Audi A3 Sportback E-tron – 2015 – 283.550 km - Klokje Rond

Een kort verhaal

57 reacties

Video
AutoWeek 26 2020
AutoWeek 26 2020

Je leest het in AutoWeek 26 2020

We weten het: voor Klokje Rond-begrippen reed deze auto nog maar een kippeneindje, maar dik 55.000 kilometer per jaar doen wij Jeroen van Brummen niet na. Bovendien is het natuurlijk interessant eens te horen hoe zijn Audi A3 E-tron na vijf jaar bevalt, want die komen nu massaal terug uit de lease. Is het een interessante tweedehands voor Jan de Consument?

Eindelijk eens iemand die er eerlijk over is: Jeroen van Brummen rijdt wat de bijtelling hem dicteert. Natuurlijk nam hij deze plug-in hybride vijf jaar geleden in gebruik vanwege de lage bijtelling. Inmiddels staat de nieuwe leaseauto van Jeroen voor zijn deur. Dat is een Tesla Model 3, om de lage bijtelling natuurlijk. De A3 mag echter ook nog blijven. Die gebruikt zijn zoon nu. “Het is nog zo’n goede auto dat het moeilijk is er afscheid van te nemen. Het is vooral de stilte aan boord die me aanspreekt. Dat doet zelfs een Tesla hem niet na. Verder heb ik deze auto toen ik hem kreeg zelf samengesteld. Hij heeft dus specificaties die geheel op mij zijn toegesneden.

Toen hij nieuw was, heb ik hem opgehaald bij het Audi Forum in Ingolstadt. Dat was wel even een verschil met de Tesla, waarvoor ik op Sloterdijk een nummertje moest trekken. Als de e-tron rare storingen gaat vertonen, moet hij echter weg.” De grote vraag bij een plug-in hybride is natuurlijk hoever de degradatie van het accupakket is na al die kilometers. “Ik heb altijd trouw opgeladen, wel zo’n twee keer per dag. Deze auto heeft op mijn woon-werkroute van Etten-Leur naar Uden veel files voor zijn kiezen gekregen. Je merkt wel dat het minder wordt. Eerst sprong de benzinemotor bij als de accu halfleeg was, want dat beperkte het vermogen van de elektromotor. Nu wordt dat al beperkt als de accu driekwart vol is. Maar de auto is niet zo geprogrammeerd dat de benzinemotor dan bijspringt. En accelereren met de verwarming aan, wat veel van de accu’s vraagt, trekt hij al sinds 150.000 kilometer niet meer. In dat geval springt de benzinemotor bij. Verder merk ik dat toen hij nieuw was, hij 36 kilometer louter elektrisch kon rijden. Nu is dat nog maar 25 en het brandstofverbruik loopt dan dus ook wat op”, aldus Jeroen.

Hij heeft weleens geïnformeerd wat een nieuw accupakket kost. “Bij Audi vragen ze daar € 8.000 voor en in de vervangingsmarkt is dat vanaf € 2.500.”

NOOIT ERGENS LAST VAN

De Audi A3 e-tron en zijn familieleden, de GTE-modellen van Volkswagen, stonden nou niet bepaald bekend als storingvrij. Jeroen heeft echter nooit ergens last van gehad. “Ik vermoed dat die er voor aflevering allemaal al uit zijn gehaald. Toen ik in Ingolstadt in de auto stapte, had hij al tachtig kilometer op de teller. Dat vond ik een flinke proefrit. Hoe doe je dat op het fabrieksterrein? De Audi-medewerker vertelde hem dat alle speciale producten – zoals de RS3 en de e-tron, die toen nog maar net in productie was – zo’n behandeling krijgen. “Waarschijnlijk hebben ze toen meteen al alle bekende kwalen verholpen. Ze wilden natuurlijk niet dat ik onderweg naar huis stil zou vallen”, lacht Jeroen.

Wanneer Joep terugkeert van zijn proefrit is hij zowaar een keer positief. En niet zo’n klein beetje ook. “Dit wordt een kort verhaal hoor. Deze auto is nagenoeg perfect. Als er 50.000 kilometer op de teller zou staan, had ik het ook geloofd. Ik heb voor Klokje Rond nog nooit zo’n mooie auto gezien”, klinkt het enthousiast. Dat is natuurlijk niet zo vreemd gezien de leeftijd van de e-tron en de kilometerstand, maar het moet gezegd: Jeroen is wel een héél goed baasje voor zijn auto geweest. Die Audi ziet er nog uit als op de eerste dag. Alleen de steenslag op de neus verraadt dat hij al een heel leven achter zich heeft. In het interieur ruikt hij zelfs nog naar nieuw.

Als Joep onder de motorkap duikt, valt hij over een paar loshangende slangen. “Die zijn aan de kant gegaan bij het vervangen van de distributieriem, maar ze zijn niet netjes teruggezet. Dat is nu 70.000 kilometer geleden. In die tijd heeft de auto de dealer alweer een paar keer gezien. Nooit heeft iemand echter de moeite genomen de boel even terug in de klemmetjes te duwen. Dat vind ik onachtzaam”, oordeelt hij terwijl hij de slangen weer op hun plek zet. Tijd voor de onderkant. Die is al net zo netjes als de bovenkant doet vermoeden. Geen spatje roest te zien. “Wel zie ik dat de draagarmrubbers zijn ingevet. Die zijn natuurlijk gaan kraken; dat is immers een bekende kwaal van de A3. Wat mij betreft moeten die echter gewoon worden vervangen. Dit is een lapmiddel.”

KITLAAG

Verder heeft Joep vooral nog interesse in het accupakket, dat is voorzien van een dikke kitlaag. “Voor de A3 e-tron was er een terugroepactie, toen bleek dat er vocht in het accupakket zou kunnen komen”, vertelt Jeroen. “Om het op te lossen, moest de boel worden gedemonteerd. Daarvoor ben ik de auto twee dagen kwijt geweest. Ze hebben het helemaal dichtgekit, al had mijn auto van dat vochtprobleem uiteindelijk helemaal geen last.”

Ook bij het controleren van de ophanging komt er van Joep geen overtogen woord. Jeroen vertelt niet zonder trots dat de reminrichting nog helemaal in originele staat is. Nog nooit zijn er blokken of schijven vervangen. “Ik heb mijn rijstijl helemaal aan het regeneratief remmen aangepast en je ziet wat het oplevert”, vertelt Jeroen. Het is allemaal tot verbazing van Joep, die zelfs constateert dat de remblokken nog niet eens tot op de helft versleten zijn. “Wel worden de remschijven wat roestig. Ik zie dat er al eens een laag roest af is geremd, maar die komt nu weer terug”, constateert hij.

Verder ziet hij bij de wielen nog een dissonant. “Ze hebben wat stoeprandschade en zijn nu aan het corroderen. Dat is eigenlijk zonde. Die zou je moeten laten afdraaien en voorzien van een nieuwe laag blanke lak. Je auto is nog zo mooi. Die is zo’n ingreep nog zeker waard.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze auto is nog een plaatje. Er is niets te zien wat doet vermoeden dat hij al zo’n hoge kilometerstand heeft. Het aantal gevonden gebreken is echt minimaal.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line +
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.080

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.312 mm / 1.785 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 1,5 l/100km
CO2-uitstoot 35 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum