Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

autoreview

Audi A4 1.8 TFSIe 170pk Edition (2013)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSIe 170pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst17.900 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 9.000 km

Motor:
Ik rijdt sinds 3 maanden een A4 1.8 TFSI met 170 pk en 320 (!) Nm. Rede voor mij om deze auto te kiezen boven de tweede keus, een BMW 320i was het hoge koppel. De auto laat zich hierdoor lekker makkelijk en lui rijden. Desondanks pikt de motor enorm goed op en is de auto ook behoorlijk vlot. In de 3 en vier trekt ie makkelijk door tot over de 200 km/h. Daarnaast was deze auto financieel aantrekkelijker. De motor maakt overigens een mooi mechanisch geluid op toeren bij vollast.

Uitvoering:
De auto is uitgerust met o.a. xenon, navi plus, audi connect, sportstoelen, sportonderstel, sportstuur, zwarte hemel, stoelverwarming, keyless entry en 18" licht metaal. Kleur is monsoon grijs met zwart interieur.

M.n. de navi plus bevalt heel goed, ook de spraakbesturing van het gehele systeem werkt bij mij goed (bellen, adres ingeven, etc). Audi Connect is geinig, maar doe ik in de praktijk heel weinig mee. Je bent toch veel te druk met rijden. De sportstoelen zijn een absolute must voor iemand met mijn lengte (1,98m) vanwege de stoelverlengers en betere instel mogelijkheden. Daarnaast heb ik enorm veel lol van de keyless entry, nooit meer zoeken naar de sleutel maar gewoon de deurgreep vastpakken en instappen.

Rijgedrag:
Het Audi sportonderstel (niet S-line) i.c.m. de 18" velgen zorgt voor een mooie balans tussen comfort en sportiviteit op alle type wegen. Mijn vorige auto was uitgerust met een AMG onderstel (C klasse) en dat was simpelweg echt te hard voor mij. De combinatie van de motor met het Audi sportonderstel geeft een lekker sportieve beleving. Bekend verschijnsel is dat bij korte bochten sprake is van onderstuur m.n. bij gas geven, zo ook bij nat weer. De mate waarin heeft ook wel te maken met het hoge koppel (maar eerlijk is eerlijk, de BMW heeft hier nauwelijks tot geen last van). Verbruik over de eerste km's is gemiddeld 1 ltr op 12,5 km, maar dat schijnt nog beter te worden.

Review 2

  • 17.900 km

Nog steeds een geweldige auto. Ritje op en neer naar Oostenrijk met skibox en slee op het dak ging moeiteloos (1 op 11). Waar mogelijk 150-160 km/h gereden in Duitsland.

Rijd nu in Nederland gemiddeld 1 op 12,5 met sportief rijgedrag en afwisselend korte en lange ritten. Blijf met name het koppel van de auto geweldig vinden, net een diesel om te rijden. Enige nadeel vind ik de langere versnellingen, in Oostenrijk kwam dit naar voren. Niet onoverkomelijk, simpelweg iets langer doortrekken voordat je overschakeld om op de juiste toeren in de volgende versnelling te komen bij bergop. Voordeel is natuurlijk de lage toeren op de snelweg bij 120 km/h.

Nog steeds zeer tevreden over keyless start en spraakbesturing navi/telefoon. Ook het onderstel (spotonderstel, niet S-line) blijft een geweldig compromis tussen comfortabel en sportief. Al met al nog dik tevreden!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.