Audi A5 2.0 TFSI - 2009 - 292.056 km - Klokje Rond
Liefhebberij mag wat kosten
143 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vijf jaar geleden was een Audi A5 Coupé nog onbereikbaar voor Maurice de Leeuw, dus bleef het bij een droom. Totdat er in 2019 een exemplaar met ruime praktijkervaring op de markt kwam. Die paste wel binnen het budget. Hij is apetrots op zijn Duitse schone, maar wie mooi wil rijden moet soms financieel pijn lijden.
We zijn het helemaal met Maurice eens, de Audi A5 Coupé is een sierlijke verschijning. Bovendien een auto met een zwart randje, vooral als het op de techniek aankomt. De TFSI-motoren hebben geen goede reputatie en consumentenprogramma’s hebben er complete uitzendingen aan besteed, waarbij het niet moeilijk bleek om genoeg boze studiogasten te verzamelen. Er bleken namelijk veel Audi-rijders te zijn die te kampen hadden met stevig olieverbruik. Met name de 1.8 TFSI had er last van. De zuigerveren vervuilden sterk en dat leidde tot ellende. Maurice: “Van olieverbruik is in mijn geval geen sprake, ik hoef nooit bij te vullen en heb er nu 50.000 kilometer mee gereden. Voor zover ik weet, heeft de motor zijn modificatie al gehad en de distributieketting hoor je ook niet.”
Nee, dan de Astra GTC die hij ooit reed. “Dat was een simpele 1.4, maar die zoop olie. Daar was ik snel klaar mee. Mijn vorige auto, een Seat Ibiza 1.2 TDI, was ik ook al vrij snel zat. Gelukkig kreeg ik er nog een redelijke inruilprijs voor terug. Ik maakte een proefrit met deze Audi en was meteen verkocht. Van de hel in de hemel!” Volgens Maurice is dit echt de beste en mooiste auto die hij ooit heeft gehad.
Normaal gesproken begint het bij hem na een jaar al te kriebelen en wil hij weer wat anders, nu is dat anders. “Hoewel ik stiekem naar een Porsche Panamera en Audi A7 kijk. Beide onbetaalbaar, tenzij je een diesel met een hoge kilometerstand koopt.”
VAN 16 NAAR 19 INCH
Maurice is enorm zuinig op zijn auto, dat is goed te zien. Bovendien spotten wij hem een uurtje voor onze afspraak al bij een tankstation, waar hij met een doekje de wielen oppoetste. Voor een auto met bijna drie ton op de klok ziet de A5 er opmerkelijk goed uit. Maurice: “Gisteren nog heb ik samen met een vriend een nieuwe, originele grille ingebouwd. De vorige was echt lelijk. Dat was trouwens een pittige klus. De complete bumper moest eraf en dat had ik niet verwacht. Gelukkig konden we het zelf doen, anders was ik nog een fiks bedrag aan arbeidsloon kwijt geweest. Nu was het alleen € 300 voor de nieuwe grille.”
De bumper en motorkap heeft Maurice kort na aanschaf al laten spuiten in verband met steenslag. Van de historie weet hij niet veel, alleen dat hij van de eerste eigenaar was toen hij hem kocht. “Die heeft er bijna tien jaar mee gereden en is er best zuinig op geweest. Dat zie je aan alles. Het onderhoud is tot dan toe altijd door de dealer gedaan. Er zaten toen 16-inch wielen onder. Die heb ik vrijwel meteen vervangen door een set van 19 inch, inclusief spoorverbreders voor en achter. Om heel eerlijk te zijn: op die kleinere wielen reed hij fijner, maar ja, het oog wil ook wat, hè? Dit lijkt echt tien keer beter.”
Dat kan keurmeester Joep Schuurman waarschijnlijk wel beamen, maar over de rijeigenschappen is hij allesbehalve goed te spreken. “Zo hoort een A5 niet te rijden. Hij stuurt zwaar, trilt, trekt naar rechts of links bij spoorvorming en de banden maken een flinke bak herrie. Met zo’n auto zou ik het zelf nog geen dag uithouden, hoe mooi hij ook mag zijn.”
EXTRA KLEP IN UITLAAT
Dat is niet de boodschap die Maurice vandaag hoopte te horen, ook al weet hij dat de Audi niet perfect is. De meeste kritiek heeft Joep op het onderstel en de banden. Daar valt veel te verbeteren. Maurice: “Voor de wielen heb ik niet de hoofdprijs betaald, het is imitatie. En de banden die ik erbij kocht, waren niet nieuw. Bovendien reed ik laatst een band kapot. Die is vervangen door een andere, goedkope. Dat maakt het er ook niet beter op. Verder heb ik twee keer een dure reparatie gehad. De eerste keer waren dat de injectoren en later de koppeling en het dubbelmassavliegwiel. Dat is niet bijzonder bij deze kilometerstand, maar ik kreeg het helaas wel op mijn bordje.”
Tijdens de proefrit merkte Joep dat de motor soms een beetje inhield, maar verder wel mooi loopt en na een druk op de knop extra lekker klinkt. Hoe dat kan, zien we even later als we de onderkant bekijken. Maurice heeft een elektrisch bedienbare klep in de uitlaat laten zetten, vlak voor de achterste demper. Zet je die open, dan gaan de uitlaatgassen eerder naar buiten en dat veroorzaakt een luidere brom, zij het nog steeds vrij beschaafd en niet hinderlijk voor de omgeving. Wat het rijden er niet voordeliger op maakt, is het feit dat deze motor bij voorkeur Super 98 consumeert en dat gaat dan ook altijd in de tank. Maurice: “Ja, het is geen goedkope hobby. En toch, elke keer als ik naar mijn auto loop en er mee rijd, geniet ik met volle teugen. Dat mag best wat kosten, ik werk er hard genoeg voor.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze auto is gepoetst en gepoedeld, maar dan alleen waar het om uiterlijke zaken gaat. Technische staat, rijeigenschappen en veiligheid hadden geen prioriteit. Voor deze Audi moeten helaas twee duimen omlaag. De auto ziet er op het oog prachtig uit, maar technisch gezien is hij zeer matig.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A5 Coupé 2.0 TFSI 180pk |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.320 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.625 mm / 1.854 mm / 1.372 mm |
Wielbasis | 2.751 mm |
Massa leeg | 1.420 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 740 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 236 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Lezersreacties (143) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.