, comfortabele Passat Variant TSI. Allemaal probleemloos op af en toe een kleinigheid na.
Mijn ervaring is daardoor dan ook dat veel auto's, ongeacht het merk, de eerste 4 jaar allemaal betrouwbaar zijn. Maar ja het zijn dan ook nieuwe auto's.

Prive daarbij een Peugeot 106, 206, Saab 900 cabrio, Ford Fiesta, MX-5 NA.

Ik rijd gemiddeld 40.000 km per jaar. Afhankelijk van de locaties van klanten en bouwprojecten door Nederland soms wat meer en soms wat minder.

Afweging en de keuze:
Zoals velen lang getwijfeld of nog één keer voor benzine of nu de stap naar elektrische. Ik zag voor het rijden in Nederland geen argument meer om op benzine (of diesel) te rijden.

De rijbeleving m.b.t. aandrijving ervaar ik bij alle nieuwe auto's als vrijwel identiek. Zowel de benzine als diesel motoren zijn inmiddels bijna allemaal kleine turbo torretjes met genoeg vermogen, een breed koppel maar weinig karakter. Elektrische aandrijving sluit daar prima op aan.
Voor de beleving haal ik veel plezier uit een leuke yountimer of oldtimer.

Laden kun je al overal; thuis of op kantoor en als je een keer een lange rit hebt kun je laden bij een klant of bij een snellaadstation onderweg. Blijft als aandachtspunt over de over de lange ritten in de vakanties. Daarover later meer.

Toen ik begin november me aan het oriënteren was en wat dealers had bezocht (KIA (EV6), Audi, VW, Skoda, Ford) bleek er weinig tot niets meer met zekerheid op korte termijn (binnen een half jaar) leverbaar te zijn.
De Passat zat inmiddels op ruim 200.000 probleemloze kilometers maar moest er wel een keer uit.

Keuze:
- KIA EV6 77kwh GT-line. Fijne proefrit gehad en rijdt erg strak. Mooie lijn, voorkant anoniem, achterkant gedurfd en fraai, gaaf gesneden interieur, je voelt je een beetje ingebouwd voorin, voldoende ruim achterin, kofferruimte redelijk, 528 km. WLTP, met 240 kW supersnel laden.
Of
- Audi Q4 40 e-tron launch edition advanced plus. Ook een fijne proefrit gehad. Stuurt minder scherp maar voelt wat comfortabeler. Door hogere zit en hogere ramen voelt het ook wat compacter/overzichtelijker dan de KIA. Ik vind het een mooie auto hoewel de achterlichtunits nog veel fraaier hadden gekund. Prima interieur voorin, voldoende ruim achterin, kofferruimte goed, 520 km WLTP, met 125 kW redelijk snel laden.

Al met al een lichte voorkeur voor de Q4.

Na nog een keer navragen kwam er medio november het bericht van Van Mossel dat er een demo Q4 beschikbaar was, in een voor mij goede uitvoering en logischerwijs al op kenteken en daardoor met zekerheid ook nog eens een relatief vriendelijke bijtelling.
Wat impulsief binnen een dag beslist en vervolgens eind november al geleverd.

Motor/accupakket
- Q4 e-tron 40 met 77KW accupakket
- Warmtepomp
- Achterwiel aandrijving

Exterieur:
- Typhoon grijs metallic
- Panorama dak
- Goede 20" wielen.
- Getinte achterruiten

Interieur met nodige basis opties. o.a.
- Addaptieve cruisecontrol (kende ik al van Passat en werkt perfect)
- Sportstoelen (zitten heel veel beter dan de standaard stoelen).
- Navi (ja dit is niet standaard!!!) maar ook carplay
- Deelbare achterbank (dit is ook niet standaard!!!)
- Elektrisch bedienbare achterklep
- Achteruitrijd camera
- 2x mini USB voorin en 2x mini USB achterin

Maar:
- Geen armsteun achterin (!)
- Geen opbergvakken in achterzijde voorstoelen (!)
- Geen Airco met meer zones (!)
- Geen elektrische stoel verstelling
- Geen leder of hafleder bekleding of alcantara. Gewoon eenvoudige stof.
- Geen Keyless entry

Al met al mixed feelings bij een catalgus waarde van 60K waarbij de wielen en getinte ruiten achteraf zijn gedaan en dus niet meetellen in de waarde.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi Q4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens