Audi A4 2.0 TDIe 136pk (2012)

Fraaie verschijning

Audi A4 2.0 TDIe 136pk
Kort na de onthulling van de gefacelifte A5 presenteerde Audi de opgefriste A4. Het recept is in grote lijnen hetzelfde, met nieuwe motoren en een geconformeerde familiesnoet als belangrijkste wapenfeiten.

De Audi A4 gaat alweer ruim vier jaar mee. Vorig jaar werd de Mercedes C-klasse gefacelift en BMW zette een kakelverse 3-serie op de wereld. Reden genoeg voor Audi dus om de A4 bij te slijpen en dat gebeurde begin 2012. Het waren vrij ingrijpende aanpassingen. De grille werd opnieuw vormgegeven, met aangepaste bovenhoeken, conform het familiegezicht anno nu. De koplampen zijn scherper getekend, met nieuwe leds. Ook de achterlichten zijn nieuw. Niet alleen de indeling, maar ook de contouren, waardoor het plaatwerk eromheen eveneens vernieuwd moest worden. Genoeg wijzigingen om weer helemaal bij de tijd te zijn. Binnenin kreeg de A4 een nieuw stuurwiel en wat andere materialen. Belangrijker zijn de ecologisch aangescherpte motoren, zoals de 136 pk TDI en de 163 pk-versie daarvan.

Tijd om het boordgevoel van de Audi te peilen. Het is met de donkere kleuren en aluminium strips in plaats van hout in elk geval wat zakelijk, maar over de afwerking zijn wij lyrisch. Het interieur van de A4 staat op een eenzaam hoog niveau. Hoewel het alweer ruim vier jaar oud is, oogt het absoluut niet bedaagd. Het is wel wat druk, hoewel veel functies gegroepeerd zitten in het centrale knoppencluster achter de pook. Het scherm voor de navigatie zit mooi in het ontwerp van het dashboard verwerkt.

Peperduur kabeltje

Multimedialiteit is niet Audi's sterkste kant, zo zien we ook weer in deze A4. Hij is voorzien van Audi Music Interface en dat betekent dat er bijna niets op kan worden aangesloten, behalve twee sd-kaartjes. En er is nog een ingewikkelde stekker die alleen werkt in combinatie met een peperduur kabeltje. Usb? Nee. Aux? Nee. Zaken die op de kaalste Hyundai i10 standaard zijn. Gelukkig hebben we nog een paar cd's mee, want de hifi klinkt schitterend, ook voor de achterpassagiers. Die zitten in de Audi trouwens niet overdreven royaal. Dat laatste geldt tevens voor de kofferruimte. Die meet 480 liter. De meeste modellen in het D-segment bieden meer.

Dit mag dan de 'zwakkere' variant van Audi's 2,0-liter TDI zijn, 320 Nm is niets om je voor te schamen en al ruim onder de 2.000 tpm heb je die onder je rechtervoet. Het vermogen wordt geleidelijk opgebouwd en met de handgeschakelde zesbak ga je soepel en precies door de verzetten heen. In de bochten blijft de A4 mooi neutraal, en als je wat te enthousiast wordt, krijg je een veilige dosis onderstuur. De besturing is echter verre van communicatief en aan de lichte kant. Met Drive Select (optie) kun je de installatie zwaarder laten aanvoelen, maar het geeft niet meer precisie.

Onze Audi A4 2.0 TDIe is voorzien van het Pro Line Business-pakket. Dat voorziet in een middenarmsteun vóór, een alarmsysteem, metallic lak, een leren multifunctioneel stuur, MMI (het knoppencluster), een navigatiesysteem, telefoonvoorbereiding en een hoogwaardiger audio. Verder had onze testauto een navigatie die naar een hoger plan was getild, leren bekleding, 17-inchwielen en xenonverlichting.

Oordeel

4 sterren

Voldoende krachtige motor en een secure transmissie. Rijdt mooi neutraal. De afwerking van het interieur staat op eenzame hoogte.

Signalement

Merk Audi
Model A4 2.0 TDIe 136pk
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.870

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.701 mm / 1.826 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.808 mm
Massa leeg 1.475 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 5,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 9,5 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 112 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum